croissanty z ciasta francuskiego

Jak zrobić croissanty z ciasta francuskiego?

SwittySwitty - specjalista Tipy.pl
Przygotowanie croissantów w domu nie jest rzeczą trudną. Nie wymaga drogich i skomplikowanych składników, ale za to sporej ilości przygotowań. Niezbędna jest odpowiednia technika, która pozwoli uzyskać idealne, wielowarstwowe ciasto francuskie, które jest podstawą croissantów. Z takiego ciasta bez problemu upieczesz pyszne rogaliki - chrupiące na zewnątrz, nieco ciągnące w środku. Dokładnie takie jak lubisz.
P

* -- na ciasto –
* 4 szklanki mąki
* ½ szklanki + 2 łyżki stołowe zimnej wody
* ½ szklanki + 2 łyżki stołowe zimnego pełnego mleka
* ¼ szklanki + 2 łyżki stołowe cukru
* 40g miękkiego masła
* 1 łyżka + niecałe ½ łyżeczki drożdży
* 2 ¼ łyżeczki soli
* -- do laminowania –
* 285g zimnego masła
* -- do smarowania –
* 1 duże jajko

1
Przygotuj ciasto. Zmieszaj wszystkie składniki na ciasto w misce i miksuj robotem kuchennym ustawionym na najniższe obroty przez 3 minuty. Pamiętaj o zdrapaniu resztek składników z brzegów miski i dodaniu ich do ciasta. Teraz miksuj ciasto przez kolejne 3 minuty, tym razem jednak zwiększając obroty miksera na średnie. Gotowe ciasto wyłóż na lekko posypaną mąką blachę do pieczenia lub talerz. Posyp ciasto z wierzchu niewielką ilością mąki i owiń folią śniadaniową, żeby nie wyschło. Włóż je na noc do lodówki.
2
croissanty z ciasta francuskiego - krok 2
Następnego dnia zajmij się przygotowaniem masła. Powinno być zimne, ale na tyle miękkie, by dało się je ścisnąć palcami. Pokrój masło na kostki o grubości około 1 cm. Ułóż je na kawałku papieru pergaminowego w kwadrat o boku około 12,5-15 cm. Na wierzch połóż kolejny kawałek papieru pergaminowego. Wałkiem uderzaj w masło delikatnymi, równomiernymi ciosami. Gdy poszczególne kawałki zaczną łączyć się ze sobą, zwiększ siłę uderzeń. Rozbijaj masło do czasu, aż boki kwadratu osiągną długość 19-20 cm. Przytnij nierówne krawędzie kwadratu, połóż je na wierzchu i lekko „wbij” wałkiem. Gotowe masło włóż do lodówki do czasu, aż zajmiesz się ciastem.
3
Ciasto wyjmij z lodówki i połóż na lekko posypanej stolnicy. Rozwałkuj je na kwadrat o boku około 24 cm. Pędzelkiem usuń z ciasta nadmiar mąki. Masło wyjmij z lodówki, powinno być chłodne, ale sprężyste w dotyku. Jeśli takie nie jest, schłodź je odrobinę dłużej. Umieść masło na środku ciasta w taki sposób, by rogi ciasta utworzyły z krawędziami masła trójkąty (patrz zdjęcie obok). Jeden taki trójkąt zagnij do środka nieco go rozciągając, by sięgnął dokładnie środka masła. To samo zrób z pozostałymi trójkątami, robiąc z ciasta coś w rodzaju koperty zamykającej maślany kwadrat w środku. Brzegi trójkątów zlep ze sobą, żeby masło nie mogło wydostać się na wierzch ciasta.
4
Lekko oprósz mąką wierzch i spód ciasta. Wałkiem energicznie dociskaj ciasto, by wydłużyło swoje rozmiary, a następnie zamiast dociskać je - zacznij wałkować. Staraj się, by ciasto stawało się dłuższe, a nie szersze. Jego krawędzie powinny pozostać proste.
5
Wałkuj ciasto, dopóki nie uzyskasz prostokąta o rozmiarach 20x60 cm. Jeśli krawędzie ciasta utracą swój prosty kształt, delikatnie uformuj je rękoma. Pędzlem strzep z ciasta nadmiar mąki. Teraz musisz złożyć ciasto na trzy, tak jakbyś składała szalik. W myślach podziel prostokąt z ciasta na trzy części. Unieś do góry jedną taką część i załóż na środkowy kawałek. Ponownie strzepnij nadmiar mąki z ciasta i zawiń na wierzch drugi kawałek (patrz zdjęcie). Połóż ciasto na blasze do pieczenia, owiń folią śniadaniową i włóż do lodówki na 20 minut.
6
Po wyjęciu z lodówki powtórz cały proces rozwałkowywania i składania ciasta. Tym razem wałkuj je tylko w jedną stronę (konkretnie w stronę dwóch nałożonych na siebie krawędzi). Wałkuj ciasto do czasu, aż ponownie uzyskasz prostokąt o wymiarach 20x60 cm.
7
Ponownie złóż ciasto na trzy części, tak jak pokazano na zdjęciu obok, za każdym razem strzepując pędzlem nadmiar mąki. Wszystkie nierównie krawędzie lub miejsca, w których masło wydostało się na wierzch zawiń do wewnątrz ciasta. Przykryj ciasto folią i włóż do lodówki na kolejne 20 minut.
Po raz trzeci rozwałkuj i złóż ciasto. Umieść je na blasze, owiń folią śniadaniową i włóż do lodówki na całą noc.
8
Następnego dnia wyjmij ciasto z lodówki i lekko posyp mąką jego wierzch i spód. Energicznymi ruchami wałka uciskaj je poruszając się wzdłuż. Na razie nie chcesz zwiększyć rozmiarów ciasta, a jedynie „obudzić je” po nocnym leżakowaniu w lodówce.
Teraz przystąp do rozwałkowywania ciasta. Chcesz uzyskać długi, cienki prostokąt o szerokości 20 cm, a długości około 110 cm. Jeśli ciasto zacznie przywierać do wałka, posyp je mąką. Gdy ciasto osiągnie około 2/3 swojej ostatecznej długości, może nie chcieć dać się dalej rozwałkować, a nawet zacząć się kurczyć. Jeśli tak się stanie, ponownie złóż je na trzy części, przykryj i włóż do lodówki na około 10 minut. Po upływie tego czasu rozwiń ciasto ponownie uzyskując prostokąt i dokończ wałkowanie.
9
Unieś ciasto w jego środkowym punkcie na 2-3 cm do góry i pozwól, by skurczyło się po obu stronach. Zapobiegnie to kurczeniu się ciasta podczas krojenia. Krawędzie ciasta obetnij równo, tworząc prostokąt o długości 100 cm.
10
Połóż wzdłuż ciasta linijkę. Nożem zaznacz na górnej (długiej) krawędzi ciasta odcinki o długości 12,5 cm. Na dolnej krawędzi zrób zaznaczenie w odległości 7 cm od boku ciasta. Od niego odmierzaj kolejne odcinki o długości 12,5 cm każdy. Zaznaczenia powinny znajdować się w połowie odcinków odmierzonych na górnej krawędzi ciasta.
11
Łącz zaznaczone na górnej i dolnej krawędzi punkty linijką i nacinaj ciasto wzdłuż wyznaczonych w ten sposób linii tworząc identyczne trójkąty. Najprościej będzie to zrobić krążkowym nożem do pizzy. Na środku każdego trójkąta zrób nacięcie głębokości około 1cm.
12
Teraz zacznij formować trójkąty w tradycyjne croissanty. Chwyć trójkąt tak, żeby nacięta krawędź znajdowała się na górze. Lekko naciągnij ciasto na długość około 25 cm. Dzięki temu croissant będzie miał więcej warstw i będzie bardziej puszysty.
13
Zwiń ciasto na stolnicy zaczynając od naciętej strony. Ręce ułóż po obu bokach zwijanego ciasta i roluj je formując rogalik. Rozciągaj ręce na zewnątrz, żeby wydłużyć rogi croissanta. Podczas rolowania ciasta naciskaj je na tyle mocno, by poszczególne „warstwy” zlepiły się ze sobą, ale uważaj, żeby nie zmiażdżyć ciasta. Ciasto zwijaj do czasu, aż ostry koniec trójkąta znajdzie się bezpośrednio pod croissantem.
14
Teraz zagnij rogi croissanta do wewnątrz i delikatnie ściśnij je na końcach. Analogicznie uformuj pozostałe rogaliki i ułóż je na dwóch dużych, wyłożonych papierem pergaminowym blachach do pieczenia. Pomiędzy poszczególnymi croissantami powinno być możliwie jak najwięcej wolnej przestrzeni, ponieważ zwiększą one swoją objętość zarówno przed pieczeniem, jak i w jego trakcie.
15
W miseczce rozbełtaj jajko z 1 łyżeczką wody. Delikatnie posmaruj tak otrzymaną mieszanką poszczególne croissanty. Resztę rozcieńczonego jajka włóż do lodówki, będzie ci potrzebne później. Rogaliki umieść natomiast w ciepłym miejscu o temperaturze 23-27°C. Jeśli masło znajdujące się w cieście zacznie się topić, oznacza to, że temperatura jest zbyt wysoka.
16
Pozostaw rogaliki na 1,5-2 godziny, żeby wyrosły. To, że są gotowe, poznasz patrząc na nie z boku. Jeśli zobaczysz poszczególne warstwy splotu, oznacza to, że ciasto jest odpowiednio wyrośnięte. Również potrząsając blachą zauważysz, że croissanty się poruszają.
17
Na chwilę przed tym, nim rogaliki będą gotowe, rozgrzej piekarnik do temperatury 220°C. Ponownie posmaruj croissanty rozcieńczonym jajkiem i umieść w piekarniku. Po 10 minutach pieczenia wyjmij blachy i włóż odwrotną stroną, by wszystkie rogaliki upiekły się równomiernie. Piecz croissanty do czasu, aż ich spody zrobią się równomiernie brązowe, a wierzch złotobrązowy, czyli przez około 8-10 minut. Jeśli croissanty zaczną zbyt szybko ciemnieć, zmniejsz temperaturę o 5°C. Gotowe croissanty ostudź nieco nie zdejmując ich z blachy do pieczenia.
Strona 1 z 6

Powiązane porady

brownies
sernik z kwaśną śmietaną
wafel przekładany karmelem

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane