Różyczka

Jak rozpoznać różyczkę?
MamaOliMamaOli - specjalista Tipy.pl

Różyczka jest chorobą zakaźną wieku dziecięcego jednak mogą na nią zachorować również dorośli. Z reguły ma ona bardzo łagodny przebieg jednak może być bardzo niebezpieczna dla kobiet w ciąży (zwłaszcza w pierwszych 16 tygodniach) gdyż zagraża zdrowiu i życiu płodu. W przypadku podejrzenia zachorowania na różyczkę należy bezzwłocznie skonsultować się z lekarzem. Jak rozpoznać różyczkę?
1
Zmierz gorączkę. Przy różyczce występuję często stan podgorączkowy lub niska gorączka, jednak nie jest ona wyznacznikiem choroby. U wielu osób temperatura utrzymuje się podczas choroby w normie.
2
Powiększone i bolące węzły chłonne są jednym z objawów różyczki. Aby to sprawdzić, należy przyłożyć palce na węzłach chłonnych na karku i za uszami i delikatnie zataczać nimi koła.
3
Osoby dorosłe chore na różyczkę mogą mieć również obrzęk stawów, katar i brak apetytu. Mogą występować również bóle głowy i mięśni.
4
Spuchnięte, czerwone i swędzące oczy mogą oznaczać zapalenie spojówek jednak są również częstym objawem różyczki u dorosłych (rzadkim u dzieci).
5
Po około 2- 4 dniach od wystąpienia pierwszych objawów pojawia się wysypka na twarzy w postaci małych i grudkowatch wykwitów. Są one bardzo drobne i różowe, zlewające się w duże, czerwone plamy, które mogą wyglądać jak wypieki.
6
Kolejnego dnia po wystąpieniu wysypki na twarzy pojawia się ona również na innych częściach ciała. Wysypka stopniowo zaniknie w przeciągu kolejnych 4-5 dni od czasu jej pojawienia się.
?

Wskazówki
* U większości dzieci jedynym objawem różyczki jest wysypka. Czasami ma ona również przebieg zupełnie bezobjawowy i pozostać nierozpoznana.

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane