sadzonka tui

Jak rozmnażać tuje?

RaviRavi - specjalista Tipy.pl
Tuje świetnie sprawdzają się jako ogrodzenie i ozdoba tarasów, ponieważ doskonale się prezentują i stosunkowo szybko rosną. Wbrew pozorom rozmnażanie nie jest bardzo skomplikowane i bez wątpienia poradzą sobie z tym zadaniem nawet amatorzy. Takie rozwiązanie pozwoli zaoszczędzić wam pieniądze, a co najważniejsze zagwarantuje wam satysfakcje. Poniżej znajdziecie wskazówki, które pomogą wam samodzielnie rozmnożyć tuje.
1
Sadzonki tui pobieramy w sierpniu i wrześniu. Gałązki odrywamy rękami od pędu, a nie obcinamy sekatorem, aby utworzyła się piętka - pęd z kawałkiem kory rośliny macierzystej. Sadzonki powinny mieć około 10 cm długości. Usuwamy z sadzonki dolne pędy tak, aby nie dotykały one do podłoża po wsadzeniu do ziemi.
2
Końce sadzonek wkładamy do ukorzeniacza do iglaków (ukorzeniacz AB - do kupienia tutaj).
3
Przygotowujemy skrzynkę z ziemią składającą się z torfu i piasku (3:1), robimy palcem dziurki, a następnie wkładamy sadzonki na głębokość około 2 cm i przysypujemy ziemią. Nie jest zalecane wciskanie sadzonek w ziemię. Ziemię wokół nich uciskamy palcem.
4
Młode sadzonki podlewamy i przykrywamy folią polietylenową, aby utrzymać wilgotność gleby i powietrza. Możemy je również co jakiś czas zraszać. Póki młode sadzonki nie mają korzeni, więc pobierają wodę poprzez listki.
5
Sadzonki należy przechowywać przez kilka miesięcy do czasu ukorzenienia w jasnym i ciepłym miejscu o temperaturze około 13 stopni. Warto wiedzieć, że ziemia powinna być również ciepła, dlatego nie należy trzymać skrzynek na zimnym betonie (można pod nie położyć warstwę styropianu).
6
Wiosną, jeśli tuje się przyjmą, to wyrosną im młode pędy. Wówczas przenosimy je na zewnątrz, regularnie podlewamy i w miarę wzrostu przesadzamy do większych pojemników.
?

Wskazówki

  • Najlepiej przyjmują się żywotniki zachodnie, np. szmaragd.

Powiązane porady

Oleander
Jaśminowiec
Bez (lilak)

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

ja
24.11.2014
Czy w listopadzie mozna sadzic