Pasteryzowanie

Jak pasteryzować słoiki?

MamaOliMamaOli - specjalista Tipy.pl
Pasteryzowanie jest techniką konserwacji i służy przedłużeniu trwałości przetworów. Polega ono na podgrzaniu i utrzymaniu temperatury pomiędzy 60 a 100 stopni C przez pewien okres czasu który zależy od kwasowości przetworu i pojemności opakowania. Pasteryzować możemy poprzez gotowanie lub w piekarniku.
1
Zanim zabierzemy się do pasteryzowania należy dokładnie umyć i wyparzyć pokrywki i słoiki w których będziemy trzymać przetwory.
2
Do gorących słoików nakładamy przetwory (pozostawiamy około 1cm od brzegu). Za pomocą czystej bawełnianej ściereczki dokładnie czyścimy gwinty. Wycieramy również do sucha pokrywki i dokładnie zakręcamy.
3
Pasteryzowanie poprzez gotowanie

Na dno dużego garnka kładziemy specjalną dziurkowaną wkładkę służącą do pasteryzacji lub ściereczkę, aby zapobiec popękaniu słoików podczas gotowania.

4
Wkładamy do garnka słoiki. Słoiki nie powinny się stykać ze sobą ściankami. Aby zapobiec potłuczeniu można je owinąć osobno w małe ręczniki.
5
Nalewamy do garnka gorącą wodę (woda powinna mieć zbliżoną temp. do słoików), tyle, aby powierzchnia wody była około 2 cm poniżej pokrywki najniższego ze słoików, przykrywamy i zagotowujemy.
6
Po zagotowaniu zmniejszamy ogień i pasteryzujemy przez około 10-30 minut w zależności od przepisu. Pod koniec pasteryzacji wieczka słoików powinny być wypukłe.

Przetwory mięsne należy upchać szczelnie do słoików, zalać tłuszczem i pasteryzować po 30 minut lub nawet najlepiej po godzinie jeśli mięso było twarde przez 3 dni.
7
Wyciągamy słoiki z wrzątku za pomocą specjalnych szczypiec do słoików, wciskamy wieczka do środka i dokręcamy słoiki.
8
Słoiki obracamy do góry dnem i odstawiamy na kilkanaście godzin do wystudzenia.
9
Pasteryzowanie w piekarniku

Słoiki wstawiamy do zimnego piekarnika na wyłożoną papierem blachę, tak aby nie dotykały się ściankami.

10
Rozgrzewamy piekarnik (grzanie z góry i z dołu) do 170 stopni C. Jak w słoikach pojawią się bąbelki zmniejszamy temperaturę do 130 stopni C. Od tej chwili zaczynamy liczyć czas pasteryzowania - zwykle jest to pół godziny.

W przypadku pasteryzacji warzyw temperatura początkowa powinna wynosić 150 stopni C zaś czas pasteryzacji 1 godzina lub do czasu zmiany koloru warzyw.

W przypadku pasteryzacji owoców temperatura początkowa 170 stopni. Po rozgrzaniu piekarnika do tej temperatury (wyłączeniu lampki) wyłączamy piekarnik.
11
Po upływie czasu pasteryzacji wyłączamy piekarnik, dociskamy wieczka, dokręcamy i czekamy do wystudzenia.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

musztarda domowej roboty
przetwory
truskawki przetwory

Podobne porady

Komentarze (2)

* Pola wymagane

Agata
28.08.2017
Dlaczego wszyscy pisza zeby przed pasteryzacja szczelnie zakrecic sloiki ??? Kilka lat prob i nigdy wieczka nie robily sie wklesle. Dopiero teraz jak lekko zakrecam przed i dokrecam po - jest wlasciwy efekt... niby taka drobnostka a od tego zalezy dlugosc przechowywania...
emk
10.03.2016
O zgrozo! Postępując w/g wskazówek nasze kompoty, szczególnie z owoców miękkich staną się rozmemłaną pulpą.Autora tych archaicznych i błędnych porad zachęcam do konsultacji ze specjalistą z dziedziny przetwórstwa owoców i warzyw.