strach

Jak pokonać strach?

ZdrowieZdrowie - specjalista Tipy.pl
Strach to bardzo silna emocja, która pojawia się wtedy, gdy tego nie chcemy. Odczuwamy go zawsze w obliczu zagrożenia, agresji, bólu czy niepewności. Zapewne nieraz zastanawiasz się czy można go jakoś pokonać i jak sobie z nim radzić. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek jak to zrobić.
1
Przede wszystkim musisz uświadomić sobie czego tak naprawdę się boisz, przed czym starasz się uchronić. Często zdarza się, że boimy się rzeczy, które w rzeczywistości nie stanowią dla nas żadnego zagrożenia. W obliczu realnego zagrożenia każdy z nas się boi, jednak nie możemy pozwolić, by strach kierował naszymi działaniami.
2
Podchodź do rzeczy, których się boisz powoli, małymi kroczkami. Pozwoli Ci to najpierw oswoić się z nimi, a potem przekonasz się, że możesz czegoś dokonać. Nie bój się rzeczy, których nie próbowałaś. Lepiej zaryzykować i żałować rzeczy, które się już zrobiło, niż tych, na które nie miało się odwagi (oczywiście dotyczy to wyłącznie rzeczy które są bezpieczne a których z jakiegoś nieuzasadnionego powodu się boisz).

Strach jest rzeczą naturalną. Chroni on nas przed różnymi niebezpieczeństwami oraz przed zrobieniem czegoś głupiego (np. skakanie z wieżowca, głaskanie rozwścieczonego psa itp.).
3
Nie myśl o strachu. Warto o nim zapomnieć, gdyż myśląc o nim tylko go umacniasz. Gdy tylko się pojawi pomyśl o rzeczach, które sprawiają Ci przyjemność. Ignoruj go – wykonuj nadal czynność, którą robiłaś zanim się pojawił. Przekonasz się wówczas, jak szybko zniknie.
4
Najważniejsze, by nie rozmyślać nad sytuacjami, które wywołują u Ciebie strach. Gdy siedzisz samotnie w domu i analizujesz to, co się stało, wracasz ciągle do tego myślami i zastanawiasz się - co by było gdyby..., - w ten sposób nieświadomie umacniasz poczucie lęku. Zapomnij o tym i ciesz się życiem.
5
Poszerzaj swoja wiedzę i rozwijaj się. Pamiętaj – im więcej wiesz, tym więcej rozumiesz i tym mniej się boisz. W ten sposób nie będziesz się bać przed czekającym cię egzaminem, rozmową kwalifikacyjną czy przed przegraną. Im więcej będziesz umieć i wiedzieć tym większe prawdopodobieństwo sukcesu.
6
Bądź zdeterminowanym. Staraj się zapanować nad sobą, nie pozwól by strach przeszkodził Ci w realizacji zamierzonych planów.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

lekarz
zawroty głowy
atak paniki

Podobne porady

Komentarze (12)

