kolendra

Jak uprawiać, zbierać i stosować kolendrę?

JedzenieJedzenie - specjalista Tipy.pl
Kolendra siewna to roślina jednoroczna o wysokości 20-80 cm, z łodygą wzniesioną, rozgałęziająca się u gó­ry. Kwiaty białe lub różowawe. Owocem jest kulista, jasnobrązowa rozłupnia. Kolendra kwitnienie na przełomie czerwca i lipca. Poniżej znajdziesz instrukcje jak ją uprawiać, zbierać i do czego stosować kolendrę.
1
Kolendra wymaga gleby o strukturze gruzełkowatej, dobrze uprawionej. Można ją też uprawiać na zagonach w ogrodzie i w skrzynkach. Młode rośliny wymagają dużo wody, natomiast dojrzewaniu owoców sprzyja suche, gorące lato.
2
Zbiera się całe rośliny i młóci. Dojrzałe owoce łatwo się osypują. Małe rośliny można w całości mielić w młynku do pieprzu.
3
Kolendra pobudza apetyt, przys­piesza trawienie i działa wiatropędnie. Wywiera też korzystny wpływ na układ ner­wowy.
4
Przyprawę stanowią dojrzałe, suche, całe rozłupnie. Mają one przyjemny aromatyczny zapach i korzenno-słodkawy smak. Podczas dłuższego przechowywania owoców kolendry zawarty w nich olejek lotny stopnio­wo się ulatnia. Dlatego należy je przechowywać w szczelnie zamkniętych naczy­niach i bez dostępu światła. Owocami kolendry przyprawia się ciasta świąteczne, kiełbasę i pasztety. Ponadto używa się ich do konserwowania w słojach kapusty kwaszonej oraz marynowania kapusty czerwonej, buraków czerwonych, ogórków i grzybów, a tak­że aromatyzowania octu i nacierania dziczyzny.
5
Można też stosować jako przyprawę świeże, młode liście zerwane prosto z krzaczka. Najlepiej nadają się one do zup oraz sałatek z gotowanych jarzyn lub jako dodatek do świeżych pomidorów i ogórków. Używa się też kolendry do przyprawiania smażonych ryb, mięsa jagnięcego i baraniny. Szczególnie popularna jest w kuchniach islamskiej, indyjskiej, latynoamerykańskiej, gruzińskiej i armeń­skiej.

Powiązane porady

Lawenda
Przycinanie ziół
Bazylia

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane