pakowanie ubrań

Jak składać ubrania by się nie pogniotły?

aldona - specjalista Tipy.pl
pakowanie ubrań
1 z 10

Pakowanie bagażu na wakacje samo w sobie jest sprawą niełatwą. Jednak prawdziwą sztuką jest takie poskładanie poszczególnych ubrań, by po przyjeździe na miejsce nie okazało się, że są „jak psu z gardła wyjęte”. Na szczęście istnieją sprawdzone sposoby pakowania ubrań, które zabezpieczą je przed pognieceniem się. Sztuczki te poznasz czytając ten artykuł. Jeśli natomiast zastanawiasz się jakie ubrania najlepiej zabrać ze sobą na wakacje, zachęcam cię do lektury pierwszej części tej porady pt. „Jakie ubrania zabrać na wakacje?”. Wszystkie te informacje wykorzystasz natomiast czytając trzeci artykuł z tej serii pt. „Jak dobrze spakować walizkę?”.

1
zwijanie ubrań w rulon
ZWIJANIE UBRAŃ W RULON

Idealnie nadaje się do:

  • toreb, worków i plecaków o luźnej strukturze

  • pakowania rozciągliwych dzianin, które zazwyczaj się nie mną (niektórych t-shirtów, spodni roboczych, cienkich swetrów, sukienek z jerseyu i jeansów)

  • upychania ubrań na 7-dniowy wyjazd do weekendowej torby

Jak zwijać w rulon:

  • spodnie

    Złóż spodnie wzdłuż na pół, tak żeby zewnętrzne kieszenie znajdowały się po twojej stronie. Ciasno zwiń je zaczynając od dołu nogawek, aż po talię.

  • prostą spódnicę, bluzkę lub sukienkę

    Jeśli sukienka ma rękawy, skrzyżuj je na środku sukienki, a następnie złóż ją wzdłuż na pół tak, by rękawy znalazły się w środku. Teraz zwiń sukienkę zaczynając do dołu i kierując się ku talii. Analogicznie możesz złożyć bluzkę. Zwijanie spódnicy jest jeszcze prostsze, wystarczy złożyć ją wzdłuż na pół i zwinąć w rulon zaczynając od dolnej krawędzi.

  • zimową kurtkę

    Zasuń kurtkę na zamek i zwiń w rulon starając się „wydusić” z niej tak dużo powietrza, jak to tylko możliwe. Zabezpiecz rulon ciasno za pomocą dużej gumki recepturki. Dla bezpieczeństwa możesz włożyć rulon do poszewki.

2
składanie marynarki
SKŁADANIE UBRAŃ

Idealnie nadaje się do:

  • walizek o usztywnionej strukturze

  • tkanin, które łatwo się mną, takich jak len, jedwab i rayon (sztuczny jedwab)

  • eleganckich ubrań (koszul garniturowych, spódnic innych niż proste, materiałowych spodni i marynarek)

  • grubych swetrów

Jak składać:

  • koszulę garniturową

    Złóż ją tak jak ekspedientka w sklepie. Zapnij guziki w koszuli i połóż ją przodem na płaskiej powierzchni. Pod kołnierzykiem umieść magazyn. Zagnij prawą stronę koszuli wzdłuż krawędzi magazynu. Rękaw zagnij w dół, równolegle do prawej krawędzi koszuli. To samo powtórz z lewej strony. Dół koszuli zagnij do góry tak, by jego krawędź dotykała linii ramion. Wysuń magazyn od góry. Jeśli masz kilka koszul w tym samym rozmiarze, możesz położyć je jedna na drugiej i złożyć jako jedną całość.

  • elegackie spodnie z materiału

  • Złóż spodnie wzdłuż na pół (jeśli są to spodnie w kant, złóż je wzdłuż tej linii), tak by jedna nogawka znajdowała się dokładnie na wierzchu drugiej. Teraz złóż je w poprzek na pół, tak by dolna krawędź nogawek stykała się z talią. Ponownie złóż je w poprzek na pół.

  • rozkloszowaną spódnicę lub sukienkę

    Włóż ją do dużego plastikowego worka na śmieci. Jego śliska powierzchnia zabezpieczy ubranie przed wymięciem się. Złóż spódnicę wzdłuż na pół, tak by boczne szwy stykały się ze sobą, a sama spódnica tworzyła kształt trapezu. Dolny, wystający róg trapezu zagnij do środka, by otrzymać prostokąt. Teraz złóż spódnicę w poprzek na pół lub (jeśli jest długa) na trzy części. W walizce umieść ją na samej górze.

  • marynarkę

    Chwyć marynarkę na środku kołnierzyka. Lewy rękaw wywiń do środka. Odegnij marynarkę do tyłu i złóż wzdłuż na pół. Poduszki marynarki powinny znajdować się jedna na drugiej, a sama marynarka powinna być złożona na lewą stronę (podszewką do wierzchu). Teraz złóż marynarkę w poprzek na pół.

