Agresywne zachowania u dzieci

Jak poradzić sobie z agresją u dzieci?
Karolinas - specjalista Tipy.pl

Kochasz swoje dziecko i nie chcesz stosować wobec niego żadnych kar ale nie radzisz sobie już z jego agresywnym zachowaniem? Przeczytaj artykuł, dowiedz się dlaczego Twoje dziecko zachowuje się agresywnie i jak temu zaradzić.
P

czas, cierpliwość, wyrozumiałość

1
Jeśli Twoje dziecko wykazuje w swoim zachowaniu agresję najważniejsze jest ustalenie przyczyny tego zachowania. Być może ono nie zdaje sobie nawet sprawy, że jego zachowanie nie jest odpowiednie. Ważnym aspektem jest etap rozwoju dziecka. Konieczne jest przeprowadzenie z nim rozmowy i ustalenie zachowań, które są przez was niepożądane. Im wcześniej przeprowadzimy taką rozmowę tym lepiej. Oczywiście jej przebieg musi być dostosowany do wieku dziecka. Z młodszym dzieckiem najlepiej porozumiewać się poprzez zabawę. Odgrywajcie zatem zabawne scenki informujące o tym, jak nie powinno się zachowywać dziecko oraz jakie zachowania są u dziecka cenione. Ze starszym dzieckiem można już urządzić pogadankę - pozwól dziecku jednak wypowiedzieć własne zdanie i nie gań, a wytłumacz jeśli jego poglądy są rozbieżne z Twoimi.
2
Być może za sprawą złego zachowania dziecka stoją osoby trzecie. Ważna jest atmosfera, która panuje w domu. Od najmłodszych lat to ona udziela się dziecku najbardziej - powinniśmy więc swoim zachowaniem dawać jak najlepszy przykład dziecku aby nie odwzorowywało ono przypadkiem naszych błędów. Przyczyną agresywnego zachowania mogą być znajomi, koledzy, przyjaciele i nieprzyjaciele Twojego dziecka. Zainteresuj się sytuacją jaka panuje w kręgu jego znajomych. Łatwiejsze jest to oczywiście, kiedy dziecko jest młodsze. Starsze dziecko buntuje się i ukrywa swoich znajomych za wszelką cenę, więc może być to trudniejsze. Dodatkowo dziecko nie chce pokazać słabości i często skrywa prawdziwe uczucia. Nie organizuj przesłuchania znajomych a raczej staraj się poznać ich na neutralnym gruncie. Zaproś ich w sprzyjających, pozytywnych okolicznościach. Jeśli wyczuwasz, że agresja spowodowana jest przez zachowanie innej konkretnej osoby, niezbędne będzie porozmawianie także z rodzicami takiej dziewczynki czy chłopca.
3
Postaraj się aby Twoje dziecko miało czym wypełnić swój czas wolny. Zadbaj o rozwijanie jego pasji i zainteresowań. Przyjmij ze spokojem, że każde dziecko przechodzi okres buntu i może wtedy zachowywać się agresywnie. Nie bój się stosować kar wobec swojego dziecka. Musisz je nauczyć, że życie składa się też czasem z nieprzyjemnych sytuacji na które nie mamy wpływu. Tłumacz, że z każdej sytuacji jest zawsze jakieś wyjście i że stosowanie agresji jest zbędne. Sama również nie stosuj kar cielesnych! Możesz zabronić dziecku wyjścia do kina, czy obejrzenia serialu/bajki. Nie obwiniaj siebie za złe zachowanie dziecka, sięgnij pamięcią do czasów swojej młodości, kiedy to Ty sama buntowałaś się przed swoimi rodzicami. Dziś zapewne wspominasz to z uśmiechem na twarzy. Jeśli jednak definitywnie nie radzisz sobie z agresją dziecka, jeśli zachowuje się ono w agresywny sposób nie tylko do swoich rówieśników ale i do Ciebie to nie wstydź się zasięgnąć porady specjalisty. Udaj się do specjalistycznej poradni i dowiedz się więcej na temat zwalczania agresji u dzieci. Pamiętaj, że im szybciej zaczniesz działać, tym lepiej zarówno dla dziecka jak i dla Ciebie samej.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane