rozmowa z dzieckiem o rozwodzie

Jak powiedzieć dziecku o rozwodzie?
LoveLove - specjalista Tipy.pl

Już na długo przed podjęciem decyzji o rozwodzie dziecko zaczyna wyczuwać nieprzyjemną atmosferę w domu. Widzi, że coś jest nie tak ponieważ rodzice zaczynają się do siebie inaczej odnosić i inaczej odzywać. Dlatego nie powinnaś sobie myśleć, że skoro Twoje dziecko jest małe to nie przeczuwa zbliżającego się nieszczęścia.
1
Przede wszystkim rodzice podczas rozmowy z dzieckiem o rozwodzie nie powinni podnosić głosu ani siebie nawzajem nie oskarżać. Obydwoje z rodziców powinni mieć na uwadze w tej chwili wyłącznie dobro dziecka. Nie należy zrzucać na siebie nawzajem winy - dziecko nie zrozumie powodów dla których się rozstajecie. Może kiedyś w przyszłości jak będzie dorosłe zda sobie sprawę z tego dlaczego tak się stało a nie inaczej. Dla dziecka liczy się teraz tylko to że nie będzie spędzało z jednym z rodziców tak dużo czasu jak do tej pory.
2
Podczas rozmowy z dzieckiem o rozwodzie może pojawić się wiele pytań na które rodzice powinni być przygotowani. Dlatego należy wcześniej wyjaśnić ze współmałżonkiem każdą kwestię. Wasze odpowiedzi na zadane przez dziecko pytanie powinny być jednakowe. Bez znaczenia jak bardzo jesteście nieszczęśliwi w swoim obecnym związku - cały czas obydwoje ponosicie i będziecie ponosić odpowiedzialność za swoje dziecko (dzieci).
3
Dziecko będzie się bać, martwić i będzie złe. Pytania na które musisz się razem z współmałżonkiem przygotować to:

- Dlaczego?
- Czy nadal mnie kochacie?
- Co się ze mną stanie?
- To moja wina. Cokolwiek zrobiłem to przepraszam. Nigdy już to się nie powtórzy, przysięgam!
- Co zrobiłem źle?
- Dlaczego się na mnie tak bardzo gniewacie?
- Co mogę zrobić abyście się nie rozwodzili?
- Czy muszę się przeprowadzić?
- Z kim będę mieszkać?
- Jak często będę widywać tatę/mamę?
- Czy muszę zmienić szkołę?
- Co z moimi wszystkimi znajomymi?
- Proszę nie opuszczajcie mnie!
4
Od każdej odpowiedzi którą udzielisz dziecku będzie zależało jego późniejsze samopoczucie. Powinniście podczas tej rozmowy poświęcić dziecku całą swoją uwagę i dać do zrozumienia, że kochacie je najbardziej na świecie i bez względu na wszystko zawsze będziecie kochać.

Wszystko wyjaśniaj dziecku jak najprostszymi słowami. Bardzo ważne podczas tej i kolejnych rozmów z dzieckiem jest nieoczernianie i nie mówienie nic złego na swojego współmałżonka (eksmałżonka). Twoje dziecko nie musi i nie chce słyszeć tego jak bardzo nienawidzisz swojego męża/żony. Mówienie w ten sposób może skrzywdzić dziecko jeszcze bardziej niż sam rozwód.
5
rozmowa z dzieckiem o rozwodzie
Nie ma określonego sposobu na rozmowę z dzieckiem o rozwodzie. Każde dziecko jest inne i każde inaczej reaguje na wiadomość jaką jest rozwód rodziców.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane