astma

Jak wygląda atak astmy?

JudymJudym - specjalista Tipy.pl
Ataki astmy rzadko występują bez wcześniejszych znaków ostrzegawczych. Znajomość tych znaków pozwoli ci lepiej zapobiegać atakom astmy, a może nawet uratuje tobie lub komuś życie. Poniżej znajdziesz najczęstsze objawy ataku astmy. Miej się na baczności, gdy je zidentyfikujesz. Działaj szybko, nim będzie zbyt późno.
1
objawy ataku astmy - krok 1
Wczesne znaki ostrzegawcze

Atak astmy pozornie zdarza się nagle, ale już na długo przed swoim nastąpieniem może dawać dyskretne znaki ostrzegawcze. Należą do nich brak apetytu, silne zmęczenie, bóle głowy, suchy kaszel, płytki oddech, zwłaszcza przy wysiłku fizycznym, a także problemy z zaśnięciem.

2
objawy ataku astmy - krok 2
Uporczywy kaszel

Objawy kolejnych ataków astmy mogą się między sobą różnić. Jednym z takich objawów jest kaszel. W jednym przypadku może w ogóle nie wystąpić lub być sporadyczny. W innym, kaszel może być bardzo uciążliwy i nasilać się szczególnie w nocy. Jest to zazwyczaj męczący, suchy kaszel, niezwiązany z żadnym przeziębieniem, czy grypą. Nocą lub nad ranem słyszalne może być również charakterystyczne świszczenie dochodzące z dróg oddechowych.

3
objawy ataku astmy - krok 3
Kłopoty z oddychaniem

Kolejnym objawem ataku astmy są problemy z oddychaniem. Oddech staje się płytki, przerywany, chory ma wrażenie, że na jego klatce piersiowej spoczywa wielki ciężar. Problemem jest wydychanie powietrza (w przeciwieństwie do chorób serca, w których chorzy mają problem z zaczerpnięciem powietrza). Gdy atak nasila się, chory ma problemy z mówieniem, wypowiadane przez niego słowa są coraz krótsze, przerywane.

4
objawy ataku astmy - krok 4
Sine usta lub opuszki palców

Gdy zaobserwujesz, że chory zaczyna sinieć, natychmiast dzwoń po pogotowie. Sine zabarwienie ust, czy opuszek palców jest sygnałem niedotlenienia organizmu i może być bardzo niebezpieczne.

5
objawy ataku astmy - krok 5
Mierzalne zmiany w oddychaniu

O zblżającym się ataku może ostrzec tzw. przepływomierz Peak. Żeby z niego korzystać, trzeba najpierw ustalić punkt odniesienia odpowiadający normalnemu oddechowi.

  • Jeśli przepływomierz Peak wskazuje wartość z przedziału 50-80% normalnego oddechu, atak astmy jest bardzo prawdopodobny.

  • Jeśli wartość ta jest mniejsza, niż 50%, należy natychmiast interweniować.

  • Zadzwoń po pogotowie również wówczas, jeśli na skutek płytkiego oddechu chory ma problemy z chodzeniem lub wówczas, gdy jego usta robią się niebieskie lub sine.

Strona 1 z 2

Powiązane porady

Stawianie baniek
astma dziecięca
atak astmy

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane