Bez (lilak)

Jak przycinać bez?

RaviRavi - specjalista Tipy.pl
Lilak pospolity czyli bez należy do roślin z grupy B co oznacza że kwitnie na pędach zeszłorocznych. Do Polski został sprowadzony w XVI wieku z Turcji. Swój okres kwitnienia rozpoczyna w maju. Ze względu na niezwykły zapach i piękne kwiaty jest bardzo popularną rośliną ozdobną, którą możemy spotkać na skwerach,w parkach oraz ogródkach przydomowych. Poniżej znajdziecie wskazówki, które pomogą wam właściwie przyciąć bez.
1
Bez przycinamy od razu po przekwitnięciu kwiatów. Usuwamy kwiatostany aby nie dopuścić do zawiązania nasion, które bardzo osłabiają roślinę. Dzięki obcięciu przekwitniętych kwiatostanów krzew będzie obficiej kwitł następnego roku.
2
Pędy przycinamy zawsze nad pąkiem skierowanym na zewnątrz krzewu.
3
Wczesną wiosną przed rozpoczęciem wegetacji usuwamy wszystkie pędy chore, zniszczone i połamane. Można również usunąć ze środka krzewu kilka pędów najstarszych które niepotrzebnie zagęszczają roślinę.
4
W miarę potrzeby należy usuwać również niekwitnące pędy korzeniowe tzw. odrosty. Wycinamy je przy samej ziemi.
5
W przypadku starych i zaniedbanych lilaków można przeprowadzić cięcie odmładzające (przeprowadza się je co 5-7 lat na przedwiośniu). Wówczas przycinamy wszystkie stare pędy (pięcioletnie w wzwyż) na wysokość około 1 metra (można nawet przy samej ziemi). Tniemy podczas suchej pogody. W następnym roku bez wypuści dużo młodych pędów i się zazieleni zaś kwiaty będzie mieć dopiero od drugiego roku po przycięciu.

Powiązane porady

Hiacynty
Lilak - bez
Oleander

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane