różaniec i modlitewnik

Jak przygotować dziecko do pierwszej spowiedzi?

DorotaDorota - specjalista Tipy.pl
Pierwsza spowiedź święta to najbardziej stresujące wydarzenie w dotychczasowym życiu religijnym twojego dziecka. To, w jaki sposób podejdzie do tego sakramentu, będzie rzutować na jego późniejsze chrześcijańskie życie. Dlatego tak istotna jest tutaj rola rodziców, którzy powinni wytłumaczyć dziecku czym jest grzech, żal za grzechy i przebaczenie. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek dotyczących przygotowania dziecka do pierwszej spowiedzi i listę pytań, które pomogą mu zrobić pierwszy w życiu rachunek sumienia. Z czystym sumieniem dziecko będzie mogło podejść do sakramentu Pierwszej Komunii Świętej i otworzyć swoje serce na Jezusa.
1
Dziecko potrzebuje miłości i poczucia bezpieczeństwa

Twoja miłość i troska muszą utwierdzić dziecko w przekonaniu, że jest w nim więcej dobra, niż zła. Musi czuć ono, że jest kochane przez swoich rodziców oraz przez swojego Ojca w niebie. Wytłumacz dziecku, że nawet jeśli zrobiło coś źle, ty nie przestałaś go kochać. Tak samo postępuje Bóg, obdarzając miłością nawet największych grzeszników.

2
Dziecko potrzebuje zrozumieć pojęcie przebaczenia

Dziecko przystępuje do pierwszej spowiedzi świętej, żeby otrzymać od Boga przebaczenie za grzechy. Wytłumacz dziecku na przykładach, że przebaczyłaś mu wiele razy, mimo iż sprawiło ci przykrość. Tak samo zachowa się Bóg.

3
Dziecko musi zrozumieć, że Bóg jest kochającym Ojcem

Pamiętaj, by nie przedstawiać Boga jako groźnego sędziego „każącego za grzechy”. Tłumacz dziecku raczej, że Bóg kocha je bez względu na to, co zrobi. Grzech nie umniejsza tej miłości, sprawia jedynie Bogu przykrość.

4
Dziecko musi zrozumieć pojęcie grzechu

Wytłumacz dziecku, że Bóg ustalił pewne prawa i zasady, których trzeba przestrzegać, podobnie jak należy stosować się do zasad panujących w domu. Nieprzestrzeganie tych przykazań jest grzechem. Wyjaśnij dziecku różnicę między grzechem (świadomym złamaniem przykazań, zrobionym z własnej woli), a nieumyślnym wypadkiem, błędem, czy pokusą zrobienia czegoś złego. Grzech zawsze jest świadomym wyborem.

5
Dziecko musi nauczyć się podejmować decyzję (wolna wola)

Rolą rodzica jest nauczenie dziecka zasad moralnych. Musisz nauczyć dziecko podejmować dobre decyzje, analizując z nim sytuacje życia codziennego. Wytłumacz dziecku jakie byłyby konsekwencje złych wyborów (np. uderzenie kolegi sprawiłoby mu ból i przykrość). Bardzo ważne jest, żeby dziecko zdawało sobie sprawę z odpowiedzialności za swoje słowa i czyny.

6
Dziecko musi zrozumieć sens spowiedzi

Spowiedź święta to proces, który pozwala na nowo zbliżyć się do Boga. Wyjaśnij dziecku, że przepraszając Boga i żałując za grzechy poczuje się znacznie lepiej, tak jak lepiej czuje się, gdy po kłótni udaje mu się pogodzić z tobą, czy z kolegami. Żal za grzechy to jedyny sposób, by dziecko i Bóg znowu zostali najlepszymi przyjaciółmi.

7
Dziecko musi poznać sens odpuszczenia grzechów

Żeby otrzymać odkupienie grzechów, dziecko musi wyznać swoje grzechy księdzu, który jest pośrednikiem Boga na Ziemi. Kapłan w konfesjonale i Bóg to rodzina. Gdy dziecko uzyska odpuszczenie grzechów i przyjmie Pierwszą Komunię świętą, również będzie pełnoprawnym członkiem tej wielkiej rodziny.

8
Lista pytań do rachunku sumienia

MIŁOŚĆ DO BOGA

  • Czy słucham przykazań Boga?

  • Czy rozmawiam z Bogiem modląc się?

  • Czy dziękuję Bogu za to, że mnie stworzył?

  • Czy dziękuję Bogu za to co, od niego otrzymuję?

  • Czy przepraszam Boga zawsze wtedy, gdy jestem samolubny i nie dziele się z innymi?

MIŁOŚĆ DO BLIŹNICH

  • Czy zawszę mówię prawdę?

  • Czy jestem uprzejmy dla innych osób, zwłaszcza tych, które różnią się ode mnie?

  • Czy pomagam innym?

  • Czy słucham innych?

  • Czy przebaczam ludziom, którzy mnie krzywdzą?

  • Czy słucham rodziców i opiekunów?

  • Czy dziękuję innym za to, co dla mnie robią?

MIŁOŚĆ SIEBIE SAMEGO

  • Czy dbam o zdrowie?

  • Czy próbuję nauczyć się nowych rzeczy od moich rodziców, nauczycieli i przyjaciół?

SZACUNEK DO PRZEDMIOTÓW I ZWIERZĄT

  • Czy dbam o rzeczy, które posiadam?

  • Czy dziele się z innymi tym, co mam?

  • Czy szanuje przedmioty, które nie należą do mnie?

  • Czy traktuje zwierzęta i środowisko z szacunkiem?

9
Spowiedź święta i pokuta

Ostatnim etapem jest zapoznanie dziecka z procedurą spowiedzi. Wytłumacz mu, że nic złego nie stanie się, jeśli zapomni któregoś z grzechów. Najważniejszy jest żal za grzechy i pokuta.

Strona 1 z 3

Powiązane porady

pierwsza komunia święta
sukienki komunijne
Pierwsza komunia

Podobne porady

Komentarze (2)

* Pola wymagane

julka..,
27.04.2015
Jak mozna obcemu facetowi wyjawiac swoje dobre i grzeszne tajemnice? Chore to jest.
topielica
08.05.2013
Przede wszystkim należy rachunek sumienia zrobic razem z dzieckiem -by przybliżyc mu jak to wygląda i by w przyszłości mogło radzic sobie samemu bez problemu ,jak również by samo często robiło sobie taki rachunek sumienia -analizowało swój dzień, swoje zachowania i postępowanie względem innych.Bardzo fajny artykuł.