* Pola wymagane

Anonimek
25.01.2017
Temat stary, ale ciągle na czasie.. sam codziennie się boję. Jest to strach irracjonalny - strach przed śmiercią, przed nieuniknionym. Nie boję się typowo śmierci lecz utraty pełnej świadomości, zakończenia egzystencji. Strach ten męczy mnie od jakiś 10 lat i nie ma dnia, abym nie dostał napadu paniki. Ciężko o tym mówić a jeszcze ciężej to przeżywać i codziennie rozmyślać. Okropnie to utrudnia funkcjonowanie. Obawiam się wizyty u psychologa lub psychiatry z powodów oczywistych. Strach przed końcem jest normalny i nie da się raczej z tego wyleczyć lub zaprzestać myślenia o tym.
iza
20.05.2013
Panicznie boję się swojego byłego męża. Upokarza mnie przed dziećmi grozi ubliża, nigdy nie robi tego przy swiadkach. Prosiłam o pomoc policję ale on ma tam znajomych i karzda sprawa jest ignorowana.Próbował mnie udusić groził nożem,odebrał dzieci. Czuję się bezsilna,bez wartościowa i sama ze swoim lękiem.Sąd napisał że duszenie to nic takiego... uczucie subiektywne.Czy jest jakiś sposób żeby się uwolnić od tego lęku jeśli jestem sama.Walczę w sądzie o dzieci ale on gra cudownego tatę.Czy jest jakaś instytucja która pomaga?
#18849
15.04.2013
Strach jest wliczony w nasze życie odkąd istniejemy.Można nauczyć się go opanować lub zmniejszyć jego uciążliwe skutki.Należałoby sobie uzmysłowić czego się boimy tak naprawdę, bo czasami nasz umysł podsuwa nam niesamowite obrazy , które często sa wytworem naszej wyobrazni.Dobrze jest mieć w pobliżu torebki papierowe i w momencie strachu oddychać za pomoca tejże torebki.Zmniejszy się w ten sposób hiperwentylację, co jeszcze poteguje strach.Polecam pracowac nad wytłumaczeniem sobie, że to nasz umysł często podsuwa nam za pomocą podświadomości zafałszowane obrazy i jest przyczyną strachu.
Gutek
04.03.2012
Zawsze, kiedy wychodze na boisko grajac w pilke nozna (Glownie jezeli jest to mecz o stawke) trzesa mi sie nogi i nic nie moge zrobic. Jestem dobrym zawodnikiem trener mi o tym nie raz uswiadamial. Nie moge jednak tego prezwyciezyc... Pomozecie?
Lolek
15.02.2012
Lol
MistGun
19.01.2012
Sam musisz pokonać ... Każdy z nas musi pokonać swój strach, więc zamknij oczy i weź swoje pióro..
Ksaris
05.08.2011
Boję się piór ,a na dodatek mój brat mnie nimi straszy czy mogę jakoś przestać się ich bać?
Ksaris
05.08.2011
Bardzo boję się piór ,a moi rodzice i brat mnie nimi straszą.Po nocach mam koszmary.Jak mogę przestać bać się piór ?
nautilus
03.04.2011
jak grom z jasnego nieba, zostałem ugodzony ostrzem neptuna...
czytając "każdy jest kowalem własnego losu" można by tu rozwinąć tajemniczą księge dla wiekszości śmiertelników niechcianą do poznania.
Primo nie rodzimy się z ukształtowaną świadomością, mamy wieksze lub mniejsze ograniczenia
czy to fizyczne czy psychiczne, zaniżone IQ itp. w miare możliwości powinniśmy się uświadamiać
chcieć zrozumieć i chcieć się samodoskonalić nie bacząc na los który w miedzy czasie był nam nie przychylny czy to z przyczyn patologicznych czy jakiś innych które zamkneły nas i zawarły bramy. Czując się bezpieczniejsi przyzwyczailiśmy się do pewnych reakcji i wzorów nie szukając innych dróg na otwarcie bram i zaznanie szczęścia, przeszłość mogła w nas utrwalić brak poczucia bezpieczeństwa(Ci co doznali rozumieć będą). Okiełznać strach wszystko jest tu oczywiste naturalna reakcja organizmu na bodźce, lecz mamy świadomość która może nam ten stan pogłębić albo i możemy go zniwelować do minimum, najgorsze jeśli mamy problemy osobowościowo, emocjonalne szybko zmieniające się stany samopoczucia lub cierpimy na jakieś poważniejsze choroby natury psychicznej wten najlepszą konsultacją jes wizyta u psychologa i możliwe spotkania terapeutyczne(depresja, nerwica lękowa, zaburzenia osobowości itp., choroby somatyczne) a jeśli to potrzebne to farmakoterapia...(jest wiele powodów odczuwania strachu od doświadczeń poprzez nabyte choroby sfery psychicznej i fizycznej, umysł jest laboratorium fizyczno-chemicznym)
PokonajStrach
02.03.2011
Cześć "d" świetny komentarz :) W momencie kiedy stawiamy czoło strachowi jesteśmy w stanie się od niego uwolnić, im częściej będziemy to robić tym szybciej będziemy wolni od tego uczucia. Ucieczka lub ignorowanie strachu to najgorsze rzeczy jakie możemy zrobić, chyba że chcemy doświadczać strachu przez najbliższe miesiące lub lata. Każdy jest kowalem swojego losu. Jeżeli naszą intencją jest doświadczenie wewnętrznego spokoju to powinniśmy popracować nad tą sytuacją.

Jest kilka sposobów na poradzenie sobie z niechcianymi uczuciami i emocjami. Dla mnie działa proces uwalniania emocji i go polecam.