pomiar ciśnienia krwi

Jak mierzyć ciśnienie krwi?

ZdrowieZdrowie - specjalista Tipy.pl
Zapewne każdy z nas był kiedyś u lekarza i widział jak to on lub pielęgniarka mierzy nam ciśnienie. To nic trudnego. Warto, zatem samemu spróbować i zmierzyć sobie ciśnienie tętnicze przy pomocy tradycyjnego manometru. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek, jak to zrobić.
P

* Manometr
* Stetoskop
* Zeszyt i długopis

1
Wartość ciśnienia tętniczego w ciągu doby ulega znacznym wahaniom. Wzrasta w sytuacjach stresowych i podczas wysiłku fizycznego, a znacznie spada podczas snu. Pomiar najlepiej, zatem wykonać rano po wstaniu i przed kolacją. Jeśli będziesz wykonywać to zawsze w tym samym czasie, możliwe będzie porównanie wyników.
2
Przygotuj manometr rtęciowy do pomiaru. Usiądź wygodnie i odczekaj ok. 5 minut. Zdejmij rękaw z ręki, na której będziesz dokonywać pomiaru. Zazwyczaj ciśnienie mierzy się na prawej ręce.
3
Załóż mankiet na ramię, uważając, aby jego dolny brzeg znajdował się ok. 3 cm powyżej zgięcia łokciowego, na wysokości serca. Oprzyj rękę wygodnie o blat stołu i sprawdź czy aparat wskazuje wartość 0 mm Hg.
4
Słuchawki włóż do uszu i wolna ręką szybko napompuj mankiet. Pamiętaj, by nie pompować go ręką, na której dokonujesz pomiaru. Następnie przyłóż stetoskop do miejsca w zgięciu łokciowym, gdzie najlepiej wyczuwasz tętno i powoli wypuszczaj powietrze z mankietu, ok. 2 mm Hg na sekundę.
5
Pierwszy ton, który usłyszysz to ciśnienie skurczowe, ostatni oznacza ciśnienie rozkurczowe. Skurczowe nie powinno przekraczać 140 mm Hg, a rozkurczowe 90 mm Hg.
6
Wypuść powietrze z mankietu, odczekaj kilka minut i wykonaj pomiar ponownie. Pamiętaj, by uzyskane wyniki zapisywać i skonsultować je z lekarzem.
?

Wskazówki
* Jeśli czujesz się gorzej, zawsze wykonaj dodatkowy pomiar. Pomoże Ci ustalić czy złe samopoczucie ma związek z ciśnieniem.
* Prawidłowa wartość ciśnienia tętniczego to 120-129/80-84 mmHg (prawidłowe).
* Wartość ciśnienia wysokiego prawidłowego 130-139/85-89 mm Hg.

Powiązane porady

Czosnek
mierzenie ciśnienia ciśnieniomierzem
domowy lek na nadciśnienie - składniki

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane