domowe calzone

Jak zrobić pizzę calzone?

Gomez - specjalista Tipy.pl
Pizza calzone to doskonały sposób na zużycie resztek jedzenia i zapasów z lodówki. Sposobów jej przygotowania jest wiele, w zależności od tego, na jaki farsz masz w danej chwili ochotę. Może to być połączenie szpinaku i sera ricotta, kurczaka i warzyw z grilla, resztek schabu, zieleniny, a nawet mieszanki serów. Sekretem jest jednak zawsze ciasto. Poniżej dowiesz się jak krok po kroku zrobić calzone z cienkiego ciasta na pizzę. Palce lizać!
P

* -- proporcje na 6-8 calzone—
* 1 porcja cienkiego ciasta na pizzę (przepis poniżej)
* 2-3 szklanki farszu (dowolna kombinacja gotowanego mięsa, warzyw i sera – szczegóły poniżej)
* oliwa z oliwek lub roztopione masło (opcjonalnie)
* -- sprzęt –
* wałek do ciasta
* blacha do pieczenia
* papier pergaminowy

1
Przygotuj ciasto

Do wykonania calzone będziesz potrzebować dobrego ciasta. Sprawdzony przepis na cienkie ciasto na pizzę znajdziesz w artykule „Jak zrobić pizzę na cienkim cieście?”

2
Rozgrzej piekarnik do 230°C. Ciasto podziel na równe kawałki. Sześć kawałków pozwoli ci zrobić calzone w rozmiarach obiadowych, z ośmiu kawałków uzyskasz zaś mniejsze calzone idealne na lunch.
3
domowe calzone - krok 3
Rozwałkuj ciasto

Sposób I

Spłaszcz każdą porcję ciasta na płaski dysk, a następnie rozwałkuj je na koło o średnicy 20-22,5 cm (duże calzone) lub o średnicy 15-17,5 cm (małe calzone). Wałkuj je od środka na zewnątrz, tak postąpiłabyś z ciastem na placek. Jeśli ciasto ponownie zacznie się kurczyć, odstaw je na 5 minut i spróbuj ponownie.

4

Sposób II

Możesz również rozwałkować poszczególne porcje ciasta na papierze pergaminowym. Ten sposób przydaje się, jeśli ciasto jest bardzo lekkie lub wówczas, gdy nie masz jeszcze doświadczenia z ciastem na pizzę. Po upieczeniu calzone papier z łatwością da się usunąć. Urwij kawałek papieru pergaminowego i połóż na nim kawałek ciasta. Wałkuj je na papierze, dzięki czemu nie będzie ono przyklejać się do stolnicy, ale do samego papieru pergaminowego. Jeśli ciasto zacznie się kurczyć, odstaw je na 5 minut, a następnie kontynuuj rozwałkowywanie.

5
domowe calzone - krok 5
Przygotuj farsz

Calzone możesz nafaszerować według uznania. Ja wybrałam tradycyjny farsz z sera ricotta i szpinaku. Do jego przygotowania będziesz potrzebować: 1 posiekanej cebuli, 2-3 rozgniecionych ząbków czosnku, 180g świeżego szpinaku, ½ szklanki sera ricotta, ½ szklanki tartej mozzarelli i ½ szklanki ketchupu lub przecieru pomidorowego. Cebulę i czosnek zarumień na niewielkiej ilości rozgrzanej oliwy, aż zrobią się miękkie. Następnie dodaj szpinak i podsmażaj, aż zwiędnie. Ostudź farsz odrobinę i dodaj sery. Farsz gotowy.

Sposób I

Na dolną 1/3 ciasta, ale w sporej odległości od krawędzi (patrz zdjęcie) nałóż odrobinę ketchupu i około 1/3 szklanki farszu (nieco mniej w przypadku małych calzone).

6
domowe calzone - krok 6
Zagnij górną połowę ciasta zamykając farsz w środku. Palcami zlep obie krawędzie ciasta.
7
domowe calzone - krok 7
Jeśli chcesz, możesz zawinąć brzegi ciasta na siebie tworząc falbankę pokazaną na zdjęciu obok. Wzmocni to calzone i zabezpieczy przed rozpadnięciem się.
8
domowe calzone - krok 8

Sposób II

Na środek ciasta nałóż odrobinę ketchupu i 1/3 szklanki farszu (nieco mniej w przypadku małych calzone). Pozostaw brzegi ciasta puste – patrz zdjęcie.

9
domowe calzone - krok 9
Złóż ciasto wraz z papierem pergaminowym, na którym się znajduje, na pół i ciasno zlep jego brzegi. Odstaw tak przygotowane calzone z powrotem na stolnicę i lekko dociśnij, rozprowadzając równomiernie farsz w środku.
10
domowe calzone - krok 10
Pieczenie calzone

Blachę do pieczenia wyłóż papierem pergaminowym. Ułóż na niej calzone. Jeśli nie owijałaś ich w papier pergaminowy, natłuść je smarując ich powierzchnię pędzelkiem zanurzonym w oliwie lub roztopionym maśle. Dzięki temu uzyskają piękny, złoty kolor. Ponacinaj calzone z wierzchu ostrym nożem.

11
domowe calzone - krok 11
Piecz calzone przez 15 minut. Obróć blachę do pieczenia o 180°C i piecz przez kolejne 15-20 minut, aż ciasto nabierze złotej barwy, jego brzegi zbrązowieją, a farsz zacznie bulgotać. Calzone zawinięte w papier pergaminowy pociemnieje w mniejszym stopniu. Nie przejmuj się jeśli część farszu wypłynie na zewnątrz. Moje doświadczenie wskazuje, że w każdej partii zdarza się przynajmniej jedno „wybuchowe” calzone.
12
domowe calzone - krok 12
Podawanie calzone

Przed podaniem ostudź calzone przez kilka minut na kratce do studzenia ciasta. Zsuń papier z tych calzone, które były w niego zawinięte.

13
domowe calzone - krok 13
Mrożenie calzone

Jeśli zostaną ci jakieś niezjedzone calzone, owiń je ciasno w folię śniadaniową, włóż do plastikowej torebki strunowej i zamroź.

14
domowe calzone - krok 14
Odgrzewanie calzone

Wyjmij calzone z zamrażalnika i włóż na kilka godzin do lodówki, by nieco się roztopiły (najlepiej zrobić to rano, wówczas na obiad powinny być już gotowe do odgrzania). Odwiń folię śniadaniową i umieść calzone w mikrofalówce ustawionej na wysoką temperaturę na 2-3 minuty . Możesz również odgrzać je w piekarniku rozgrzanym do 150°C lub w tosterze.

Strona 1 z 4

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (4)

* Pola wymagane

Marta Kowalczuk
13.03.2018
Super, muszę wypróbować.
nataleczka276
20.04.2016
Sos na spód polecam z ketchupu wymieszanego z koncentratem i ziołami . Jeżeli chodzi o kształt wolę zawijać w a'la "burito" zdecydowanie lepiej się robi i podczas pieczenia nic nie wycieka z ciasta .
Sebastian
17.04.2015
Ciasta na pizzę się nie rozwałkowuje, to nie makaron. Włoch by sobie podciął żyły widząc takie przepisy. Ciasto na pizzę się rozciąga !
zuziazyl
16.01.2013
Jestem ciekawa czy szpinak w tej postaci mi zasmakuje? Brzmi smacznie.