czkawka

Jak powstrzymać czkawkę?

DorotaDorota - specjalista Tipy.pl
czkawka
1 z 14
Czkawka to bardzo męcząca przypadłość. Wie o tym każdy, kogo zaatakowała, zwłaszcza w miejscu publicznym. Eksperci twierdzą, że czkawka jest zazwyczaj reakcją na zaburzenia trawienne. Cierpią na nią już niemowlaki, a u ludzi dorosłych pojawia się ona statystycznie 3-5 razy w roku. Powstrzymać czkawkę można na dwa zasadnicze sposoby. Pierwszym z nich jest stymulacja nerwu błędnego innym, silniejszym impulsem. „Powiadomi” on wówczas mózg, że pojawiły się nowe, ważniejsze okoliczności, więc czas przestać zajmować się czkawką. Inne sposoby związane są z odpowiednim oddechem (a raczej z jego brakiem). Zwiększenie ilości dwutlenku węgla we krwi prawdopodobnie sprawia, że organizm za zasadniczy cel stawia sobie usunięcie dwutlenku węgla, niż kontynuowanie czkawki. Jeśli teorie te wydają ci się dość mgliste, przeczytaj 13 sprawdzonych sposobów, które naprawdę pozwolą ci powstrzymać czkawkę.
1
Cukier
Cukier

„Przeciążenie” zakończeń nerwowych impulsem związanym z dużą ilością słodkiego smaku może pomóc pozbyć się czkawki zgodnie z pierwszą z dwóch omówionych na wstępie teorii. Nabierz cukier na łyżeczkę i (jeśli to możliwe) umieść go z tyłu języka, w miejscu gdzie znajdują się kubki smakowe odbierające kwaśny smak. Oszukasz w ten sposób mózg i ze sporym powodzeniem powstrzymasz czkawkę.

2
Zatykanie uszu
Zatykanie uszu

Niektórzy lekarze jako sposób na czkawkę zalecają zatkanie uszu palcami. Zakończenia nerwu błędnego powiązane są również z układem słuchu, dlatego poprzez taką ich stymulację możesz ponownie rozproszyć mózg i powstrzymać czkawkę. Uważaj jednak. Nie wkładaj palców zbyt głęboko do uszu.

3
Przestraszenie się
Przestraszenie się

Stosowany już przez nasze babcie sposób z nagłym przestraszeniem kogoś również stymuluje nerw błędny, prowadząc do powstrzymania czkawki.

4
Picie wody
Picie wody

Picie wody przerywa cykl czkawki, wyciszając pobudzone nerwy. Podobny skutek przyniesie również płukanie gardła wodą.

5
Wystawianie języka
Wystawianie języka

Wystawienie języka i poruszanie nim może okazać się bardzo skutecznym sposobem na czkawkę.

6
Patyczki kosmetyczne
Łaskotanie podniebienia

Łaskotanie podniebienia patyczkiem kosmetycznym to zaskakujący, ale skuteczny sposób walki z czkawką. Warunkiem jest to, że musisz mieć na podniebieniu łaskotki :)

7
Wstrzymywanie oddechu
Wstrzymywanie oddechu

Zatkaj nos i zamknij usta, tak jak ktoś, kto zaraz skacze do basenu. Wytrzymaj w ten sposób maksymalnie długo lub do czasu, gdy zauważysz, że czkawka minęła.

8
Papierowa torba
Papierowa torba

Oddychanie z użyciem papierowej torby kojarzy nam się raczej z amerykańską komedią, niż prawdziwym życiem. Okazuję się jednak, że może ono być równie skuteczne, co wstrzymywanie oddechu opisane w kroku poprzednim. Obie te metody zwiększają ilość dwutlenku węgla we krwi sprawiając, że organizm w pierwszej kolejności zajmuje się oczyszczeniem krwiobiegu, zapominając o czkawce.

9
Tabletki na zgagę
Środki na zgagę

Metoda będzie najbardziej skuteczna, jeśli wybierzesz środek zawierający w swym składzie magnez. Minerał ten łagodzi podrażnienia i wycisza nadreaktywne zakończenia nerwowe. Jedna lub dwie tabletki powinny wystarczyć.

10
Obżarstwo
Jedzenie powoli

Jeśli jesz szybko, jedynie w niewielkim stopniu przeżuwasz jedzenie. Może to być powodem pojawienia się czkawki. Łapczywe połykanie jedzenia sprawia, że między poszczególnymi kawałkami pożywienia pochłaniamy duże ilości powietrza, które zostają tam uwięzione, podrażniając zakończenia nerwowe. Zatem żeby zapobiec czkawce w przyszłości, jedz powoli, przeżuwaj dokładnie i popijaj jedzenie wodą.

11
Małe porcje jedzenia
Stop obżarstwu

Przejedzenie jest kolejnym powodem wystąpienia czkawki. Niektórzy naukowcy twierdzą, że czkawka jest sygnałem wysyłanym przez nasz organizm, że powinniśmy skończyć jeść, by miał on czas przetrawić to, co właśnie weń wmusiliśmy.

12
Pikantna papryka
Unikanie pikantnych potraw

Niektóre przyprawy mogą podrażniać wyściółkę przełyku i żołądka. Mogą również prowadzić do przedostawania się kwasów żołądkowych do przełyku. Jest to nie tylko przyczyną zgagi, ale i czkawki. Rozsądnym sposobem jest więc unikanie ostrych, mocno doprawionych potraw.

13
Alkohol
Picie z umiarem

Podobnie jak pikantne potrawy, również alkohol może powodować podrażnienie przełyku i żołądka. Zwłaszcza jeśli pijesz szybko dużą ilość alkoholu (np. zakładając się kto pierwszy wypije piwo), doprowadzasz do nagłego rozszerzenia przełyku, które w efekcie prowadzi do czkawki. Niestrawność to drugi skutek uboczny takiej zabawy.

Strona 1 z 14

Powiązane porady

Joga
kamica nerkowa
mięśniaki macicy

Podobne porady

Komentarze (4)

* Pola wymagane

istok
07.04.2016
Dla mnie pomaga skrobia ziemniaczana najpjew pol lyzeczki bo mozecie sie zaksztusic ocz ywiscie nie popijajcie a potem czeba poprawic Zycze zdrowka mi pomoglo a meczyła mnie 1,5 dnia .
Siemson
25.01.2016
" umieść go z tyłu języka, w miejscu gdzie znajdują się kubki smakowe odbierające kwaśny smak ". Skończyłem na tym czytać. Na całej powierzchni języka znajdują się te same receptory. Pseudogówno, usuńcie to, jak wam nie wstyd idioci.
Bieszczyn
02.10.2014
Wypróbowany sposób na czkawkę to nawet przy trzydziestostopniowym upale trzeba się ubrać w coś ciepłego i chwilkę odpocząć , no gdy jest chłodniej to na pewno w spokoju założyć polar i spędzić chwilę . Znam ten sposób od mojej babci i dziwię się że nikt o nim nie pisze tylko jakieś dyrdymały .
Incognito
19.08.2013
Hej,
Przez cały czas jak czytałem wasze komentarze, to wstrzymywałem oddech. Na mnie zadziałało, ale jeżeli chodzi o czkawkę "pijacką", to łatwo przegiąć, bo mam nadal zawroty głowy. Na czkawkę pomaga, ale trza się pilnować :).