Tutaj jesteś: Zdrowie > Diety i Odżywianie > Zdrowa Dieta > Co jeść żeby mieć zdrowe serce?

Co jeść żeby mieć zdrowe serce?

Stopień trudności: łatwe
, specjalista Tipy.pl
 3.8/5 (4 ocen)
Oceń 
Udostępnij
 1 z 9 
Szukasz sposobu, żeby zacząć zdrowy, przyjazny twojemu sercu styl życia? Zacznij od zrewidowania swojej diety. Ubogie w wartości odżywcze jedzenie może mieć niekorzystny wpływ na twoje serce, wagę i ogólne samopoczucie. A wystarczy zaledwie kilka drobnych zmian, żeby to, co jesz na długie lata zostało twoim sprzymierzeńcem. Nie musisz wcale włączać do diety egzotycznych owoców, importowanych orzechów, ani drogich suplementów. Wystarczy nieco więcej rozwagi w domu, sklepie, czy ulubionej restauracji, by znacznie zredukować ryzyko chorób serca.
1
owoce i warzywa
TAK – zwiększ ilość spożywanych owoców i warzyw. Większość z nas nie stosuje się do zalecanych 5 porcji owoców i warzyw dziennie. A szkoda, bo wszelkiego rodzaju warzywa i owoce odgrywają najważniejszą rolę w przyjaznej dla serca diecie. Są bogate w błonnik, witaminy, minerały i antyoksydanty, które są niezbędne dla zdrowia serca i całego organizmu. Co więcej, owoce i warzywa mają mało kalorii, a mimo to są bardzo sycące. Świeże, mrożone, suszone, gotowane, duszone, zamknięte w puszkach (oczywiście bez dodatku cukru, czy soli) – owoce i warzywa to samo zdrowie.
2
dżem owocowy
NIE – nie nadużywaj wysoko przetworzonych przekąsek i soków owocowych. Owocowe nadzienie w drożdżówce, składające się głównie z cukru, nie może być uznane jako porcja owoców. O ile małe ilości soków owocowych 100% mogą być składnikiem zdrowej diety, o tyle należy uważać na nie, ponieważ są źródłem sporej ilości cukru (nie szkodzi, że naturalnie występującego w przyrodzie) i kalorii. Nie dostarczą również tak korzystnego dla zdrowia serca błonnika, który w całych owocach występuje w dużej ilości.
3
sól
TAK – kontroluj spożycie soli. Sól nie bez powodu nazywana jest białą śmiercią. Jest ona niezbędna naszemu organizmowi, ale w znacznie mniejszej ilości, niż ta, którą zazwyczaj spożywamy. Żeby zapobiec nadciśnieniu i chorobom serca nie należy przekraczać dawki większej, niż 1500 mg soli na dobę. Pamiętaj jednak, że źródłem soli nie jest wyłącznie solniczka. Sól w postaci sodu znajdziesz między innymi w przetworzonej żywności, mrożonych przystawkach, warzywach w puszce, popularnych przyprawach (np. ketchup), mielonych mięsach i wędlinach (np. salami) i serach (nawet w twarogu). To samo tyczy się wielu dań serwowanych w barach i restauracjach. Pamiętaj o tym i dbaj, by nie przekroczyć maksymalnej dziennej dawki 1500 mg soli.
4
cola
NIE – nie zapomnij o dodanym cukrze. Większość z nas wie, że słodycze są niezdrowe. Zapewniają organizmowi szybko spalane węglowodany, ale nie mają żadnych prawdziwych wartości odżywczych. O ile wielu z wie, że nadmierne spożycie cukru może prowadzić do cukrzycy, zaledwie kilka osób zdaje sobie sprawę z tego, że przyczynia się on również do chorób serca w stopniu nie mniejszym, niż nadmiernie spożywany tłuszcz. Jedno z badań wykazało nawet, że osoby spożywające dużo cukru miały zbyt niski poziom dobrego cholesterolu HDL, za to zbyt duże stężenie trójglicerydów odpowiadających za zwiększone ryzyko chorób serca. Kobiety nie powinny spożywać więcej, niż 6 łyżeczek dodanego cukru na dobę (około 100 kcal), w przypadku mężczyzn ilość ta wynosi 9 łyżeczek (150 kcal). Zwróć uwagę na to, że zaledwie jedna mała puszka coca-coli zawiera aż 130 kcal, co odpowiada 8 łyżeczkom cukru!
