tymianek

Jak uprawiać i do czego stosować tymianek?

JedzenieJedzenie - specjalista Tipy.pl
Tymianek pospolity jest to silnie rozgałęziony półkrzew wysokości 10-40 cm. Na zdrewniałych łodygach osadzone małe liście o podwinię­tych brzegach. Kwiaty małe, różowoczerwone lub szkarłatne zebrane są w kwiatostany, kwitnące od maja aż do października. Cała roślina wydaje silną aromatyczną woń stąd jej częste zastosowanie jako przyprawy kuchennej. Poniżej zajdziesz kilka wskazówek jak pielęgnować tymianek, oraz co można nim przyprawiać.
1
Odmiany uprawne tej znanej rośliny leczniczej i przyprawowej rozmnaża się wegetatywnie, przez podział starszych egzemplarzy, formy dzikie - z nasion wysiewanych od razu na miejsce stałe (rozsadę sadzi się do gruntu na początku maja). Tymianek wymaga gleby lekkiej, piaszczystej, wapiennej i stanowiska słonecznego.
2
Zbiera się go 1- 2 razy w sezonie całe rośliny z łodyżkami, bądź same liście i kwiaty. Suszenie powinno odbywać się w zacienionym, ale przewiewnym miejscu.
3
W medycynie ludowej stosowany jest jako środek przeciwrobaczy, przy nieżytach przewodu pokarmowego, wzdęciach i biegunce. Pobudza też apetyt
4
Wysuszony tymianek powinien mieć barwę szarozieloną, intensywny zapach i gorzkawy, palący smak.
5
Tymianek jest często stosowany w kuchni francuskiej, hiszpańskiej, włoskiej i greckiej, ale także w krajach bałkańskich, w Afryce i Europie Środkowej. Stanowi ważny składnik wielu mieszanek przyprawowych. Liśćmi i młodymi pędami przyprawia się mięso z ciemnym sosem, dziczyznę, królika, wędzone mięso, sery, sałaty, warzywa strączkowe, duszone warzywa, farsze do ryb i drobiu. Stosuje się 1- 2 łyżeczki mielonego tymianku na 1 kg produktu.
6
Ze względu na silny aromat przyprawę tę stosuje się na ogół samą. Najlepiej harmonizuje ona z pietruszką, czosnkiem, cebulą i liściem laurowym, ale nie należy jej łączyć z majerankiem. Suszony tymianek ma około trzykrotnie silniejszy aromat od świeżego.
?

Wskazówki
* Nie należy stosować większych ilości tymianku w diecie kobiet ciężarnych i osób cierpiących na osłabienie czynności serca.

Powiązane porady

cząber
Mięta
Bratki

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane