Unikanie wszawicy

Jak uniknąć wszawicy?

Karolinas - specjalista Tipy.pl
Twoje dziecko uczęszcza do szkoły lub przedszkola a Ciebie przestrzegają przed wszawicą? Nie do końca wiesz jak dochodzi do zarażenia a tym bardziej jak z nią walczyć?
1
Wszy u dziecka
Czym właściwie jest wszawica? To choroba powodowana przez pasożyta - wesz głowową. Wszy atakują wyłącznie owłosione głowy i żywią się krwią. Osiągają wielkość ok 1-2mm, więc są trudne do zauważenia. Larwy wszy to gnidy. Gnidy zazwyczaj mocno przytwierdzone są do głowy. Wesz składa około 6-8 jaj dziennie przez 20 kolejnych dni. Wykluwają się one z jajeczek po ok. 10 dniach dzięki czemu powstają nowe osobniki.
2
Wszawica wbrew pozorom nie jest chorobą dawnych czasów i nie dotyka jedynie osób, które nie dbają o higienę osobistą. W grupie ryzyka jesteśmy wówczas jeśli mamy bezpośredni kontakt z rzeczami osobistymi lub skórą głowy osoby zarażonej. Ryzyko zarażenia jest więc duże mimo tego, że wszy nie potrafią skakać a jedynie pełzają. Wszawicy właściwie ciężko jest zapobiegać profilaktycznie. Poza unikaniem kontaktu z osobą zarażoną i dbaniem o higienę osobistą nie ma recepty na 100% obejście choroby.
3
W dużej grupie ryzyka są dzieci uczęszczające do szkół, przedszkoli oraz wyjeżdżające na kolonie, obozy. Dzieci podczas zabaw pozostają zazwyczaj w bliskim kontakcie, dzięki czemu wesz ma łatwą drogę do rozprzestrzeniania. Jeśli jeden z domowników zaraził się wszawicą należy obowiązkowo sprawdzić także głowy pozostałych członków rodziny aby zapobiec rozprzestrzenianiu się choroby. Im wcześniej zaczniemy zwalczać chorobę za pomocą specjalistycznych preparatów - tym lepiej.
4
Głowę swojego dziecka powinniśmy regularnie sprawdzać sami w domu. W szkole rzadko już odbywają się rutynowe kontrole sprawdzania głów. W większej grupie ryzyka są oczywiście dziewczynki, bo to one z reguły mają dłuższe włosy a dzięki temu łatwiej jest im się zarazić. Przestrzeż swoje dziecko przed nadmiernym tuleniem się głowami a zwłaszcza przed pożyczaniem szczotek, gumek do włosów etc.
5
Z problemem powinniśmy się zgłosić koniecznie do lekarza. Nie zapomnijmy zapytać, czy polecany przez niego preparat jest odpowiedni dla dzieci.
6
Często o zarażanie wszawicą posądzamy niesłusznie nasze zwierzaki domowe - psy i koty. Wesz głowowa żywi się natomiast jedynie ludzką krwią, więc nie może pochodzić z sierści psa lub kota. Nie jest konieczne również dokładne sprawdzanie domu gdyż wesz głowowa nie jest w stanie przeżyć bez swojego żywiciela - człowieka.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

angina u dziecka
Kąpiel dziecka
Choroba bostońska

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane