Kalie w doniczce

Jak uprawiać kalie?

RaviRavi - specjalista Tipy.pl
Kalia jest kwiatem doniczkowym pochodzącym z Afryki Południowej i Środkowej. Jej dekoracyjnym elementem są kwiaty otoczone pochwami kwiatowymi o kształcie lejka. Kwiatostany są zwykle białe, jednak występują również w kolorze różowym, bordowym, żółtym i pomarańczowym.
1
Stanowisko i gleba

Kalie lubią stanowisko ciepłe, jasne i słoneczne, jednak niekoniecznie w pełnym słońcu. Gleba powinna być żyzna i lekka. Jeśli trzymamy kalię w pełnym słońcu, wówczas należy dbać, aby ziemia była cały czas wilgotna.

2
Zimowanie

Przed nadejściem pierwszych mrozów wykopujemy bulwy kalii, odkładamy do oschnięcia na 2 dni, oczyszczamy z liści, a następnie wkładamy do drewnianej skrzynki i przysypujemy trocinami. Kalię należy tak przechowywać aż do kwietnia, w temperaturze około 3-7 stopni Celsjusza. Zwykle na jesień liście same wysychają, co oznacza, że roślina przechodzi w stan spoczynku. Jeśli jednak nie uschną, wówczas należy ją wykopać i wysuszyć.

W przypadku chęci uprawy kalii w domu, należy również przechowywać ją w wyżej opisanych warunkach, jednak w tym przypadku przez okres od października do grudnia. Następnie na początku stycznia przenosimy ją w jasne miejsce i delikatnie podlewamy. Gdy wypuści pierwsze liście, przesadzamy ją i normalnie uprawiamy w domu aż do maja. W maju roślinę dołujemy w ogrodzie lub wystawiamy na taras.

3
Rozmnażanie

Kalię rozmnażamy jesienią poprzez podział kłączy.

Powiązane porady

Rośliny na cmentarzu
Róże miniaturowe
werbena

Podobne porady

Komentarze (7)

* Pola wymagane

Kate1331
14.07.2016
Witam,
dostałam ostatnio Kalię w prezencie i bardzo mi się podoba. Mam jednak pytanie, co zrobić, gdy kwiaty uschną? Czy powinnam je uciąć czy zostawić? Liście są duże i się trzymają dobrze, tylko nie wiem co z tymi kwiatami. Proszę o poradę . Pozdrawiam
Basia
30.09.2015
Kalie musi co roku mieć zmieniane pole miejsce bo w tym przypadku nie bd rosła.
Edward 01
16.03.2015
ja hoduję również kilka kolorów kalii z tym że nigdy nie wsadzam ich do donic tylko w okolicach 20 kwietnia wraz z mieczykami i dalią wsadzam je bezpośrednio do dołków w ziemi,kalia musi mieć zawsze wilgotną ziemię i nasłonecznione stanowisko.
wanda
19.01.2015
nie rozumiem zapisu dot. uprawy kali w domu, po okresie spoczynku podlewamy bulwy a gdy wypuszczą listki sadzimy do ziemi w doniczce czy najpierw sadzimy do doniczki ,podlewamy gdy puszczą liście przesadzamy do ogrodu.
wanda
19.01.2015
Zazula
01.08.2014
moja kalia jest ogromna ,liscie ma kropkowane a kwiaty byly zolte ,byly bo drugi rok nie kwitnie nie wiem dlaczego
kmi
26.08.2013
Czy tzn., że moja kalia nie może stać w doniczce na mojej komodzie przez jesień/zimę ?
Powinnam ją wykopać, obciąć liście i kwiaty a następnie trzymać przez kilka miesięcy w lodówce ?