Azalia w doniczce

Jak pielęgnować azalie w domu?

RaviRavi - specjalista Tipy.pl
Azalie doniczkowe są spokrewnione z azaliami japońskimi które można zobaczyć w ogrodach i na działkach. Nie można ich jednak przesadzać do gruntu. Są to kwiaty domowe. Wiele osób wyrzuca azalię po przekwitnięciu, jednak prawidłowo pielęgnowana zakwitnie również w kolejnych latach.
1
Stanowisko

Azalia lubi bardzo jasne stanowiska, najlepiej w pomieszczeniach od strony południowej i wschodniej. Miejsce, pomimo iż jasne nie powinno być zbyt ciepłe. Optymalna temperatura dla azalii to około 12-15°C. W przypadku ogrzewania i wyższej temperatury pokojowej należy azalię wstawiać na noc do chłodniejszych pomieszczeń. Nie należy jednak stawiać jej przy otwartych oknach i na przeciągach.

2
Podlewanie

Azalię należy podlewać codziennie, regularnie i nie dopuścić do przeschnięcia ziemi. Należy również uważać, aby jej nie przelać gdyż nie lubi ona kiedy jej korzenie są stale w wodzie. Nadmiar wody należy odlać z podstawki.

Azalię należy podlewać wodą odstaną.

Jeśli azalia zacznie więdnąć co może się zdarzyć w przypadku przesuszenia korzeni wówczas należy ją wstawić na kilkanaście minut do miski wypełnionej wodą (najlepiej odstaną).

Azalia lubi dużą wilgotność powietrza. Nie należy jej ustawiać przy kaloryferach i grzejnikach. Dobrze jest nasypać na podstawkę warstwę kamieni, zalać je do połowy wodą i na nie postawić doniczkę z kwiatkiem. Dzięki temu korzenie nie będą dotykać powierzchni wody zaś ciepło spowoduje jej parowanie a azalia będzie miała zapewnioną prawidłową wilgotność. Nie należy zraszać azalii podczas kwitnienia (zły wpływ na kwiaty).

3
Nawożenie

Zimą, podczas kwitnienia należy zasilać ją nawozem dla azalii albo nawozem do roślin kwitnących. Azalię nawozimy co 2-3 tyg. według zaleceń producenta nawozu lub nawet niższą dawką.

4
Po przekwitnięciu

Azalie kwitną przez zimę od późnej jesieni do wczesnej wiosny. Kwiaty azalii wysychają i opadają, jednak listki pozostają zielone.

Jak już kwiaty opadną należy przesadzić azalię do większej doniczki wypełnionej ziemią dla azalii lub uniwersalną wymieszaną z torfem. Azalię wkładamy do ziemi zachowując taką samą głębokość sadzenia co poprzednio i podlewamy.

Azalia rośnie jak drzewko i należy po przesadzeniu podciąć jej najdłuższe pędy. Najlepiej podcinać ją w taki sposób, aby uformować kulę. Jeśli azalia jest przerzedzona wówczas palcami należy oderwać wierzchołki pędów (należy to zrobić przed połową kwietnia).

Azalię na lato należy postawić w chłodnym pomieszczeniu z dużą ilością światła. Najlepiej ją wynieść pod koniec maja do ogrodu lub na balkon pod warunkiem że jest on osłonięty od mocnych podmuchów wiatru.

Roślinę podlewamy latem tak samo jak zimą - ziemia powinna być cały czas wilgotna. Liście azalii można i należy zraszać odstaną wodą, jednak najlepiej to robić wcześnie rano lub wieczorem.

Podczas lata również nawozimy azalię tak samo jak zimą czyli co 2-3 tygodnie (według zaleceń producenta nawozu).

Strona 1 z 2

Powiązane porady

pomidory
hibiskus
róża chińska

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane