rak piersi

Jakie są objawy raka piersi?

JudymJudym - specjalista Tipy.pl
rak piersi
1 z 8
Rak piersi to najczęściej atakujący kobiety nowotwór. Dotyka on zazwyczaj kobiet w okresie menopauzy (55-65 lat), choć zdarzają się również zachorowania u kobiet młodszych. Ostatnie badania dowodzą, że istnieje kilka różnych rodzajów raka piersi, a każdy z nich jest podatny na nieco inny rodzaj leczenia. Najważniejsze jest wczesne wykrycie choroby i podjęcie terapii. Optymistyczna wiadomość jest taka, że około trzy na cztery przypadki okazują się nie być rakiem piersi, ale nieszkodliwą torbielą, tłuszczakiem lub włókniakiem. Należy jednak zachować ostrożność, regularnie poddawać się mammografii i badać swoje piersi, by móc natychmiast zareagować na niepokojące objawy. Jakie? Dowiesz się poniżej.
1
rak piersi - krok 1
Objawy raka piesi

Rak piersi często nie daje żadnych objawów, ale zdarza się, że kobiety samodzielnie odkrywają, że coś jest nie tak. Do objawów raka piersi możemy zaliczyć:

  • Bezbolesny guzek w piersi

  • Zmiana rozmiaru piersi lub jej kształtu

  • Zgrubienie pod pachą

  • Skurczenie się sutka

  • Wydzielina z sutka

  • Ból piersi (może być objawem raka piersi, ale dzieje się tak rzadko)

2
rak piersi - krok 2
Objawy zapalnego raka piersi

Zapalny rak piersi to rzadki, szybko rozwijający się typ raka piersi, przy którym często nie występuje żaden charakterystyczny guzek. Zamiast tego skóra na piersi zaczyna robić się gruba, czerwona i pomarszczona jak skórka pomarańczowa. Dotknięty chorobą obszar może wydawać się cieplejszy i bardziej wrażliwy na dotyk. Mogą się na nim pojawić małe krostki, które wyglądem przypominają wysypkę.

3
rak piersi - krok 3
Wykrywanie raka piersi: mammografia

Im szybciej zostanie wykryty rak piersi, tym łatwiej jest go wyleczyć. Mammografia pozwala wykryć guzki, które są zbyt małe, by były wyczuwalne. Pierwsze badania mammograficzne należy rozpocząć po ukończeniu 40 roku życia i powtarzać je co dwa lata. Młodsze kobiety powinny konsultować wszelkie podejrzane zmiany z lekarzem.

4
rak piersi - krok 4
Wykrywanie raka piersi: USG piersi i rezonans magnetyczny

Prócz mammografii lekarz może zalecić inne badania obrazowe. Jednym z nich jest USG piersi, które pozwala wykryć obecność cyst – wypełnionych płynem torebek, które nie są rakiem piersi. Rezonans magnetyczny piersi (MRI) może być natomiast wskazany u określonej grupy kobiet, u których prawdopodobieństwo wystąpienia raka piersi jest większe.

5
rak piersi - krok 5
Wykrywanie raka piersi: samodzielne badanie piersi

Do niedawna sądziło się, że kobieta powinna badać swoje piersi przynajmniej raz w miesiącu. Jednak najnowsze badania dowodzą, że samodzielne badanie piersi bardzo rzadko prowadzi do wykrycia raka. Należy jednak bardzo dobrze znać swoje piersi, by być świadomą nawet najmniejszych zmian, które się pojawią. Dla zwiększenia swoich szans najlepiej jest więc połączyć badanie piersi wraz z codzienną, uważną obserwacją ich wyglądu.

Przeczytaj koniecznie dokładną instrukcję Jak badać piersi?

6
rak piersi - krok 6
Co robić, gdy wykryje się guzka?

Po pierwsze, nie należy wpadać w panikę. 80% guzków piersi nie ma nic wspólnego z rakiem. Często okazuje się, że są to niegroźne cysty lub zmiany w tkankach związane z cyklem menstruacyjnym. Jeśli jednak zauważysz, że na twojej piersi pojawiło się coś dziwnego, natychmiast udaj się do lekarza. Rak wcześnie wykryty daje większe szanse na całkowite wyleczenie. Tylko dokładne badania (w tym biopsja piersi) i fachowa diagnoza lekarska dają gwarancję wykrycia choroby i szybkiego podjęcia leczenia.

7
Więcej informacji

Czytaj też Jak wygląda leczenie raka piersi?

Strona 1 z 8

Powiązane porady

rak płuc
tłuszczaki sposoby
rak piersi

Podobne porady

Komentarze (2)

* Pola wymagane

lidiak
29.12.2014
Pochodzę z rodziny gdzie rak piersi dotknął dwie bliskie mi osoby (mamę i siostrę mamy). Do momentu kiedy nie zostałam matką nie zwracałam uwagi na to co jem i jak żyję. Dzisiaj już tak nie jest. Dbam o siebie i o całą rodzinę, bo co jest cenniejszego niż oni i zdrowie? Stosuję dużo antyoksydantów które zawierają przeciwrakowe właściwości. Należą do nich jak rutyna, dihydrokwercetyna, tokoferol czy kwas askorbinowy. Mojemu mężowi również poprawiły się wyniki, także gorąco polecam ich stosowanie.
tomma
29.12.2014
Reklama sponsorowana przez producenta mammografów?