masa solna

Jak zrobić masę solną?

MonisiaMonisia - specjalista Tipy.pl
Z masy solnej można zrobić wiele wspaniałych figurek do domu i modeli. Wytwarzanie różnych rzeczy z masy solnej znane jest już od wieków a nawet tysięcy lat. Poniżej przedstawiam przepisy na masę solną.
1
Masa Solna 1

Składniki: 1 część soli, 2 części mąki, 1 część wody

Dokładnie wymieszaj i ugnieć ze sobą wszystkie składniki. Mieszaj około 2 min. Wykonaj figurki. Połóż je na folii do pieczenia. Piecz w temperaturze 140 stopni przez około 1 godzinę aż modele zrobią się złote i twarde. Poczekaj aż figurki się schłodzą po czym je pomaluj. Na koniec je polakieruj aby były bardziej trwałe.

2
Masa Solna 2

Składniki: 2 szklanki mąki, 1 szklanka soli, 1-1,5 szklanki zimnej wody, 2 łyżki oleju

Mieszaj i ugniataj wszystkie składniki przez około 2 minuty/ Wykonaj figurki. Połóż je na folii do pieczenia. Piecz w temperaturze 150 stopni przez około 1 godzinę aż modele zrobią się złote i twarde. Poczekaj aż figurki się schłodzą po czym je pomaluj. Na koniec je polakieruj aby były bardziej trwałe.

3
Masa z mąki kukurydzianej

Składniki: 1 szklanka mąki kukurydzianej 2 szklanki sody do pieczenia 1-1/4 szklanki zimnej wody barwnik spożywczy

Mieszaj wszystkie składniki z wyjątkiem barwnika na patelni na małym ogniu przez 15 min aż masa zrobi się gęsta. Dodaj barwnik spożywczy. Ściągnij z ognia, przełóż na deskę, przykryj wilgotną szmatką i poczekaj aż wystygnie. Ugniataj jak ciasto, przechowuj w hermetycznym pojemniku.

4
Masa z ciasta chlebowego

Składniki: 6 kromek starego, białego chleba, 3 łyżeczki białego kleju, 2 łyżeczki wody, papier pergaminowy

Usuń skórki z chleba i pokrój go na małe kawałki. Do dużej miski dodaj wodę, klej i kawałki chleba. Ugniataj rękami jak mąkę. Jak już uzyskasz odpowiednią konsystencję rozwałkuj na papierze pergaminowym. Wytnij z masy różne kształty. Odłóż na bok do wysuszenia.

5
Masa piaskowa

Składniki: szklanka czystego piasku, pół szklanki mąki kukurydzianej, pół łyżeczki ałunu, pół szklanki wody

Piasek wsyp do garnka. Dodaj mąkę, wodę i ałun. Wymieszaj. Połóż na palnik i gotuj na średnim ogniu. Ciągle mieszaj. W miarę jak mieszanka będzie robiła się cieplejsza będzie się skraplać a po 2-3 min zacznie rosnąć. Jak już wszystko zrobi się sztywne i twarde weź garnek z ognia. Mieszaj nadal kilka sekund aż się ochłodzi. Połóż masę na desce i ją rozwałkuj aby szybciej wystygła. Jak już będzie można wziąć ją do rąk zacznij modelować.

6
Masa kawowa

Składniki: 4 szklanki mąki, 1 szklanka soli, 1/4 szklanki kawy rozpuszczalnej, 1-1/2 szklanki gorącej wody

Rozpuść kawę w gorącej wodzie. W innym garnku wymieszaj mąkę z solą i wlej szklankę rozpuszczonej kawy. Dokładnie wymieszaj widelcem lub ręką aż uzyskasz jednolitą masę. Jeśli potrzeba dodaj więcej rozpuszczonej kawy. Po ulepieniu modeli piecz w piekarniku w temperaturze 150 stopni C przez godzinę, aż masa zrobi się twarda.

Strona 1 z 2

Powiązane porady

samolot RC
latawiec

Podobne porady

Komentarze (3)

* Pola wymagane

i kisielowa
04.08.2012
Do kisiel:
Ja go kocham :D
kisiel
22.02.2012
lubię kisiel :)
POKINDA
29.11.2011
niezłe rozwiązania teraz warto było by wykonać coś sprytnego aby przetrwało wieki.................