salon w odcieniach beżu i szarości

Jak dobierać kolory ścian?·

Berna - specjalista Tipy.pl
salon w odcieniach beżu i szarości
1 z 10
Gdy przystępujesz do urządzenia domu, czy mieszkania, na pierwszy plan zawsze wysuwa się wybór odpowiedniego koloru ścian. Wśród dostępnych obecnie na rynku wielu barw i odcieni ciężko zdecydować się na takie, które sprawią, że wnętrze nie tylko będzie eleganckie, ale i przytulne. Musisz wziąć pod uwagę wielkość pomieszczenia, sposób w jaki jest oświetlone oraz określić swoje preferencje kolorystyczne. Pamiętaj jednak, że zarówno dom, jak i mieszkanie to nierozłączny zestaw kilku pomieszczeń. Jeśli decydujesz się pomalować je na różne kolory, musisz postarać się, by przejścia pomiędzy nimi były harmonijne i płynne. Skomplikowane? Z początku może się tak wydawać. Przeczytaj ten poradnik, a dowiesz się jak znacząco zawęzić swój wybór.
1
wzornik kolorów
Eliminacja kolorów

Jednym z najbardziej pomocnych w ustaleniu kolorów ścian sposobów jest zmiana dotychczasowego punktu widzenia. Zamiast skupiać się na różnych odcieniach koloru, który lubisz, określ i wyeliminuj to, co w danym kolorze ci przeszkadza. Dzięki temu znacznie łatwiej i szybciej wyeliminujesz te elementy, które mogłyby negatywnie wpłynąć na ostateczny wynik. Na koniec całego procesu powinny pozostać ci 1-2 wzorniki kolorów, którym najbliżej do idealnej barwy. Zdziwisz się, że często do końca dotrwają te kolory, których z początku w ogóle nie brałaś pod uwagę.
2
kolory w salonie
Z grubsza określ na jaki kolor i odcień chcesz pomalować wnętrza

Bardzo ważnym elementem w doborze koloru ścian jest rozważenie gładkiego przejścia kolorystycznego pomiędzy kolejnymi pomieszczeniami. Ma to olbrzymie znaczenie dla aranżacji całego domu. Sprawdzonym sposobem znacznie ograniczającym ostateczną paletę kolorów jest dobieranie kolorów ścian sąsiadujących pomieszczeń w oparciu o ten sam ton kolorystyczny. Jeśli na przykład jeden pokój ma ściany w kolorze beżowym z subtelnym zielonkawym tonem, chcąc pomalować pokój obok na kolor niebieskoszary, wybierz taki odcień, który ma lekką domieszkę zielonego.

Jeśli nie jesteś w stanie określić jaki ton ma kolor w pokoju, spróbuj oświetlić go lampą lub obserwować ścianę w naturalnym świetle o poranku i o zachodzie słońca. Jeżeli nie zauważysz żadnej domieszki, załóż, że kolor jest neutralny. Każdy kolor ma jakiś głębszy ton, jednak niektóre są bardzo subtelne, neutralne. Ale uwaga! To, co wydaje się bezpieczną, neutralną barwą za dnia może diametralnie zmienić swój odcień przy zmianie oświetlenia. Wówczas to, co do tej pory uważałaś za idealnie neutralny beż może okazać się tandetnym brzoskwiniowym! Brrrr...
3
kolory w przedpokoju
Trudności z wyborem koloru bazowego

Jeśli masz problem z wybraniem głównego koloru, na który chcesz pomalować ściany, tzn. nie wiesz czy ma to być czerwony, zielony, żółty itp., poszukaj inspiracji w Internecie. Galerie projektów wnętrz w wybranej gamie kolorystycznej pozwolą ci określić, co podoba ci się najbardziej. Jeśli znasz trochę angielski, polecam skorzystanie z galerii serwisu Houzz. Wpisując w pole wyszukiwarki „pain color nazwa-koloru” otrzymasz galerię zdjęć wnętrz z szukanym kolorem. Oto przykładowy wynik dla zapytania „paint color gray”.
4
wybór koloru ścian - krok 4
Wybór odpowiednich wzorników kolorów

Gdy już z grubsza wiesz, jakiego koloru szukasz (i wiesz już czym jest ton lub domieszka), udaj się do sklepu budowlanego i pobieżnie rozejrzyj się za idealnym kolorem i tonem, a następnie zbierz odpowiednie wzorniki. Uwaga! Weź wzorniki wszystkich tonów i odcieni otaczających twój „wymarzony” kolor, sięgając po barwy o co najmniej trzy odcienie ciemniejsze oraz jaśniejsze, niż kolor bazowy.

