Dziecko z tatą

Poradnik dla młodego taty

MarcinMarcin - specjalista Tipy.pl
Gratulacje, zostałeś oficjalnie tatą i tak jak większość świeżo upieczonych ojców możesz się czuć nieco przytłoczony krzykiem małego człowieczka, żyjącego w kołysce obok twojego łóżka. Dlaczego nikt cię wcześniej nie uprzedził, że będziesz spać po 15 minut i spędzać całe wieczory na zdrapywaniu kup z podłogi czy nawet z sufitu? Nie martw się! Twoje życie będzie łatwiejsze, jednak najpierw musisz przetrwać pierwsze 6 tygodni życia twojego dziecka. Będziesz potrzebować przez ten czas sporo cierpliwości, wytrwałości, poczucia humoru a przeżyjesz ty, twoja żona i mały potwór który wyskoczył z jej łona.
1
Naucz się spać

Ludzie, którzy mówią że śpią jak dzieci prawdopodobnie ani jednego nie mają. Istnieją spore szanse, że twoje dziecko będzie trzymać cię na nogach przez większość nocy, więc bardzo ważne jest, aby spać zawsze kiedy jest taka możliwość, bez względu na porę dnia. Może to oznaczać, że przegapisz kilka meczy swojej ulubionej drużyny piłkarskiej czy odłożysz swoje hobby na czas kiedy twoje dziecko będzie nieco starsze i nieco mniej wymagające (możesz chyba poczekać 20 lat, prawda?). Podczas pierwszych tygodni życia dziecka sen rodziców jest bardzo rzadki i cenny, zatem musisz z niego korzystać kiedykolwiek i gdziekolwiek się da.
2
Bądź egoistą

Na początku przyjaciele i rodzina mogą zacząć cię tłumnie nachodzić, aby podziwiać twoją latorośl. Pamiętaj jednak, aby zawsze stawiać na pierwszym miejscu dobro swoje i swojego dziecka. Jeśli jesteś wyczerpany i nie masz na nic sił, to nie bój się im odmawiać a jeśli już przyjdą to zagoń ich do pracy. Poproś ich o przyniesienie ciepłego obiadu lub o rozwieszenie prania. Niezależnie od tego jak wygląda twój związek z teściami, to zobaczysz ich w całkiem innym świetle kiedy na kolanach będą szorować twoją wannę.
3
Przygotuj się na smród

Każdy zawsze mówi o cudzie narodzin jednak prawdziwym cudem jest fakt, że maleńki człowieczek z żołądkiem wielkości fasolki może zrobić kupę większą od piłki tenisowej. Twoje dziecko może być prawdziwym aniołkiem ale zawartość jego pieluszek będzie cię tak czy inaczej zbijać z nóg. Kupki są oczywiście tylko częścią problemu. Musisz się przygotować również na obsikane pieluszki, podłogi i kanapę. Jak tylko zaakceptujesz to co nieuniknione, to będziesz dużo szczęśliwszym ojcem.

Ponieważ dzieci są tak zaprojektowane, że ciekną z dwóch stron to prędzej czy później skończysz z tonami środków czystości. Możesz oczywiście korzystać wyłącznie z mydła i wody ale w ten sposób nigdy nie pozbędziesz się smrodu. Upewnij się zatem, że masz produkty do sprzątania które są silne ale nietoksyczne.
4
Filtruj informacje

Jako świeży tatuś będziesz z pewnością zasypywany przez znajomych i rodzinę różnymi poradami  na temat karmienia i pielęgnacji dziecka. Pomimo tego, że ci ludzie chcą dla ciebie dobrze to pamiętaj, aby brać pod lupę każde ich słowo. To co sprawdzało się u twojej babci podczas II wojny światowej niekoniecznie będzie się sprawdzać u ciebie. To ty znasz swoje dziecko najlepiej na świecie zatem zaufaj swojemu instynktowi rodzica.
5
Bądź gotów zostać chłopcem na posyłki

Twoje dziecko będzie musiało spędzić więcej swojego czasu z matką, zatem twoim zadaniem będzie wziąć tą mniej przyjemną pracę na siebie. Będzie trzeba przełknąć jakoś męską dumę i kilka razy dziennie maszerować do sklepu po pieluszki, wkładki higieniczne i wkładki laktacyjne.

Pomimo tego, że może ci się nie chcieć wychodzić z domu to pamiętaj, że krótki spacer może sprawić dużą różnicę w twoim samopoczuciu. Świeże powietrze i lekki wysiłek pobudzą twój organizm do wydzielenia endorfin (hormonu szczęścia) przez co będziesz bardziej rześki i pobudzony.
6
Nie wymagaj od siebie wiele

Nie złość się jeśli coś pójdzie nie tak jak to sobie zaplanowałeś. Nikt nie oczekuje od ciebie, że będziesz znać już w pierwszych tygodniach życia dziecka rozwiązanie każdego problemu. Wiedz, że wiele z twoich znajomych i członków rodziny jest prawdopodobnie nadal zdumiona faktem, że w ogóle udało ci się zapłodnić swoją kobietę. Musisz podchodzić do codziennych problemów z przymrużeniem oka i starać się być jak najlepszym ojcem jakim możesz być na każdym z etapów życia dziecka.

Dzieci codziennie testują cierpliwość swoich rodziców zatem jest bardzo ważne, aby się dużo śmiać. Śmiejąc się z różnych sytuacji zyskasz energię do przetrwania a twoje maleństwo może nawet dożyje swoich pierwszych urodzin. Dzieci zawsze sprawiają więcej kłopotów niż mogłoby się wydawać ale są również bardziej wspaniałe niż myślisz. Pamiętaj o tym kiedy dziecko obrzyga swoje nowe śpioszki pięć minut po tym jak je przebrałeś.
7
Dziecko!

Pomimo tego, że twoje maleńkie dziecko znacznie skróci twoje dni, wydłuży noce, obedrze cię z kasy i unicestwi twoje życie seksualne, to sprawi również, że twój dom będzie szczęśliwszy a życie pełniejsze. Baw się dobrze!
Strona 1 z 3

Powiązane porady

Niemowlak
oczyszczanie noska
kompletowanie wyprawki

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane