łzawienie oczu

Domowe sposoby na łzawiące oczy
ZnachorZnachor - specjalista Tipy.pl

Oczy łzawią z wielu powodów. Przyczyną może być alergia (np. na kurz lub pyłki), dostanie się do oka ciała obcego (np. rzęsy), wiatr, zbyt ostre światło, dym, a nawet zmęczenie oczu na skutek zbyt długiego przesiadywania przed ekranem komputera lub telewizorem. Gdy łzawieniu towarzyszy ropna wydzielina, należy jednak udać się do okulisty, ponieważ jest to znak, że mamy do czynienia z infekcją bakteryjną (np. zapaleniem spojówek), która wymaga specjalistycznego leczenia. W pozostałych przypadkach wystarczą domowe sposoby, które pomogą powstrzymać łzawienie oczu. Kilka takich sposobów znajdziesz poniżej.
1
Łzawienie na skutek alergii

  • Skutecznym sposobem jest jednoczesne przyjmowanie leków antyhistaminowych (na uczulenie) oraz wkrapianie do oczu tzw. sztucznych łez (krople do oczu, najczęściej na bazie soli fizjologicznej). Ponieważ leki antyhistaminowe dodatkowo wysuszają oczy, należy stosować krople regularnie, co kilka godzin.

  • Doraźnie, gdy do oka dostanie się jakiś pyłek, przepłucz je solą fizjologiczną (dostępną w postaci ampułek) lub ostudzoną przegotowaną wodą.

2
Łzawienie na skutek zmęczenia oczu

  • Pracując przy komputerze lub oglądając telewizję, rób regularne przerwy (5 minut po każdej godzinie). Staraj się często mrugać i zmieniać punkt skupienia, np. patrząc w dal.

  • Do pracy przy komputerze zakładaj okulary z antyrefleksem. Powłoka ta ochroni twoje oczy sprawiając, że wolniej będą się męczyć.

  • Dbaj o dobre oświetlenie, nigdy nie oglądaj telewzji, ani nie pracuj w ciemnym pomieszczeniu!

  • Na zmęczone, łzawiące oczy przyłóż zimny kompres lub zakrop je sztucznymi łzami.

  • Gdy powstrzymasz łzawienie, postaraj się wykonać kilka ćwiczeń na zmęczone oczy. Przykłady takich ćwiczeń znajdziesz tutaj. Dodatkowo spożywaj suplementy diety z luteiną i jedz dużo produktów z beta-karotenem (np. marchewki).

3
Łzawienie na skutek niekorzystnych warunków pogodowych

  • Żeby ochronić oczy przed niekorzystnymi warunkami pogodowymi, zawsze noś duże, przylegające do twarzy okulary. Nie powinny mieć one szczelin, przez które przedostawałoby się światło lub wiatr , a w lecie koniecznie stosuj ciemne szkła z filtrem polaryzacyjnym.

  • W miejsach zapylonych i zakurzonych zamiast soczewek kontaktowych noś okulary. Pył może przedostać się pod powierzchnię soczewek kontaktowych wywołując podrażnienia i łzawienie. Soczewki są również odradzane w miejscach zadymionych i o dużym skażeniu powietrza, ponieważ zanieczyszczenia mogą prowadzić do zaczerwienienia i łzawienia oczu. Taka sytuacja może oczywiście mieć miejsce nawet wówczas, jeśli nie nosisz „kontaktów”.

  • Żeby zadbać o odpowiednie nawilżenie oczu i oczyścić je z zanieczyszczeń, kilka razy dziennie zakrapiaj je sztucznymi łzami (najlepiej w postaci kropli z kwasem hialuronowym) lub przemywaj solą fizjologiczną (dostępną w postaci kropli do oczu dla dzieci).

4
Domowe krople na łzawiące oczy

  • Rozpuść 200 mg ałunu w 10 ml wody różanej. Zanurz w otrzymanym płynie wacik kosmetyczny i wyciśnij go, wkrapiając płyn do oczu.

  • Odrobinę suchej kolendry zagotuj w wodzie. Poczekaj, aż wywar ostygnie, a następnie przemyj nim oczy. Złagodzi to podrażnienia i zapobiegnie łzawieniu.

  • Do pół litra wody wsyp 6 g kurkumy. Wymieszaj całość i gotuj do czasu, aż woda odparuje zmniejszając swoją objętość o połowę. Ostudź wywar, a następnie zanurz w nim miękki ręczniczek. Połóż go na czole i oczach lub przemyj nim powieki.

Strona 1 z 2

Powiązane porady

Komentarze (3)

* Pola wymagane

finka
14.10.2015
Kiedyś próbowałam okładów z rumianku, ale tylko mi się pogorszyło, bo mnie rumianek uczulił. I teraz już nie eksperymentuję, tylko jak mam podrażnione oczy i mi łzawią, to zapuszczam sobie niebieski starazolin, żeby oczy dobrze nawilżyć i złagodzić podrażnienie.
BejbiBlue
28.09.2015
ooo ja też gold luteinkę wciągam, mega mi przypasowały te kapsułki, bo przynajmniej nie mam teraz odruchów wymiotnych przy połykaniu, no i oczka zadowolone i niezmęczone- jak nowe ;)
nosleep
24.06.2015
Jesli chodzi o oczy, to jestem na ich punkcie dosc przewrazliwiona, bowiem za mlodu mialam operacje robiona. Staram sie dbac o swoj wzrok - aktualnie zazywam suplement diety Gold Luteina = polecila mi go sasiadka.