Nogi

Jak leczyć naderwany paznokieć?

Josephine - specjalista Tipy.pl
Czasami się zdarza, że ktoś nam nadepnie na paznokieć lub się w niego uderzymy. Zwykle nie dzieje się nic poważnego jednak bywa i tak, że paznokieć się złamie lub w części oderwie od skóry. Oczywiście krew się leje a ból jest prawie nie do zniesienia, jednak nie ma się czym przejmować - ból szybko minie a paznokieć odrośnie. Poniżej kilka wskazówek jak postępować z naderwanym paznokciem:
1
Szare mydło

Nalej do miednicy gorącej wody. Utnij około 1/4 kostki szarego mydła, pokrój na mniejsze kawałki, wrzuć do wody i mieszaj aż mydło się całkowicie rozpuści. Jak już woda z mydłem przestygnie i będzie lekko ciepła zanurz w niej stopę i trzymaj około 30 minut. Kurację przeprowadzaj co najmniej raz dziennie (najlepiej jednak 2-3 razy dziennie) do całkowitego zagojenia rany (około tydzień). Szare mydło odkaża i przyspiesza gojenie.

2
Rivanol

Zamiast (lub oprócz) szarego mydła możesz stosować Rivanol (dostępny w aptekach). Polej nim kompresy z gazy lub waciki i przemywaj nimi palec. Kompres z Rivanolem można również przyłożyć do paznokcia i zawinąć bandażem. Rivanol ma właściwości antybakteryjne, przeciwpierwotniakowe i zatrzymuje syntezę polipeptydów bakterii.

3
Obcinanie

Naderwanego paznokcia nie zrywaj ani nie podważaj. Co jakiś czas obcinaj, tak, aby był jak najkrótszy aż do czasu kiedy paznokieć całkowicie odrośnie.

4
Zaklejanie

Aby zapobiec dalszego naderwania (może się to zdarzyć np. przez sen podczas zmiany pozycji) należy paznokieć systematycznie zaklejać plastrem. Opatrunek powinien być jednak taki, aby nie utrudniać dostępu powietrza do paznokcia.

5
Dermatolog

Skonsultuj się z dermatologiem, aby wykluczyć grzybicę (i jej zapobiegać).

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane