Bukszpan

Jak rozmnażać bukszpan?

RaviRavi - specjalista Tipy.pl
Bukszpan jest jednym z najpopularniejszych krzewów. Ze względu na to, że wolno rośnie i jest bardzo przyjemny w uprawie, decydują się na niego właściciele dużych, eleganckich ogrodów. Bardzo często wykorzystywany jest jako obwódka rabat oraz żywopłot, któremu można nadawać różne ciekawe kształty. Bukszpan rozmnaża się poprzez sadzonki pędowe pozyskane w sierpniu. Poniżej znajdziecie dokładną instrukcję dotyczącą jego rozmnażania.
1
Pędy sadzonek pozyskujemy w sierpniu z rocznych, niezdrewniałych gałązek. Lepiej się przyjmą jeśli oderwiemy je palcami niż jeśli obetniemy je sekatorem - w ten sposób otrzymamy stopkę (kikucik z kawałkiem kory). Pędy powinny mieć długość około 10 cm. Nie wolno dotykać stopki sadzonki.
2
Sadzonki wkładamy do ukorzeniacza do sadzonek półzdrewniałych.
3
Sadzonki wkładamy do skrzynek wypełnionej mieszanką piasku i torfu o lekko kwaśnym odczynie (pH 5,1 - 5,7) lub po prostu ziemią torfową. Aby zachować wilgoć powietrza oraz podłoża możemy je przykryć folią.
4
Skrzynki z sadzonkami wkładamy do zimnej ale jasnej piwnicy lub do inspektu.
5
Na późną wiosnę (maj) ukorzenione sadzonki wkładamy do gruntu. Stanowisko powinno być lekko zacienione. Sadzonki wysadzamy co 15—20 cm i podlewamy.
?

Wskazówki
* Bukszpan można również rozmnożyć poprzez sadzonki pozyskane w czerwcu po przycinaniu krzewów - również powinny się przyjąć.

Powiązane porady

żywopłot grabowy
koszenie trawy
koszenie trawy

Podobne porady

Komentarze (3)

* Pola wymagane

2222
27.05.2015
A mój ojciec powiedział kiedyś, że bukszpan rozmnaża się sam, tylko trzeba mu pomóc. I ma rację. Jest na to bardzo prosty sposób. Najniżej rosnące gałązki (tuż nad ziemią) przyciskamy małym kamykiem do ziemi. Po kilku miesiącach gałązki same się ukorzeniają w miejscu styku z glebą. Pozostaje nam tylko odciąć ukorzenioną gałązkę od krzewu i wykopać ją, a następnie posadzić w nowym miejscu. Banalnie proste. Nie marnujemy czasu, miejsca w piwnicach, garażach, pieniędzy na ziemię, nawozy itp. Dodatkową zaletą jest to, że wykopać młodą sadzonkę możemy po zimie, nic jej się nie stanie w zimę na zewnątrz. Pozdrawiam.
Grzegorz86
05.05.2014
Pewnie że się ukorzenią, ale dzięki ukorzeniaczowi zrobią to szybciej :)
grazyna2
22.04.2013
Nie trzeba wsadzać wcale do ukorzeniacza. Wsadziłam prosto do ziemi i się ukorzeniły, ale pamiętać należy o podlewaniu wtedy