Stan przedrzucawkowy

Jak rozpoznać stan przedrzucawkowy?
MamaOliMamaOli - specjalista Tipy.pl

Stan przedrzucawkowy to inaczej toksemia lub nadciśnienie indukowane ciążą (z ang. PIH) i występuje od 2-8% ciężarnych kobiet po 20. tygodniu ciąży. Stan ten charakteryzuje się wysokim ciśnieniem krwi oraz obecnością białka w moczu. Toksemia może być przyczyną komplikacji lub przedwczesnego porodu. Poniżej objawy, które mogą wskazywać na rozwój toksemii.
1
Stan przedrzucawkowy może być wykryty w początkowych etapach przez regularne sprawdzanie poziomu ciśnienia krwi. Ciśnienie ≥ 140/90 mmHg po 20. tygodniu ciąży może świadczyć o rozwoju stanu przedrzucawkowego.
2
Dobowa utrata białka z moczem wynosi więcej niż 500 mg na dobę.
3
Pojawiają się obrzęki twarzy, rąk, nóg, stawów skokowych, które nie mijają po odpoczynku. Obrzękom towarzyszy gwałtowny przyrost masy ciała spowodowany zatrzymaniem wody w organizmie oraz znikoma ilość oddawanego moczu (tzw skąpomocz - mniej niż 500 ml dziennie) lub jego brak (bezmocz).
4
Długotrwałe lub nieustające bóle i zawroty głowy.
5
Bólom głowy mogą towarzyszyć zaburzenia świadomości, duszności i szum w uszach.
6
Zaburzenia widzenia - błyski przed oczami, widzenie nieostre, widzenie podwójne, zacieranie się konturów obrazu, widzenie "gwiazdek", "płatków śniegu" czy "muszek".
7
Wzmożone nudności i wymioty.
8
Ból wątroby lub w jej okolicy (pod prawym żebrem, nadbrzusze) lub złe wyniki z badań prób wątrobowych.
?

Wskazówki
* Należy regularnie chodzić na badania prenatalne.
* W przypadku podejrzenia stanu przedrzucawkowego należy niezwłocznie skonsultować się z lekarzem.

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane