Języki obce

Jak się uczyć języków obcych?
sissis - specjalista Tipy.pl

Każdy z nas może z nauczyć się kilku języków obcych. Tylko w niektórych przypadkach opanowanie języka jest z nieco utrudnione (około 5% osób na świecie ma całkowity brak zdolności językowych). Wystarczy zatem odpowiednia motywacja oraz skuteczna, ciekawa metoda nauki.
1
Powinieneś zacząć od solidnego zapoznania się z podstawami gramatyki oraz słownictwa, a następnie uczyć się codziennie, choćby przez piętnaście minut. Nie mówimy tu o wkuwaniu, lecz o jakimkolwiek kontakcie z językiem: internet, telewizja...

Gramatyka to żmudny proces i bardzo zniechęcający do nauki, lecz po jej opanowaniu idzie już o wiele prościej.
2
W nauce języka chodzi o to, aby poznać odpowiedni zasób słownictwa tzn. taki, dzięki któremu będziemy w stanie w miarę swobodnie się porozumiewać. To możemy zrobić w pół roku!
W tym czasie przeciętny człowiek jest w stanie poznać ok. 85% danego języka i osiągnąć tzw. znajomość konwersacyjną.
Spróbuj przez dwa tygodnie przez godzinę oglądać obcojęzyczne kanały telewizyjne. Osłuchiwanie się z językiem warto rozpocząć od tego, co się zna – możesz na przykład obejrzeć ulubiony film w wersji oryginalnej. Nagle okaże się, że nie tylko wiele rozumiesz, także z kontekstu, ale także – choć nie masz takiej świadomości, znasz i potrafisz zastosować wiele słów i wyrażeń zasłyszanych w radiu, w filmie czy w ulubionym programie.
3
Dobrą metodą jest też nauka słówek z wykorzystaniem piosenek. Ten zabieg stosują także nauczyciele w czasie lekcji. Piosenki są rewelacyjną pomocą naukową – wzbudzają emocje i najczęściej pozytywnie się kojarzą. Warto pracować jednocześnie i z dźwiękiem, i tekstem piosenki.
4
Po pierwsze, czytając, możesz zapanować nad własną wymową – wystarczy codziennie przez pół godziny czytać obcojęzyczny tekst na głos. To ćwiczenie ma na celu przede wszystkim pracę nad wymową, rozumienie jest tu sprawą drugorzędną. Zresztą czytając książki, czy artykuły w języku obcym nie musisz rozumieć każdego słowa.
Po zakończonej lekturze możesz popracować z tekstem – wypisać nowe, najczęściej powtarzające się wyrazy i zwroty – jeśli nie pamiętasz lub nie rozumiesz ich znaczenia – postaraj się je wywnioskować z kontekstu – jeśli i to nie przynosi skutku – wynotuj je i sprawdź znaczenie w słowniku.
5
Jedną z metod nauki jest oklejanie sprzętów domowych kartkami z napisanymi w obcym języku nazwami rzeczy, określeniami koloru czy „czynności” (np. zielony zeszyt leży na biurku).
6
Kolejną metodą nauki słówek jest ich wypisywanie. W niektórych wypadkach sprawdza się zwykłe wkuwanie słówek połączone z nieustannym powtarzaniem. To jednak metoda skuteczna przede wszystkim dla wzrokowców. Inni wolą przepisywać słówka, twierdząc, że to pomaga w zapamiętywaniu pisowni. A może w Twoim przypadku sprawdzą się notatki w postaci tabel?
7
Poprzez programy komputerowe,kursy językowe, czy strony internetowe możesz łatwo wchłonąć wiedzę. Znajdziesz w nich gotowe ćwiczenia lub sprawdziany wiedzy.
8
Nie ma co ukrywać – nauka języka przynosi efekty tylko przy odpowiednim zaangażowaniu samego uczącego się. Nauczyciel niewiele zdziała, jeśli uczniowi się nie chce. Krótko mówiąc – trzeba się uczyć samemu, pamiętając, by dobór metod nauki uwzględniał też elementy rozrywkowe. Dowiedziono bowiem, że to, co kojarzy nam się z przyjemnością, łatwiej wchodzi do głowy. Jedną z ciekawszych zabaw z językiem jest tzw. strategia językowa, która przygotowuje do opisywania świata słowami, które już znasz. Jak to działa? Np. jeśli nie wiesz, jak powiedzieć „czajnik”, możesz powiedzieć „garnek do gotowania wody”, zamiast „lizak”, „cukierek na patyku” itp. Ważne, abyś podchodził twórczo do mówienia. Kiedy już uda Ci się jakąś rzecz opisać, sprawdź jej nazwę w słowniku.
!

Uwaga!
* Najlepszymi metodami nauki są metody tzw. kartkowe. Gdy usiądziemy przed komputerem setki rzeczy odciągają naszą uwagę (portale społecznościowe, poczta itp.)

Strona 1 z 3

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (3)

* Pola wymagane

topielica
03.09.2014
Każdy musi znaleźć swój indywidualny sposób ,ale opanowanie jak największej ilości słówek bardzo ułatwia sprawę.Można je nawet przyklejać sobie w różnych miejscach -30 słówek dziennie to chyba nie problem by sobie przyswoić.Dla wszystkich tych którzy chcą się nauczyć porozumieć w stopniu komunikatywnym ze względu na podróże ,gramatyka jest w zasadzie nie potrzebna i tu polecam naukę według Pawlikowskiej (podróżniczki) ,która wydała serię książek jak się uczyć w kilku językach-fajny sposób i działa.jest tylko jedno ale-to od nas zależy i naszej systematyczności w nauce czy nauczymy się danego języka .
isolde
22.05.2013
Moją ulubioną metodą są fiszki, robię je sama i zawsze mam przy sobie gdy gdzieś jadę :) W wolnej chwili można szybko powtórzyć słówka
norek
27.08.2012
a kto mi powie, czy dobrze mowie czy zle? moim zdaniem kompetentny nauczyciel to koniecznosc. dlatego sama chodze na kurs do speak up. stosuje te wszystkie metody oczywiście dla powtorki, ale niektórzy (w tym taka ja) maja tak, ze jak ktoś nad nim nie stoi, nie maja partnerow do konkurowania itd. to baaaaaardzo ciezzko mi się zmobilizować. chyba większość osob tak ma. a i podobieństwo jednego jezyka do drugiego nie zawsze pomaga. Moja kol umie swietnie wloski i miala duze problemy, zeby opanować hiszpanski. te jezyki sa tak do siebie podobne, ze jej sie mylily slowa po prostu