Co paznokcie mówią o Twoim zdrowiu?

Jak zdiagnozować stan zdrowia na podstawie płytki paznokcia?·

ZdrowieZdrowie - specjalista Tipy.pl
Co paznokcie mówią o Twoim zdrowiu?
1 z 12
Wygląd płytki paznokcia jest ważny dla każdego z nas. Dbamy o to, by były lśniące, gładkie, robimy manicure, jednak nie zawsze wyglądają tak, jak byśmy tego chcieli. Martwimy się wówczas głównie ze względów estetycznych, jednak wygląd płytki paznokcia sygnalizuje nam także kłopoty ze zdrowiem. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek, jak rozpoznać zmiany na paznokciach, które świadczą o kłopotach ze zdrowiem.
1
Białe plamki na paznokciu
Białe plamki na paznokciu

Istnieje szereg zmian na płytce paznokcia, które nie sygnalizują nam kłopotów ze zdrowiem. Białe plamki na płytce paznokcia, które przesuwają się w miarę wzrostu paznokcia to pęcherzyki powietrza, które powstały na skutek urazu. Białe plamki na paznokciach mogą również być wynikiem niedoboru żelaza lub cynku, osłabienia organizmu (przebyta choroba) lub zaburzenia przemiany materii.

2
Żółte paznokcie - grzybica, płuca, wątroba, nerki, łuszczyca
Żółte paznokcie

Żółty kolor paznokcia może być skutkiem używania ciemnych lakierów, zażywania preparatów z beta-karotenem lub palenia papierosów. Jeśli twoje paznokcie są żółte pomimo iż nie używasz lakierów ani nie przyjmujesz preparatów z beta-karotenem udaj się do lekarza. Żółte paznokcie mogą być objawem choroby płuc, wątroby czy nerek (choroba nerek - paznokcie dodatkowo nadmiernie się rozdwajają).

Często żółte paznokcie są objawem infekcji grzybiczej paznokci. W miarę rozwoju choroby paznokcie mogą stawać się wklęsłe i bardziej kruche. W niektórych przypadkach żółte paznokcie mogą być też objawem poważniejszych chorób takich jak problemy z tarczycą czy łuszczyca czy żółtaczka.

3
Pofalowane paznokcie - starzenie się, krążenie, łuszczyca
Prążki na paznokciach

Pionowe prążki nie sygnalizują żadnej choroby, ich występowanie wiąże się ze starzeniem organizmu i nieco gorszym krążeniem. Poprzeczne bruzdy mogą powstawać na skutek przebytej choroby przebiegającej z wysoką gorączką czy zbyt intensywnego odchudzania. Jeśli jednak na paznokciu pojawiły się fale czy kropki wówczas może być to jeden z pierwszych symptomów łuszczycy lub zapalenia stawów. Łuszczyca jest chorobą skóry, która w 10% przypadków rozpoczyna się właśnie od paznokci.

4
Ciemne linie pod paznokciami powinny być skonsultowane z lekarzem tak szybko jak to tylko możliwe. Może to być czerniak - najbardziej niebezpieczny rak skóry.
Czarne plamki na paznokciach

Czarne plamki, które nie przesuwają się w miarę wzrostu paznokcia, to zmiany barwnikowe. Z reguły są one niegroźne, ale warto je zbadać, gdyż może to być czerniak. Jeśli jednak plamki te przypominają drzazgi i przesuwają się do brzegu paznokcia w miarę jego wzrostu, nie masz się czym przejmować. To minimalne wylewy krwi, które powstały na skutek jakiegoś urazu.

5
Blade paznokcie - niedobór żelaza, anemia i zaburzenia w układzie krążenia
Łamliwe paznokcie

Kruchość i łamliwość paznokci jest skutkiem niewłaściwego odżywiania, braku witamin i minerałów, a także osłabienia organizmu. Ich przyczyną może być także niewłaściwa pielęgnacja dłoni. Niedobór żelaza, anemia i zaburzenia w układzie krążenia mogą być przyczyną bladości paznokci.

6
Białe paznokcie - problemy z wątrobą
Białe paznokcie

Jeśli twoje paznokcie są białe z ciemnymi obwódkami może to oznaczać, że masz problemy z wątrobą (np. zapalenie wątroby).

7
Niebieskie paznokcie - układ krążenia, serce, płuca
Niebieskie paznokcie

Niebieski odcień na paznokciach może oznaczać, że twój organizm jest niedotleniony (możesz cierpieć na niewydolność układu krążenia, niewydolność serca, problemy z płucami np. zapalenie płuc).

8
Popękana, połamana płytka paznokcia
Popękane paznokcie

Popękana, sucha i krucha płytka paznokcia może świadczyć o problemach z tarczycą. Jeśli płytka jest popękana i łamliwa o odcieniu żółtym, może to oznaczać infekcję grzybiczą paznokci.

9
Opuchnięta skórka wokół paznokci - łuszczyca paznokcia, zapalenie
Opuchnięta skóra wokół paznokci

Jeśli skóra wokół paznokci wydaje się być zaczerwieniona i opuchnięta, może być to początkiem łuszczycy paznokci lub zapalenia.

10
Obgryzanie paznokci - zły nawyk, przewlekły lęk, depresja

Obgryzanie paznokci

Obgryzanie paznokci może nie być niczym więcej jak tylko złym nawykiem, jednak w niektórych przypadkach może być to znak przewlekłego lęku czy depresji, które wymagają leczenia.

11
wklęsłe paznokcie

Wklęsłe lub wypukłe paznokcie

Jeśli kształt Twoich paznokci ulega zmianie i staja się one wklęsłe, świadczy to o zaburzeniach hormonalnych w Twoim organizmie lub chorobie tarczycy. W niektórych przypadłaś świadczy to także o niedoborze żelaza w organizmie. Jeśli natomiast stają się one zbyt wypukłe – zbadaj swoje serce, płuca i układ krążenia, może to bowiem sygnalizować zaburzenia w ich funkcjonowaniu.

Strona 1 z 12

Powiązane porady

ozdabianie paznokci - wzory
żółte paznokcie
manicure

Komentarze (2)

* Pola wymagane

kici.04
28.05.2016
paznokcie nie świadczą o chorobie chorobę może stwierdzić tylko lekarz
Karolinas
03.11.2012
Plamki na paznokciach mogą pojawiać się również na skutek używania preparatów w tym np. odżywki do paznokci. Nie zawsze zmiany na paznokciach oznaczają zmiany chorobowe, warto zawsze jednak konsultować je z odpowiednim lekarzem specjalistą.