Ja zazwyczaj biorę wzorniki niemal każdego odcienia i tonu mojego upatrzonego koloru, ponieważ nawet wówczas, gdy wiem, że dane odcienie nie będą dobrze wyglądać w moim wnętrzu, dzięki nim jestem w stanie szybko określić ton (domieszkę) koloru bazowego.
I jeszcze jedno. Wybór koloru farby w sklepie budowlanym to tylko strata czasu. Przemysłowe oświetlenie takich marketów sprawia, że to, co widzimy w sklepie, nie jest nawet podobne do koloru, jaki zobaczymy w naszym oświetlonym wnętrzu. Najlepszym sposobem jest więc sprawdzenie kolorów w takich warunkach oświetleniowych, w jakich będą występować w rzeczywistości.
5
wybór koloru ścian - krok 5
Eliminowanie tonów

Teraz udaj się z wzornikami do pokoju, który chcesz pomalować. Zrób to o takiej porze, by uzyskać najczęściej stosowane w danym pomieszczeniu oświetlenie (naturalne lub sztuczne). Ułóż wzorniki w kolumnach w porządku kolor/ton, dokładnie tak, jak były ułożone w sklepie. Na samej górze każdej kolumny ułóż najjaśniejsze odcienie danego koloru, na dole – najciemniejszy. Kolumny z wzornikami powinny być ułożone tak, by w środkowej części znajdowały się kolumny z naturalnymi tonami. Na zdjęciu obok druga kolumna od lewej to naturalne tony niebieskoszarego. Na lewo od niej widać odcienie o tonach szaro-brązowych, na prawo zaś niebiesko-granatowych.
6
wybór koloru ścian - krok 6
Teraz, obserwując wzorniki we właściwym dla danego pomieszczenia świetle, wyeliminuj te tony, których na pewno nie chcesz w swoim wnętrzu. Jeśli nie jesteś pewna niektórych odcieni, zostaw je. Jeśli chcesz pomalować pokój na neutralny kolor, usuń kolumny z prawej i z lewej, a pozostaw jedynie środkową. W moim przypadku po takich zabiegach zostało 6-9 potencjalnych kolorów.
7
wybór koloru ścian - krok 7
Wyeliminuj odcienie

Gdy już wyeliminowałaś kolory o niechcianych tonach, czas odrzucić nieodpowiednie odcienie. Tu pójdzie łatwo. Jeśli chcesz pomalować ściany na jasny kolor, pozbądź się ciemnych wzorników i vice versa. Ja chciałam znaleźć coś pomiędzy, pozostawiłam więc środkowe odcienie w trzech tonach. Dzięki temu wyłoniłam moją finałową trójkę. Niektórzy mówią, że w przypadku jasnych odcieni powinno się wybierać kolor o jeden odcień ciemniejszy niż pożądany, a w przypadku ciemnych odcieni – o jeden odcień jaśniejszy. Gdy dokonasz już wyboru, usuń niepotrzebne wzorniki.
8
wybrany kolor
Ostateczna decyzja

Teraz powinnaś mieć przed sobą 1-3 wzorniki. Na tym etapie zwycięzca powinien być już oczywisty. W moim przypadku jest to kolor środkowy. Ten po prawej ma stanowczo zbyt dużo niebieskiej domieszki, ten po lewej – stanowczo za mało. Gdyby nie porównanie odcieni o trzech różnych tonach nie byłabym w stanie dostrzec tak olbrzymiej różnicy.

Morał jest krótki: jedynym sposobem, by naprawdę zobaczyć dany kolor wraz z jego tonami jest zestawienie go z podobnymi kolorami o różnych domieszkach. Wyboru dokonujemy wówczas na zasadzie eliminacji.
9
wybrany kolor w sypialni
Pomaluj kawałek ściany na próbę

Gdy już znajdziesz swój wymarzony kolor, wypróbuj go na kawałku ściany. Poczekaj, aż farba całkowicie wyschnie. To najbezpieczniejszy sposób utwierdzenia się w dokonanym wyborze (lub zmodyfikowania go, zanim zainwestujesz w malowanie dużo czasu i pieniędzy).
Strona 1 z 10

Powiązane porady

Farba magnetyczna zastosowanie
patchworkowa ściana z tapet
Czarne ściany

Podobne porady

Komentarze (4)

* Pola wymagane

Abdelaziz
06.03.2017
ty for post very good
bachs
08.07.2015
mam pytanie.troche mi glupio ale chcialam uzyskac kolor intensywny pomaranczowy I malarz mi doradzil zebym dodala koncetrat z burakow czerwonych ale sie troche boje czy ten kolor sie utrzyma
martakali2889
16.04.2013
Ja nie bardzo jestem zdecydowana na jeden kolor i przypuszczam że dosyć szybko będę zmieniała. A więc czekają mnie częste remonty:P
Karolinas
25.10.2012
Aby wybrać odpowiedni odcień warto poprzeglądać gotowe aranżacje z tym kolorem w roli głównej. Kiedy patrzymy na gołe ściany w domu ciężko zdecydować się na jakiś konkretny odcień. Widząc jak taki kolor spisuje się w danym wnętrzu możemy przychylić się do decyzji użycia go w swoim domu.