5
smażony kurczak
TAK – ogranicz spożycie tłuszczu. Żeby ograniczyć ryzyko chorób serca musisz wybierać odpowiedni rodzaj tłuszczów i starać się nie spożywać ich w nadmiarze. Większość osób dorosłych odżywia się zbyt tłusto, dlatego naprawienie tego elementu diety to zawsze dobry początek na drodze do zdrowego odżywiania. Zawsze wybieraj produkty o niskiej zawartości tłuszczu, jedzenie gotuj lub piecz, a nie smaż i szerokim łukiem omijaj przepisy, w których używa się tłuszczu, niezależnie od tego, czy będzie to masło, margaryna, czy olej. Unikaj tłuszczów, które podnoszą poziom złego cholesterolu, w tym głównie tłuszczów trans (utwardzanych tłuszczów, które znajdziesz w gotowych wyrobach cukierniczych i w wielu margarynach) oraz tłuszczów nasyconych (zazwyczaj obecnych w bardzo tłustym mięsie – w tym w wołowinie, baraninie, wieprzowinie i drobiu, w produktach mlecznych – maśle, serze żółtym i produktach z pełnego mleka lub mleka 2% oraz w wypiekach zawierających w swoim składzie olej palmowy i/lub kokosowy). Około 25-35% całkowitej liczby kalorii spożytych w ciągu dnia powinno pochodzić z tłuszczów. Dla osób będących na diecie 1500 kcal odpowiada to około 41-58 g tłuszczu dziennie.
6
orzechy
NIE – nie obawiaj się wszystkich tłuszczów. Nie wszystkie tłuszcze są szkodliwe dla twojego zdrowia. Co więcej, tłuszcze jednonienasycone Omega-3 są dla zdrowego serca niezbędne. Pamiętając o maksymalnym zalecanym spożyciu tłuszczu na dobę, dokonuj właściwych wyborów: spożywaj tłuszcze Omega-3, które znajdziesz w orzechach, oliwie, oleju sojowym i rzepakowym, rybach i owocach morza.
7
źródła błonnika
TAK – jedz dużo błonnika. Dieta bogata w błonnik pomaga zredukować ryzyko chorób serca. Niektóre typy błonnika mogą nawet obniżyć poziom złego cholesterolu (LDL). Osoby dorosłe powinny codziennie spożywać 20-30 g błonnika. Żeby sprostać temu zaleceniu, codziennie wybieraj nieprzetworzony pokarm pochodzenia roślinnego, w tym pełne ziarno (płatki owsiane, pełnoziarniste pieczywo, płatki śniadaniowe) oraz warzywa i fasolę.
8
źródła cholesterolu
NIE – nie zapominaj o cholesterolu. Jego źródłem są produkty pochodzenia zwierzęcego (mięso, drób, nabiał i jajka), ale nie produkty roślinne. Dużo cholesterolu w diecie może przyczynić się do chorób serca. Żeby temu zapobiec należy zredukować jego spożycie do dawki mniejszej, niż 300 mg na dobę. Jeśli już teraz cierpisz na problemy z cholesterolem, dawka ta powinna być nawet mniejsza: maksymalnie 200 mg na dobę.
 3.8/5 (4 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (1)

Karolinas - 2012-10-23
Aby uniknąć chorób serca pierwsze co zrobiłam to odstawiłam tani olej roślinny w dużej plastikowej butli a zastąpiłam go oliwą z oliwek wysokiej jakości.
 
Zbyt wysoki poziom cholesterolu to problem wielu ludzi. Można powiedzieć, że problemy z cholesterolem stają się chorobą...
Jak obniżyć poziom cholesterolu?
Zbyt wysoki poziom cholesterolu to problem wielu ludzi...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt