Tort tęczowy

Jak zrobić tort tęczowy?

MadzikMadzik - specjalista Tipy.pl
Gdy byliśmy mali wmawiano nam, że w miejscu w którym tęcza się kończy można znaleźć garnuszek pełen monet lub jednorożca. Dopiero później dowiedzieliśmy się, że miejsce to zależy od tego w którym miejscu się znajdujemy. Kiedy się przesuniemy to ono też się przesuwa. Tak czy inaczej tęcza zawsze kojarzy się z czymś przyjemnym. Dlatego jest dobrym pomysłem wykorzystanie motywu tęczy w wypiekach - szczególnie jeśli pieczemy dla dziecka z okazji jakiegoś większego wydarzenia jak urodziny czy Pierwsza Komunia Święta. Poniżej przepis:
P

* 170 g masła w temperaturze pokojowej
* 2 szklanki cukru
* 5 białek z dużych jaj, w temperaturze pokojowej, delikatnie ubite
* 1,5 łyżeczki pasty waniliowej
* 0,5 szklanki śmietany, w temperaturze pokojowej
* 3 szklanki mąki
* 1 łyżka proszku do pieczenia
* 1 łyżeczka sody do pieczenia
* Pół łyżeczki soli
* 1 szklanka mleka (nieodtłuszczonego)
* Barwniki - czerwony, żółty, pomarańczowy, zielony, niebieski i fioletowy
* ---- Masa ----
* 340 g cukru
* 85 g wody
* 3/4 szklanki białek jaj
* 510 g masła pokrojonego w kostkę, w temperaturze pokojowej

1
Rozgrzej piekarnik do 177 stopni C. Zbierz jak najwięcej okrągłych aluminiowych form do pieczenia tortów o średnicy 22-23 cm. Posmaruj je masłem i wyłóż papierem do pieczenia. Odstaw na bok.
2
W dużej misce od miksera utrzyj masło. Dodaj cukier i ucieraj na puszystą pasę. Dodawaj powoli białka i ubijaj na średniej prędkości. Dodaj pastę waniliową i śmietanę. Miksuj aż wszystko się dobrze zmiesza.
3
W średniej wielkości miseczce zmieszaj mąkę, proszek do pieczenia, sodę i sól.
4
Dodawaj do kremu na zmianę mąkę i mleko cały czas mieszając. Zacznij i zakończ na mące.
5
Jeśli masz wagę kuchenną to przełóż ciasto do innej miseczki którą uprzednio zważ. Po przeniesieniu do niej ciasta zważ całość i odejmij wagę miski. Tak uzyskaną wagę ciasta podziel na 6 (tyle będzie kolorów). Odmierz równe części ciasta i przełóż je do 6 małych miseczek. Jeśli nie masz wagi to powinno ci wyjść na jedną miseczkę około 3/4 szklanki ciasta.
6
Ciasto z barwnikami
Do miseczek dodaj po kilka kropel barwników (najlepiej w żelu). Powinno wystarczyć od 4 do 8 kropel i dobrze wymieszaj. Niektóre kolory wymagają więcej barwnika aby były w pełni nasycone. Barwnik w żelu będzie najlepszy - te w płynie mogą zbytnio rozrzedzić ciasto.
7
Pieczenie ciasta
Przelej kolorowe ciasto do przygotowanych form. Piecz przez 13-15 minut aż ciasto będzie gotowe.
8
Studzenie ciasta
Przed wyciągnięciem z form odczekaj około 3 minut i przełóż na kratkę do całkowitego wystudzenia. Kontynuuj pieczenie ciasta aż będziesz mieć wszystkie 6 kolorów.
9
Robienie masy

Zmieszaj dokładnie w rondelku cukier z wodą aż się całkowicie rozpuści. Postaw na ogień i gotuj aż temperatura osiągnie 118 stopni C. Podczas podgrzewania NIE mieszaj. Poruszanie rondelkiem lub płynem może spowodować niechcianą krystalizację cukru.

10
Podczas gotowania wody z cukrem włóż białka jajek do miseczki i je ubij na sztywną pianę (powinna wyglądać jak piana od piwa). Jak już będzie się pienić zacznij ubijać na średniej prędkości. Zanim dodasz cukier zmniejsz maksymalnie prędkość.
11
Jak już cukier osiągnie temperaturę 118 stopni C przelej go do ubitych jajek - przelewaj powoli i cienkim strumieniem. Po dodaniu cukru zwiększ prędkość na wysoką. Kontynuuj ubijanie aż zawartość miseczki ostygnie i będzie niewiele cieplejsza od temperatury pokojowej.
12
Zmniejsz obroty miksera na średnie i powoli zacznij dodawać masło - po kilka kostek na raz (kostki 2-3 cm). Kontynuuj ubijanie aż dodasz całe masło a masa stanie się gładka i o kremowej konsystencji.

Uwaga: Jeśli dodasz masło kiedy zawartość miski będzie zbyt gorąca to może się ono roztopić i masa nie będzie miała odpowiedniej konsystencji. Jeśli tak się stanie włóż miseczkę do lodówki na kilka minut do ostygnięcia a następnie kontynuuj ubijanie.

Jeśli dodasz zbyt zimne masło to masa wyjdzie ciężka i z grudkami. Wówczas wstaw miseczkę z masą do gorącej wody na kilka minut i kontynuuj ubijanie.
13
Ciasto z kremem
Składanie tortu

Połóż fioletowy blat na paterze i posmaruj go 1/4 szklanki masy.

14
Ciasto z kremem
Kładź kolejno blat niebieski, zielony, żółty, pomarańczowy i czerwony - po nałożeniu każdego nakładaj 1/4 szklanki masy.
15
Robienie tortu tęczowego
Nałóż na boki tortu oraz na wierzch 1/4 szklanki masy.
16
Tort tęczowy
Włóż do lodówki na 30 minut do schłodzenia i nałóż kolejną warstwę masy.
Strona 1 z 3

Powiązane porady

urodziny chłopaka
kartka z wyskakującym tortem
miłośniczka motoryzacji

Podobne porady

Komentarze (3)

* Pola wymagane

PatrycjaJasielska
15.06.2013
do Paula: zamiast czerwonego barwnika można dodać sok malinowy :)
Paula
21.02.2013
Co jeśli nie mam barwników a nie chce zabarwiać ciasta sokiem z buraków itd?
wiki
03.05.2012
i co wiecie może jak wyszło?
Próbował ktoś tego przepisu??