Koszyk wielkanocny

Tradycyjny koszyk wielkanocny

MartenkaMartenka - specjalista Tipy.pl
Koszyk wielkanocny
1 z 10
Tradycją Kościoła katolickiego jest święcenie pokarmów w Wielką Sobotę. Dobór produktów żywnościowych w koszyku nigdy nie był przypadkowy. Każdy boży dar symbolizuje coś innego. Do zestawu darów bożych, które obowiązkowo powinny się znaleźć w koszyku wielkanocnym należą: chleb, jajko, sól, wędlina, ser, chrzan, babka wielkanocna, baranek oraz woda. Ilość produktów w koszyku może być oczywiście rozszerzona, jednak o tych nie powinniśmy zapomnieć. Koszyk wielkanocny tradycyjnie przyozdobiony jest gałązkami borówki oraz koronkowymi serwetkami z nadrukami symboli wielkanocnych. Co powinno się znaleźć w koszyczku wielkanocnym?
P

* Chleb lub pascha
* Jajka wielkanocne - kolorowe pisanki, wydmuszki, kraszanki, wyklejanki itp.
* Sól, pieprz
* Wędlina - szynka, kiełbasa
* Ser
* Chrzan
* Babka wielkanocna
* Baranek wielkanocny (z masła, ciasta, cukru, czekolady, gipsu)
* Woda

1
Chleb
Chleb lub pascha

Dawniej zamiast chleba święcono wyłącznie paschę (paska). Pascha to wypiek złożony z mąki (pszennej, żytniej lub gryczanej), drożdży (lub zakwasu), imbiru, liści bobkowych i szafranu. Wypiek ten można udekorować krzyżem lub koroną cierniową wykonaną np. z gałązek. Zwyczajowo pascha miała kształt okrągły.

Pascha jest symbolem Chrystusa jako chleba życia.
2
Pisanki
Jajka wielkanocne - kolorowe pisanki, wydmuszki, kraszanki, wyklejanki itp.

Jajko jest symbolem początku, nowego życia, narodzin oraz zmartwychwstania.
3
Sól i pieprz
Sól, pieprz

Sól jest symbolem trwałości, nieśmiertelności oraz ochrony życia ludzkiego (osobistego i społecznego) od rozkładu i popsucia. Tak jak sól zabezpiecza pokarmy, które ludzie spożywają, tak też zabezpiecza zdrowie duchowe ludziom oraz całemu społeczeństwu. Sól jest również symbolem gościnności oraz przymierza między człowiekiem a Bogiem. Soli przypisuje się również właściwości lecznicze zatem jest ona również symbolem nawrócenia oraz oczyszczenia serca.
4
kiełbasa
Wędlina - szynka, kiełbasa

Mięso oraz wędliny są symbolem dobrobytu, dostatku.
5
Ser
Ser

Ser jest symbolem przyjaźni między człowiekiem a zwierzętami domowymi.
6
Chrzan
Chrzan

Kiedyś rozpoczynano śniadanie wielkanocne od zjedzenia całej laski chrzanu, po to, aby ustrzec się od bólu zębów oraz dolegliwości żołądkowych. Chrzan jest symbolem pokonania goryczy męki Chrystusa.
7
Babka Wielkanocna
Babka wielkanocna

Babka wielkanocna jest symbolem umiejętności oraz doskonałości. Tradycyjnie powinien być to wypiek własny, a nie kupiony.
8
Króliczek Wielkanocny
Baranek albo króliczek wielkanocny (z masła, ciasta, cukru, czekolady, gipsu)

Baranek wielkanocny jest symbolem Baranka Bożego, ofiary. Chrystus umarł na krzyżu za grzechy ludzi. Swoją śmierć przyjął pokornie jak baranek. Stąd też w Chrystusie upatrujemy prawdziwego baranka wielkanocnego.
9
Woda
Woda

Woda jest symbolem Ducha Świętego. Duch Święty obmywa nas z win, grzechu. Woda zatem jest symbolem nowego narodzenia człowieka oraz życia.
?

Wskazówki
* Często święcone są również inne produkty żywnościowe jak masło (symbol dobrobytu), ocet (symbol potu oraz łez wyrażający ciężki los synów Abrahama w Egipcie), ryby (Chrystus po zmartwychwstaniu jadł rybę), świeca (świeca to symbol światła, płonąca świeca - symbol Chrystusa).

Strona 1 z 10

Powiązane porady

Zdobienie pisanek
kraszanki
Wielkanoc w Bieszczadach

Podobne porady

Komentarze (15)

* Pola wymagane

xyz
07.04.2015
Od kiedy to do koszyka wklada sie swiece, wode, ser i rybe???
ania
07.04.2015
mszy nie odprawia się tylko w wielki piątek w dniu śmierci Pana Jezusa.
Natomiast od godziny 20 wieczorem w Wielką Sobotę w niektórych parafiach odprawiane są już rezurekcje
Nikodem
07.04.2015
A swoja godzine urodzenia znasz?
ale macie problem
03.04.2015
A kto zna dokładną godzinę zmartwychwstania Chrystusa ???????? Przecież nie jest nigdzie napisane, jest tylko tyle że rano w niedzielę grób był już pusty. W związku z tym, niektóre parafie odprawiają mszę rezurekcyjną w SOBOTĘ wieczorem a inne w NIEDZIELĘ rano. Tyle.
Kobieta
26.03.2013
wyzywacie się nawzajem, a nikt nie wie, że w Wielką Sobotę jest msza z tym, że WIECZORNA!! I już na koniec tej mszy ksiądz śpiewa Alleluja!
Rezurekcja, owszem, jest o 6 rano w niedzielę.
A autorowi tekstu chodziło o DAWNĄ TRADYCJĘ, podczas której święciło się pokarmy na MSZY RANO (potwierdziła to moja babcia).
Pozdrawiam
J
20.03.2013
w Wielką Sobotę nie ma mszy!!! POPRAWCIE ten tekst
martakali2889
05.03.2013
Ja zazwyczaj wkładam to co będziemy jeść.
Ten obok Msze są co dziennie. W wielka Sobotę tym bardziej tylko świecenia są częściej zrobione by każdy zdążył. Po mszy też się zdarza.
zigitrn
05.03.2013
A gdzie jest alkohol ???
Ten obok
12.04.2012
Ludzie w sobote rano nie ma mszy tylko jest poświęcenie pokarmu ;)
pati
07.04.2012
widać ze polaki .. ;p