3
pakowanie ubrań w paczkę
PAKOWANIE UBRAŃ W PACZKĘ

Idealnie nadaje się do:

  • walizek z usztywnianym dnem (nie sprawdza się dobrze w przypadku plecaków i luźnych toreb)

  • pakowania dużej ilości ubrań na długą wycieczkę

  • pakowania zarówno ubrań luźnych jak i eleganckich

  • pakowania ubrań dla osób, które nie znoszą chodzić wymiętych ciuchach

Jak pakować ubrania w paczkę – instrukcja krok po kroku

W paczkę pakować możesz wszystko z wyjątkiem bielizny, kostiumów kąpielowych i akcesoriów. Każde ubranie powinno być zapięte lub zasunięte i umieszczone przodem do góry (z wyjątkiem kurtek i marynarek, które powinny leżeć przodem do dołu). Będziesz również potrzebować przedmiotu, dookoła którego będziesz zawijać spakowane ubrania. Może to być duże prostokątne etui na ubrania (tutaj 17,5 x 25 cm), które można np. napełnić skarpetkami. Zawsze zaczynaj od ubrań dopasowanych, które łatwo się mną. W dalszej kolejności dokładaj ubrania, które mną się w mniejszym stopniu. Układaj je naprzemiennie w każdym z kierunków (instrukcja w kolejnym kroku): krótkie sukienki i topy pionowo (północ – południe), długie sukienki i spodnie poziomo (wschód – zachód). Ogólna kolejność (od najbardziej zewnętrznej warstwy) przedstawia się następująco: kurtki/marynarki, krótkie sukienki, koszule z długim rękawem, koszule z krótkim rękawem, spodnie, długie sukienki, spódnice, swetry, dzianina, szorty.

4
art/2012/13993_92226_big.jpg

Zacznij od marynarki. Połóż ją na płaskiej powierzchni przodem do dołu (jeśli masz dwie marynarki, połóż je na sobie tak, by rękawy obu marynarek znajdowały się jeden na drugim, ale druga marynarka leżała pod kątem 180° do pierwszej – lustrzane odbicie).

5
art/2012/13993_92227_big.jpg

Na wierzchu marynarki umieść koszulę lub krótką sukienkę przodem do góry, ale w przeciwnym kierunku (na północ). Rękawy powinny znajdować się jeden na drugim. Jeśli masz więcej koszul/krótkich sukienek, kładź je( stykając je rękawami), raz w kierunku na północ, raz na południe (za każdym razem przodem do góry).

6
art/2012/13993_92228_big.jpg

Teraz dodaj spodnie (złożone wzdłuż na pół) lub długą sukienkę. Połóż je poziomo, tak by talia stykała się z lewą krawędzią prostokąta tworzonego przez środki pozostałych ubrań.

7
art/2012/13993_92229_big.jpg

Kolejną parę spodni (lub kolejną długą sukienkę) złożonych wzdłuż na pół umieść w przeciwnym kierunku (tu zachodnim) tak, by talia stykała się tym razem z prawą krawędzią prostokąta utworzonego ze środkowych części pozostałych ubrań. Kolejne ubrania (spodnie, długie spódnice lub sukienki, dzianiny) układaj naprzemiennie w kierunkach wschód – zachód. Gdy skończysz, na środku umieść obiekt - jądro, dookoła którego złożysz całą paczkę (wspomniane w kroku wcześniejszym etui, skórzana teczka lub aktówka itp.).

8
art/2012/13993_92230_big.jpg

Zaczynając od najbardziej wewnętrznej strony, składaj każde ubranie dookoła „jądra”. W przypadku ubrań z rękawami, najpierw złóż rękawy, a dopiero później centralną część ubrania.

9
art/2012/13993_92231_big.jpg

Ostrożnie umieść paczuszkę w walizce i zabezpiecz ją wbudowanymi w walizkę pasami. Gotowe.

?

Wskazówki

Szukasz więcej informacji? Czytaj pozostałe artykuły z tej serii:

Strona 1 z 10

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (6)

* Pola wymagane

Mania
17.08.2018
Bardzo przydatne porady. Dzięki.
JJ05
19.03.2018
Przydatne porady. Ja już od dawna robię tak,że wybieram ubrania, które dobrze będą wyglądały w różnych zestawieniach jednocześnie są dość lekkie.
Podróżnik
27.10.2016
Najtrudniej jest spakowanie walizki na podróż służbową i nie tylko, gdzie musimy zabrać ze sobą oficjalny i elegancki strój, który nie powinien się pognieść. Oczywiście można takie rzeczy zabrać w specjalnych pokrowcach, jednak są one nieporęczne. Ostatnio zakupiłam tzw. organizery do walizki; uszyte z materiału pokrowce w różnych wielkościach oraz specjalny pokrowiec na kosmetyki, drobiazgi i buty. W ten sposób spakowane rzeczy nie pogniotą się, a organizery ułatwiają ich odnalezienie, utrzymanie porządku i ponowne spakowanie walizki na podróż powrotną. Przedtem rzeczy pakowałam tradycyjnie, zwijałam w rulonik. To dobry sposób, ale dla rzeczy, które się nie gniotą, czy na dłuższy wyjazd, gdzie mamy możliwość przeprasowania rzeczy.
kolo
15.07.2015
Jak zloze spodnie wzdluz na pol, to jedna zewnetrzna kieszen jest po mojej stronie, a druga zewnetrzna kieszen po stronie przeciwnej. W jaki sposob mozna zlozyc spodnie wzdluz, by obie zewnetrzne kieszenie byly po mojej stronie?
sójka
14.06.2014
A co robić z butami, kosmetykami i innymi drobiazgami?
Olesza
14.05.2013
Bardzo przydatne, szczególnie jeśli bagaż nie jest rozpakowywany przez kilkanaście godzin.