okolice intymne

Jak zapobiegać grzybicy pochwy?

ZnachorZnachor - specjalista Tipy.pl
Infekcje grzybicze pochwy przydarzają się wszystkim kobietom. Jedne z nas są na nie bardziej podatne, u innych pojawiają się one jedynie sporadycznie. Dla żadnej z nas nie jest jednak przyjemne uczucie swędzenia, pieczenia i towarzyszące mu upławy. Infekcja pochwy niekoniecznie musi mieć podłoże grzybicze. Zawsze jednak warto udać się do lekarza ginekologa, który postawi odpowiednią diagnozę i ustali leczenie. Poniżej dowiesz się co robić, by zapobiegać grzybicy pochwy w przyszłości. Jeśli już raz na nią cierpiałaś, wiesz jakie to ważne.
1
sposoby na grzybicę pochwy - 1
Sucho i przewiewnie

Drożdżaki (organizmy wywołujące grzybicę pochwy) lubią ciepłe, wilgotne otoczenie, całkowicie lub prawie całkowicie pozbawione tlenu. Żeby zapobiec ich rozwojowi, po każdej kąpieli i prysznicu dokładnie wycieraj okolice intymne.

Noś przewiewną, bawełnianą bieliznę, najlepiej w postaci luźnych fig czy bokserek. Jeśli musisz założyć sztuczną bieliznę lub rajstopy, zawsze wybieraj taką, która ma wszytą trykotową lub bawełnianą wkładkę. Unikaj również chodzenia w mokrym kostiumie kąpielowym. Natychmiast, gdy skończysz pływać, przebierz się w suche ubrania.

2
sposoby na grzybicę pochwy - 2
Dbaj o odpowiednią higienę intymną

Grzyby wywołujące infekcję produkują wydzielinę, która podrażnia tkanki narządów płciowych. Zakończenia nerwowe wyczuwające obecność drożdżaków znajdują się przy wejściu pochwy. Nawet, jeśli infekcja dotyczy wewnętrznej części pochwy, chwilową ulgę odczujesz często myjąc jej wejście wodą z dziecięcym mydłem.

O ile drożdżycą zazwyczaj zaraża się poprzez kontakty seksualne, jej nosicielem może być każdy, nawet dziecko, a do zarażenia wystarczy wspólne korzystanie z jednej łazienki. Żeby nie zarazić, ani nie zakażać grzybicą unikaj wspólnych kąpieli i używania tych samych ręczników z dzieckiem lub partnerem. Często myj ręce (zawsze po skorzystaniu z toalety) używając wody z mydłem. Ubrania pierz w gorącej wodzie. Zniszczy ona wszystkie grzyby, które znajdują się na twoich ubraniach. Dla pewności możesz dodać do prania (faza płukania) szklankę białego octu. Co więcej, przed każdym stosunkiem myj dokładnie okolice intymne i poproś o to samo twojego partnera.

3
sposoby na grzybicę pochwy - 3
Unikaj drażniących mydeł i środków do higieny intymnej

Alkohol i inne substancje chemiczne zawarte w tych produktach nie tylko wywołują podrażnienia, ale również zaburzają pH pochwy, sprzyjając rozwojowi grzybów.

Gdy cierpisz na grzybicę pochwy, rutynowa irygacja nie jest dobrym pomysłem. Jednak zastosowanie do niej łagodnego natrysku z octu winnego pomoże przywrócić naturalne pH pochwy (które wynosi około 4,5). Również irygacja jogurtem naturalnym zawierającym żywe kultury bakterii lactobacillus lub acidophilus może pomóc przywrócić utraconą podczas infekcji lub antybiotykoterapii florę bakteryjną.

Dla uzyskania najlepszych efektów stosuj się do poniższych wskazówek:
1. Przygotuj roztwór do irygacji (najlepiej jeden ze wspomnianych powyżej).
2. Upewnij się, że wanna, irygator i jego końcówka są dokładnie wysterylizowane. Jeśli nie, przetrzyj je dobrym środkiem antyseptycznym.
3. Połóż się w wannie podkładając pod pośladki złożony ręcznik, nogi rozłóż.
4. Włóż końcówkę irygatora do pochwy delikatnie obracając nią, aż napotkasz opór (czyli na głębokość 5-10 cm).
5. Pozwól roztworowi do irygacji powoli spłynąć do pochwy. Palcami ściśnij wargi sromowe, aż poczujesz ciśnienie płynu napierającego na ścianki pochwy. Skuteczna irygacja powinna trwać około 10 minut.

4
sposoby na grzybicę pochwy - 4
Stosuj jogurt

Żywe kultury bakterii znajdujące się w jogurcie naturalnym są doskonałym lekarstwem na grzybicę pochwy. Oczywiście możesz jeść jogurt, ale skuteczniejsze będzie zaaplikowanie 1-2 łyżek jogurtu do pochwy w pobliżu jej wejścia. Możesz również rozcieńczyć jogurt w ciepłej, przegotowanej wodzie i używać go jako płynu do irygacji.

Innym sposobem jest stosowanie 1-2 razy dziennie globulek dopochwowych zawierających szczep bakterii lactobacillus lub wykonywanie irygacji z octu winnego dwa razy dziennie przez dwa dni.

5
sposoby na grzybicę pochwy - 5
Wykorzystaj kwas borny

Wiele badań udowodniło, że kwas borny to bezpieczny, niedrogi i skuteczny środek na grzybicę. Jeśli twój lekarz nie widzi przeciwwskazań, następnym razem, gdy dopadnie cię grzybica pochwy, stosuj kapsułki z kwasem bornym w roli globulek. Jedną taką kapsułkę aplikuj dopochwowo raz dziennie przez okres jednego tygodnia.

Jeśli jesteś lub możesz być w ciąży, nie stosuj tego sposobu. Nie ma bowiem żadnych badań mówiących o wpływie kwasu bornego na płód.

6
sposoby na grzybicę pochwy - 6
Wypróbuj przeciwgrzybicze maści bez recepty

W leczeniu grzybicy pochwy skuteczne są maści zawierające clotrimazol i mikonazol. Początkowo były one sprzedawane na receptę, ale obecnie część z nich kupisz również bez recepty.

Maść aplikuj zgodnie z instrukcją na ulotce przez okres, który jest na niej zalecany. Nie przerywaj stosowania maści wcześniej, nawet jeśli objawy infekcji ustąpią.

Jeśli infekcje grzybicze często pojawiają się w okolicach miesiączki, spróbuj stosować wymienione wyżej kremy lub maści kilka dni przed pojawieniem się krwawienia i kilka dni po jego ustąpieniu.

7
sposoby na grzybicę pochwy - 7
Szukaj ratunku w kuchni

Niesłodzony sok żurawinowy może zakwasić śluz pochwowy czyniąc z niego broń w walce z grzybicą. Pomocne w zapobieganiu grzybicy może być również jedzenie codziennie dwóch ząbków świeżego czosnku (w całości, rozgniecionego lub dodanego do sałatki lub sosu). Czosnek znany jest ze swoich właściwości grzybobójczych.

8
sposoby na grzybicę pochwy - 8
Wykorzystaj moc ziół

Żeby złagodzić towarzyszące infekcjom grzybiczym uczucie swędzenia i pieczenia, zaparz herbatkę rozmarynową, ostudź ją i zastosuj do irygacji. Możesz również nasączyć nią płatek kosmetyczny i delikatnie przemyć okolice intymne.

Skuteczna jest również herbatka tymiankowa. Zalej 1 łyżeczkę suszonego tymianku szklanką wrzącej wody. Zaparz i wypij. W przypadku infekcji zalecana porcja to 1-4 szklanki herbatki z tymianku dziennie.

9
sposoby na grzybicę pochwy - 9
Wylecz siebie i partnera oraz rozważ stosowanie prezerwatyw

Partnerzy seksualni mogą bez przerwy nawzajem zarażać się grzybicą, nawet gdy jedno z nich poddało się leczeniu. Drożdżaki często gnieżdżą się w napletku męskiego penisa nie dając absolutnie żadnych objawów. Gdy u któregokolwiek z partnerów dojdzie do infekcji na tle grzybiczym, leczeniu powinno poddać się oboje partnerów, by zapobiec nawrotom infekcji.

Pary, które uprawiają seks, zanim grzybica zostanie całkowicie wyleczona, obowiązkowo powinny zabezpieczać się za pomocą prezerwatyw (nawet, jeśli partnerka stosuje inne formy antykoncepcji). Zapobiegnie to przeniesieniu infekcji na drugiego z partnerów.

10
sposoby na grzybicę pochwy - 10
Nie przesadzaj z częstotliwością irygacji

Kobiety, które często robią irygację uważając, że jest to zdrowe, w rzeczywistości mogę zwiększyć ryzyko wystąpienia infekcji grzybiczej, ponieważ zaburzają pH pochwy. Regularna irygacja nie jest potrzebna, ponieważ pochwa jest w stanie oczyścić się sama.

Co więcej, częste irygacje zwiększają ryzyko wystąpienia zapalenia jajowodów, co w najostrzejszych przypadkach może prowadzić nawet do bezpłodności. Badania wykazały, że kobiety robiące irygacje 3 lub więcej razy w miesiącu były aż 3,5 razy bardziej narażone na zachorowanie na zapalenie jajowodów. Niektórzy naukowcy sądzą nawet, że takie kobiety są obarczone większym ryzykiem zachorowania na raka szyjki macicy.

Przekaz jest więc jasny: okazjonalne irygacje podczas infekcji grzybiczych mogą okazać się pomocne, ale nie należy robić z nich nawyku.

Strona 1 z 6

Powiązane porady

infekcja intymna
torbiel jajnika
ból w dole brzucha

Podobne porady

Komentarze (15)

* Pola wymagane

ella
02.05.2013
jogurt używa się tez na lekkie oparzenia skóry np. po opalaniu
libra
31.03.2013
a jaka może być reakcja na antybiotyk?
Misia
30.03.2013
Tak, antybiotyki podrażniają żołądek, ale w tym przypadku chyba stosuje się je dopochwowo?
Misia
30.03.2013
Jogurt może nas wspomóc, ale tylko jak go jemy jednak ;)
Misia
30.03.2013
Oczywiście, że żel, np. Abiofem jest o wiele lepszy, ale nie zawsze powinniśmy sami o tym decydować co mamy przyjąć.
Sofi
28.03.2013
no z antybiotykami jest przekichane, mój żołądek ich nie znosi. O jakim żelu mowa?
libra
28.03.2013
masz całkowitą rację jaki.... (tu się nie wyrażę) pisał ten artykuł żeby polecać stosowanie jogurtu... już jestem w stanie zrozumieć te wstrętne irygacje ale jogurt!! powinni nie wypisywać takich bzdur... później z tego będzie jakaś infekcja jeszcze
klarkson
25.03.2013
ja staram się jak nie muszę nie brać żadnych leków szczególnie antybiotyków uważam że profilaktyka jest bardzo ważna i lepiej zaaplikować sobie żel (który w sumie też jest lekiem) żeby później nie brać antybiotyków, staram się wybierać mniejsze zło
Misia
25.03.2013
Mamy teraz środków dostepnych w aptece o nowoczesnym działaniu i wygpodnych w użyciu. Nie zgodzę się z kilkoma sposobami z tego tekstu niestety...
magda.doradca.abiofem
25.03.2013
Minka-->Antybiotyk działa również na 'dobre' bakterie, zmniejszając ich liczebność. Dlatego podczas stosowania antybiotyków trzeba dbać o to, by odbudowywać naturalną florę bakteryjną.