Własna działalność gospodarcza

Jak uzyskać wsparcie związane z założeniem własnej działalności gospodarczej?

DrausDraus - specjalista Tipy.pl
Każda osoba chcąca założyć działalność gospodarczą może korzystać ze wsparcia, które czasami może okazać się niezbędne do uruchomienia swojej pierwszej firmy. Możliwości jest wiele i w różnych formach. Najczęstszą formą uzyskiwania wsparcia jest doradztwo lub szkolenia jakie świadczy wiele instytucji, często jest to wsparcie bezpłatne gdyż instytucje dostają finansowanie na realizację tego typu szkoleń i doradztwa. Mniej częstą lecz najbardziej poszukiwaną formą jest uzyskanie wsparcia materialnego najczęściej w postaci dofinansowania wydatków związanych z działalnością gospodarczą. Tutaj również mamy do wyboru wiele alternatyw, często są one wykluczające się nawzajem stąd tak ważne aby na początku dokładnie przeanalizować to czego potrzebujemy w tym momencie i w najbliższej przyszłości kiedy już uruchomimy Swoją firmę.
1
Analiza możliwości naszego sukcesu

Najważniejszą sprawą jest oczywiście to, żebyśmy wierzyli we własny pomysł. Poza wiarą i chęcią osiągnięcia sukcesu ważne jest to żeby dokładnie przemyśleć to czym będziemy się zajmować i ilu klientów znajdziemy na nasze usługi/produkty. Dobrze jest sprawdzić co oferuje konkurencja dokonać wyliczeń czy jesteśmy w stanie po konkurencyjnych cenach zaoferować podobną usługę/produkt. Ważna jest również ilość konkurencji czy znajomość rynku na którym chcemy pracować. Może się okazać że koszt dotarcia do klienta i zaspokojenie jego potrzeby będzie zbyt drogie i nieopłacalne. No i tak dochodzimy do najważniejszej rzeczy jaką są klienci - ile ich potencjalnie możemy zdobyć i ile musimy mieć żeby nasz biznes się opłacał.

2
Analiza potrzeb inwestycyjnych

Pierwszą i najważniejszą rzeczą jest wybranie co konkretnie jest nam potrzebne, z jakim kosztem się to wiąże, a także jakie wydatki pojawią się nam w niedługim czasie po rozpoczęciu działalności. W zależności od branży i rodzaju działalności, jeśli nasz biznes nie wymaga dużych nakładów, warto zastanowić się czy samemu nie sfinansować inwestycji lub czy po prostu nie pożyczyć pieniędzy. Staranie się o dotacje nieraz wymaga określonego czasu więc warto wyliczyć ile go tracimy czekając na dotację, której i tak nie mamy pewności czy otrzymamy.

3
Stworzenie biznes planu

Dwa poprzednie podpunkty są konieczne aby sprawdzić czy warto angażować swoje siły i środki w działalność o takim profilu. Przeprowadzenie ich i spisanie w formie biznes planu również jest konieczne aby starać się o wsparcie finansowe. Stworzony biznes plan powinien nie tylko być wiarygodny i odzwierciedlać rzeczywiste warunki ale również musi przekonać oceniającego, że zainwestowane środki właśnie w moją działalność będą najlepszą inwestycją i przyczynią się w przyszłości do zwiększenia zatrudnienia a także zwiększenia wpływów z tytułu podatków. Zawarta w nim analiza musi dawać podstawy do przypuszczeń że nasza działalność nie tylko nie zostanie zamknięta po roku czy po dwóch ale będzie kontynuowana i rozwijana w przyszłości.

4
Poszukiwanie wsparcia finansowego

Decydując się o potrzebie zewnętrznego wsparcia finansowego pierwszą rzeczą jest sprawdzenie gdzie aktualnie dostępne jest wsparcie. Jest to rzecz dosyć trudna ponieważ możliwości jest naprawdę wiele a zależą one od branży i dostępnych środków a także kwot jakie chcemy zainwestować. W tym celu najlepiej poradzić się w instytucjach które zajmują się doradztwem komercyjnie lub istnieją punkty konsultacyjne finansowane ze środków unijnych gdzie można uzyskać taką pomoc. Warto wiedzieć, że zasady udzielanego wsparcia bardzo się różnią nie tylko w różnych instytucjach ale również i w tej samej instytucji w różnych naborach dlatego zawsze warto sprawdzić dokumentację konkursową. Trzeba też pamiętać, że dotacje rozdzielane są najczęściej w formie konkursu. Złożenie wniosku nie gwarantuje nam otrzymania środków.

Głównymi instytucjami rozdzielającymi dotacje na założenie działalności są:

- Powiatowe Urzędy Pracy
- Instytucje Pośredniczące wybierane przez Wojewódzki Urząd Pracy
- Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa
- Lokalne Grupy Działania
- Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości

Piotr Draus
Dorada Firmy i Doradca Inwestycyjny w firmie Tax Care
Tel 692 169 069

Strona 1 z 2

Powiązane porady

Lubie na Facebooku
klienci firmy
wizytówka

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

Anna
10.09.2014
Po pierwsze, artykuł niestety nie odpowiada na pytanie postawione w tytule, po drugie, ciężko się czyta gdyż nie jest napisany poprawną poprawną polszczyzną, po trzecie, autor nie miał nic ciekawego do napisania oprócz tego co wiedzą wszyscy zainteresowani tematem. Zmarnował Pan mój cenny czas, Panie Piotrze:((