Noc świętojańska

Jak obchodzić noc świętojańską?
KarolinaKarolina - specjalista Tipy.pl

Sobótki, inaczej Noc Kupały to słowiańskie święto obchodzone z 21 na 22 czerwca czyli w najkrótszą noc w roku. Jest to święto wody i ognia, słońca i księżyca, dobrobytu, urodzaju, płodności i szczęścia. Warto wiedzieć, że Noc Kupały jest rodzimym świętem zakochanych. Noc świętojańska obchodzona z 23 na 24 czerwca wywodzi się właśnie z sobótek, jednak jest świętem chrześcijańskim.
1
Rozpalanie ogniska

Noc Kupały jest między innymi świętem ognia i z tego powodu od zawsze rozpalane były ogniska na wzgórzach lub polanach. Ognisko powinno być jak największe.

2
Skakanie przez ogień
Skakanie przez ogień

Tradycją ludową jest skakanie przez ogień co według wierzeń ma oczyścić duszę oraz chronić przed złem i nieszczęściem. Przez ogień powinny skakać również pary zakochanych trzymając się za ręce. Jeśli skok będzie udany wówczas czeka ich szczęśliwe życie w miłości i wierności aż po grób.

3
Śpiewanie miłosnych pieśni

Noc Kupały jest również świętem miłości i porą zalotów. Dziewczęta ubrane w białe sukienki tańczą wokół ognia i śpiewają miłosne piosenki. Dziewczęta powinny mieć przewiązaną u pasa bylicę - najważniejsze magiczne ziele świętojańskie zwiększające płodność i pożądanie oraz chroniące od wszelkich uroków, nieszczęść i chorób. Bylica spełniała również swoje magiczne zadanie wówczas kiedy wrzucona została do ognia czy powieszona na drzwiach domu.

4
Puszczanie wianków

Jedną z tradycji, które zachowały się do dziś jest puszczanie wianków na wodę. Panny robiły wianki (które były symbolem panieństwa), wiązały je sznurkiem lub nitką do płaskiej deski, w środek wianka przylepiały zapaloną świeczkę i puszczały na wodę. Można również puścić dwa wianki na raz - jeśli szybko popłyną z prądem, podpłyną do siebie lub wyłowi je chłopiec, w którym kocha się dziewczyna to jest to wspaniała wróżba oznaczająca miłość, małżeństwo i szczęśliwe życie.

5
Poszukiwanie kwiatu paproci

W Noc Kupały wiele roślin nabiera magicznej mocy. O północy wszyscy powinni zatem udać się na ich poszukiwanie. Legenda mówi, że tej nocy paproć zakwita i wskazuje swoim blaskiem drogę do ukrytych głęboko w ziemi skarbów. Kto odnajdzie ten skarb będzie do końca życia szczęśliwy i bogaty. Oczywiście każdy wie, że kwiat paproci istnieje tylko w legendach jednak jego poszukiwanie jest pretekstem do wybrania się na spacer z ukochaną osobą. Dlatego właśnie szukanie paproci od zawsze odbywało się wśród miłosnych szeptów, chichotów i czułych uścisków.

6
Kąpiel w wodzie

Noc świętojańska to również święto wody. Z tego powodu nabiera ona w tym czasie mocy magicznej. Zanurzenie się w rzece, jeziorze czy stawie a nawet wytarzanie się w rosie nocnej spowoduje, że ciało stanie się zdrowe i powabne, zaś sama kąpiel zagwarantuje miłość z odwzajemnieniem, szczęśliwe małżeństwo i zdrowych potomków. Należy jednak uważać podczas kąpieli ponieważ bożki wodne mogą zażądać ofiary, wciągnąć ludzi na dno i już ich nie wypuścić.

Strona 1 z 2

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane