elektromagnes z baterii

Jak zrobić elektromagnes z baterii?

LoboLobo - specjalista Tipy.pl
elektromagnes z baterii
1 z 7
Lubisz eksperymenty? Jeśli odczuwasz magnetyczny pociąg do ciekawych wynalazków, poświęć kilka minut i stwórz własny elektromagnes. Może nie uniesie on samochodu na złomowisku, ale kilku małym metalowym przedmiotom na pewno da radę. W końcu nie od razu Rzym zbudowano.
P

* duży żelazny gwóźdź
* 90 cm drutu miedzianego w CIENKIEJ izolacji
* nowa bateria R20 (ta duża)
* spinacze lub inne małe metalowe elementy

1
elektromagnes z baterii - krok 1
Potrzebny ci będzie duży żelazny gwóźdź, 90 cm miedzianego drutu w cienkiej (podkreślam: cienkiej) izolacji, bateria R20 i opcjonalnie kawałek taśmy izolacyjnej.
2
elektromagnes z baterii - krok 2
Odmierz około 20 cm z 90 cm kawałka drutu. Począwszy od tego miejsca, zacznij owijać drut dookoła dużego, żelaznego gwoździa. Postaraj się, żeby zwoje nie nachodziły na siebie. Uwaga: izolacja drutu powinna być cienka. W przeciwnym razie elektromagnes może nie zadziałać.
3
elektromagnes z baterii - krok 3
Resztę drutu w razie potrzeby nieco przytnij, pozostawiając jednak kawałek także na drugim końcu. Ostrożnie zdejmij izolację z obu końców drutu, ale tylko na niewielkiej długości.
4
elektromagnes z baterii - krok 4
Owiń jeden odizolowany koniec drutu dookoła wystającego dodatniego bieguna baterii. W razie potrzeby zabezpiecz go taśmą izolacyjną. Drugi koniec przyłóż do bieguna ujemnego. Zamocuj taśmą izolacyjną. Uważaj, drut może szybko zrobić się bardzo gorący.
5
elektromagnes z baterii - krok 5
Elektromagnes gotowy. Możesz owinąć go jeszcze na środku taśmą izolacyjną.
6
elektromagnes z baterii - krok 6
Umieść elektromagnes nad małymi metalowymi przedmiotami (np. spinaczami), by zobaczyć jak działa.
!

Uwaga!
*

UWAGA! Elektromagnes powoduje bardzo duże zużycie baterii, która szybko się nagrzewa. Z tego powodu rozłącz drut (odczep go od jednego z biegunów), gdy tylko zakończysz eksperyment.

*Gdy tylko rozłączysz obwód, zobaczysz, że elektromagnes przestał działać. Żeby przejawiał on własności magnetyczne, musi przez niego przepływać prąd. Stąd nazwa: ELEKTROmagnes.

Strona 1 z 7

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

gość
01.01.2013
Wyszedł super, oprócz tego, że się kilka razy poparzyłam, jednak taśma jest niezbędna według mnie. :)