Tuja

Jak uprawiać tuje?
BandafkaBandafka - specjalista Tipy.pl

Tuje są świetnym pomysłem do każdego ogrodu. Pomagają stworzyć zaciszne i zielone kąciki, jak również dodają nieco zieleni podczas nawet najmroźniejszej zimy. Poniżej instrukcja krok po kroku jak je uprawiać.
1
Stanowisko

Na ogół większość odmian żywotnika najbardziej lubi stanowiska słoneczne. Przykładowo najbardziej popularna w Polsce odmiana szmaragd lubi stanowiska słoneczne, jednak równie dobrze znosi stanowiska zacienione.

2
Gleba

Każda odmiana żywotnika lubi glebę dobrze przepuszczalną, żyzną i wapienną.

3
Podlewanie

Tuje kiepsko znoszą suszę, dlatego należy pamiętać o ich regularnym podlewaniu w tym okresie. Jeśli zapewnimy tui odpowiednią wilgotność podłoża, wówczas wynagrodzi nam to znacznym przyrostem rocznym. Tuje podlewamy najlepiej wieczorem lub rano, kiedy słońce zbyt mocno nie grzeje.

4
Podsypywanie ściółki Dość krótkie korzenie tui sprawiają, że ma ona ograniczony dostęp do wody i składników pokarmowych. Ściółka natomiast świetnie je magazynuje oraz jest źródłem próchnicy.  Zapewnia ona tujom wilgoć, składniki odżywcze, prawidłowe pH gleby oraz chroni przed mrozem.
5
Nawożenie

Tuje nawozimy od wiosny do końca lipca lub nawet do 15 sierpnia nawozami azotowymi a podczas jesieni nawozami potasowymi. Stosowanie azotu jesienią powoduje pobudzenie do wzrostu zatem osłabienie rośliny na zimę zamiast jej zasilenie.

6
Sadzenie

Przed posadzeniem tui usuwamy trawę i chwasty, a następnie wykopujemy dół o średnicy pół metra i głębokości około 30 cm. Do dołu należy nasypać kompostu, torfu, gliny i ziemi rodzimej. Wszystko mieszamy i nawadniamy. Wkładamy do środka sadzonkę, a po zasadzeniu podsypujemy ściółką. Aby zabezpieczyć się przed wyrastaniem chwastów, możemy przed podsypaniem kory obłożyć okolice tui tkaniną ściółkującą. W przypadku żywopłotów sadzimy tuje w odległości około pół metra.

7
Przycinanie

Tuje zaczynamy podcinać najwcześniej rok po posadzeniu. Przycinamy je każdej wiosny na przełomie marca i kwietnia, skracając ubiegłoroczne przyrosty o połowę. Usuwamy wszystkie niepotrzebne pędy oraz martwe gałązki. Kolejne cięcie powinno nastąpić w latem - w czerwcu (na 1/3 długości nowych pędów). Ostatni raz przycinamy tuje z końcem lipca. Wówczas tniemy pędy przeznaczone do rozkrzewiania na wys. ok 1 cm.

Strona 1 z 2

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (2)

* Pola wymagane

anna
22.06.2018
czy można podlewać tuje od góry? czy można podlewać igły tui?
grazyna2
22.04.2013
na zimę dobrze jest je związać,są potem ładniejsze, nie rozchodzą się