Młoda sałata

Jak uprawiać sałatę?
BandafkaBandafka - specjalista Tipy.pl

Sałata ma krótki okres uprawy i stosunkowo małe zapotrzebowanie na ciepło. Jedyne czego potrzebuje to dużej ilości światła zatem należy ją sadzić na stanowiskach dobrze nasłonecznionych. Istnieją różne odmiany sałaty: wczesne, letnie i jesienne, zatem można ją siać kilka razy w ciągu całego sezonu.
1
Wysiewanie

Płytkie pojemniki lub skrzynki wypełniamy odkwaszonym torfem i wysiewamy niezbyt gęsto sałatę (na 1 m2 1g nasion). Pojemniki kładziemy w ganku lub na parapecie okiennym, delikatnie zakopujemy ziemią i podlewamy (nie za dużo). Po wypuszczeniu pierwszych listków pikujemy siewki do małych pojemników (np po serkach) z wyciętymi na dnie otworami wypełnionymi substratem torfowym i kładziemy w słonecznym i ciepłym miejscu (ok 19 stopni C). Jak już sałata będzie miała 3-4 liście właściwe można ją przesadzić do gruntu.

2
Nawożenie ziemi przed rozsadą

Ziemię na grządkach nawozimy gnojówką pokrzywową lub innym kompostem zielonym - na 1 mkw grządki 25 – 30 g kompostu. Można również stosować nawozy organiczne oraz nawozy wieloskładnikowe (np. Azofoska).

3
Sadzenie

Sadzimy sałatę najwcześniej w połowie marca. Kilka godzin przed wysadzeniem podlewamy rozsadę a następnie ją delikatnie wyciągamy z pojemników, aby nie uszkodzić korzeni. Rozsadę sadzimy na grządkach na tej samej głębokości co rosła w pojemnikach lub odrobinę płycej i podlewamy. Przy wczesnym posadzeniu można okryć główki agrowłókniką, którą ściągamy po minięciu przymrozków.

4
Zbiory

Sałatę zbieramy wcześnie rano poprzez odcięcie nożem.

5
Pielęgnacja

Grządki z sałatą należy regularnie odchwaszczać, spulchniać i podlewać. Podlewamy zazwyczaj rano, aby liście mogły do wieczora wyschnąć. Sałatę podlewamy lejąc wodę bezpośrednio na ziemię a nie na liście. Po podlaniu delikatnie spulchniamy i napowietrzamy ziemię.

?

Wskazówki
* Sałatę sadzimy w tym samym miejscu co 3-4 lata.

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane