Żurek

Jak zrobić żurek?

AroraArora - specjalista Tipy.pl
Żurek to jedno z najstarszych polskich dań. Tradycyjnie podawany jest on w chlebie, jednak przeważnie serwowany jest na talerzach. Ma on wiele odmian jednak do składników, bez których nie może się obyć należy zakwas z mąki żytniej. Najlepsze żurki to te przygotowane na wywarze pozostałym z gotowania boczku, szynki czy kiełbasy. Zupa ta ma dwie podstawowe odmiany. Są to mianowicie żurek wielkanocny z jajkami i żur bożonarodzeniowy z grzybami. Poniżej znajdziesz najprostszy i podstawowy przepis na żurek na 8 porcji.
P

* 1,5 l wywaru z warzyw i mięsa (rosołu)
* Pół litra zakwasu na żurek (zakwas z żytniej mąki)
* 60 dkg białej lub wiejskiej kiełbasy
* 150 g wędzonego, tłustego boczku
* 1 łyżka suszonego majeranku
* 4 kulki czarnego pieprzu
* 2 kulki ziela angielskiego
* 1 listek laurowy
* Pół szklanki śmietany
* sól do smaku
* 8 jajek
* 4 ząbki czosnku

1
Kiełbasę i boczek pokrój w plasterki i podsmaż na patelni (bez tłuszczu).
2
Ro rosołu (wywaru z warzyw i mięsa) dodaj zioła, przyprawy i zagotuj. Zmniejsz ogień i gotuj przez około 10 minut, aby uzyskać odpowiedni smak i aromat.
3
Po 10 minutach do gotującego się rosołu dodaj podsmażony boczek, kiełbasę i zakwas na żurek. Cały czas mieszając doprowadź do zagotowania po czym wyłącz ogień.
4
Jak już żurek będzie gotowy to wciśnij do niego ząbki czosnku, dodaj śmietanę i wymieszaj. Żurek podawaj z jajkami na twardo pokrojonymi w cząstki.
?

Wskazówki
* Czosnek wciska się do żurku na samym końcu jak już jest zrobiony - jeśli zrobisz to wcześniej to nie będzie go w ogóle czuć.
* Jeśli nie masz rosołu to kup pół kg tłustego boczku, wrzuć do zimnej wody i gotuj przez co najmniej 30 minut. Na wywarze z boczku wychodzi wspaniały żurek zaś boczek można później wkroić do środka.
* Nie zapomnij o majeranku!
* Jeśli chcesz urozmaicenia podawaj żurek w chlebie.
* Żurku się nie gotuje. Wystarczy zagotować. Podczas gotowania kipi i przywiera do dna (należy cały czas mieszać!).
* Dodawanie do żurku mąki jest niekonieczne - sam zakwas ją zawiera.

Powiązane porady

zupa
zupa marchewkowa z zajączkiem

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane