Pisanie CV

Jak napisać idealne CV?
goska87s - specjalista Tipy.pl

Wszyscy doskonale wiemy, że bez odpowiedniego CV ciężko będzie nam ubiegać się gdziekolwiek o pracę. Zarówno informacje zawarte w naszym Curriculum Vitae, jak i forma ich prezentacji, będą miały kluczowe znaczenie podczas rekrutacji do pracy. Czasem nawet drobne szczególiki mogą całkowicie przekreślić nasze szanse, lub wręcz sprawić, że wybijemy się na tle konkurencji.
P

Komputer z programem do edycji tekstów (najlepiej Microsoft Word), wykaz ukończonych kursów, szkoleń, certyfikaty językowe, dokumenty poświadczające poprzednie zatrudnienie i uzyskane wykształcenie, skaner, teczka i koszulki (opcjonalnie)

1
Pisząc swoje CV pamiętaj, aby było ono przejrzyste i estetyczne. Używaj jednej czcionki, zmieniając tylko jej wielkość w przypadku nagłówków i klauzuli dodanej na końcu życiorysu. Możesz pozwolić sobie na pogrubienie jakiegoś elementu jeżeli uważasz, że będzie on wyjątkowo interesujący dla potencjalnego pracodawcy, a bez wytłuszczenia nie jest on wystarczająco rzucający się w oczy. Niewskazane jest stosowanie kolorowej czcionki lub podkreśleń. Jedynym wyjątkiem jest sytuacja,gdy ubiegamy się o stanowisko w firmie "kreatywnej", gdzie warto się wyróżnić i od początku podkreślić swoją nieszablonowość, odwagę i inwencję. W pozostałych jednak sytuacjach kolorowe elementy CV nie działają na naszą korzyść.
2
Zasadą jest, że CV powinno być w miarę zwięzłe. Osoba z niewielkim doświadczeniem nie powinna konstruować swojego życiorysu na dwie strony lub więcej. Jeżeli jednak mamy wieloletnie doświadczenie, masę uprawnień i osiągnięć istotnych dla danego pracodawcy, możemy pozwolić sobie na dłuższą prezentację naszej osoby. Pamiętajmy, że w CV nie musimy ze wszystkimi detalami przedstawiać swoich umiejętności i osiągnięć. W tej materii pole do popisu daje nam dołączany do CV list motywacyjny. W nim szczegółowo możemy wyliczyć zadania, jakie należały do nas w poprzedniej pracy, wraz ze wzmianką, czego nas one nauczyły.
3
Coraz częściej pracodawcy w ogłoszeniach dodają informację, iż nadesłane dokumenty aplikacyjne bez zdjęć nie będą rozpatrywane. Zetknęłam się z sytuacją, że osoby szukające pracy z góry rezygnują z odpowiedzi na takie ogłoszenie, uznając, iż skoro ktoś chce naszych zdjęć do np. pracy biurowej, coś tu nie gra i najprawdopodobniej chce zrobić z tych zdjęć inny użytek. Ta podejrzliwość jest całkowicie nieuzasadniona. Pracownik jest wizytówką firmy, która go zatrudnia. Dotyczy to zwłaszcza pracowników obsługi klienta. To od odpowiedniego, wzbudzającego zaufanie, wyglądu pracownika zależy bardzo często powodzenie transakcji. Nie bójmy się więc dodać naszego zdjęcia do CV. Umieszczamy je w prawym górnym rogu życiorysu. Pamiętajmy jednak, żeby było to zdjęcie wyraźne i w miarę oficjalne, jak zdjęcie robione do dokumentów czy dyplomu. Wyjątkiem są rzecz jasna agencje kreatywne gdzie możemy pozwolić sobie na twórcze podejście do tematyki zdjęcia.
4
Na szkielet CV składają się: nasze dane osobowe, wykształcenie i dotychczasowy dorobek zawodowy (podane od najnowszego do najstarszego), a także informacje o znajomości języków, dodatkowych kursach i szkoleniach oraz innych umiejętnościach. Kiedy już spiszemy te informacje, zastanówmy się, czy aby na pewno ujęliśmy wszystko, co może być istotne dla danego pracodawcy. W przypadku starania się o pracę w handlu lub obsłudze klienta istotna może okazać się np. praca w charakterze konsultantki firmy kosmetycznej. Chociaż wydaje nam się to z pozoru nieistotne, sprzedając np. kosmetyki firmy działającej na zasadzie marketingu MLM (czyli np. Avon czy Oriflame) uczymy się pozyskiwać klienta, budować i utrzymywać z nim długodystansowe relacje, czy chociażby dbać o pozytywny wizerunek firmy. Z kolei nasze doświadczenie w zbiórce żywności, pieniędzy czy ubrań na rzecz osób potrzebujących lub zwierząt jest doskonałym świadectwem naszego doświadczenia w dziedzinie fundraisingu czy organizacji różnych eventów lub koordynacji pracy zespołu (w zależności od zadań, jakimi się podczas zbiórek i akcji zajmowaliśmy). Starając się o pracę w handlu pamiętajmy również o dodaniu do wzmianki o posiadanych uprawnieniach do kierowania samochodem faktu, iż mamy czynne prawo jazdy od wielu lat (o ile tak w rzeczywistości jest). Zastanówmy się więc, jakie działania podejmowane przez nas do tej pory mogłyby świadczyć na naszą korzyść i podnieść nasze szanse na dostanie wymarzonej pracy. Wymieńmy je w CV, szczegółowe opisy jednak umieśćmy w liście motywacyjnym, podając od razu, czego nas dane zajęcie nauczyło.
5
W przypadku większości prac bardzo ważna jest znajomość języków obcych. Pamiętajmy, aby poziomy znajomość języków podane przez nas w CV były takie, jak w rzeczywistości. Bez trudu bowiem podczas rozmowy pracodawca zauważy naszą nieznajomość języka i bardzo stracimy w jego oczach. O wiele lepszym wyjściem jest napisanie przy danym języku wzmianki o kontynuacji nauki. Sugeruje to, że chociaż obecnie jesteśmy na poziomie podstawowym, wykazujemy chęć do zwiększenia swoich umiejętności i być może w niedługim czasie będziemy posługiwać się językiem biegle w pracy. Pamiętajmy również o tym, by wymienić posiadane przez nas certyfikaty językowe i określić przy nich, jaki poziom znajomości danego języka reprezentują. Nie każdy bowiem pracodawca wie, że dany wynik, uzyskany na konkretnym egzaminie, odpowiada za znajomość języka na poziomie np. B2 lub C1. Wszelkich informacji o tym, na jakim poziomie uplasowaliśmy się z naszym wynikiem należy szukać na uzyskanym certyfikacie lub aneksie do niego dołączonym, a w przypadku, gdy nie ma takowych, na stronie internetowej poświęconej danemu certyfikatowi.
6
Pamiętajmy, by na końcu naszego CV dołączyć klauzulę o zgodzie na przetwarzanie danych osobistych na potrzeby rekrutacji. Brak tej klauzuli powoduje, iż nasze dokumenty aplikacyjne najprawdopodobniej w ogóle nie zostaną rozpatrzone. Zapisujemy ją małą czcionką. Nie musi być tak czytelna jak całość CV, ważne jednak, żeby znajdowała się w dokumencie. Uniwersalna klauzula brzmi następująco:
"Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych zawartych w mojej ofercie pracy dla potrzeb niezbędnych do realizacji procesu rekrutacji (zgodnie z ustawą z dn. 29.08.97 o Ochronie Danych Osobowych DZ. Ust. z 2002r. Nr 101, poz. 926 z późn. zmianami)."
7
Gdy w ogłoszeniu pracodawca prosi wyłącznie o przesłanie CV, warto dołączyć dodatkowo swój list motywacyjny, nie jest to jednak koniecznością. Gdy wymaga listu i CV, wysłanie tylko jednego elementu może skutkować nierozpatrzeniem naszej kandydatury. Wymóg dokumentów aplikacyjnych oznacza również życiorys poparty listem motywacyjnym. Z kolei prośba pracodawcy o portfolio oznacza, iż oprócz wspomnianych dokumentów motywacyjnych powinniśmy dołączyć uzyskane przez nas certyfikaty, opinie z praktyk, staży i miejsc pracy, a także dyplomy potwierdzające uzyskane wykształcenie. Jeżeli dołączamy je do dokumentów w formie papierowej pamiętajmy, aby były to kopie, nigdy oryginały, gdyż najprawdopodobniej pracodawca będzie chciał je zachować do bliższego zapoznania się z nimi. Wysyłając dokumenty aplikacyjne mailem, dołączamy powyższe jako skany w formie załączników. Pamiętajmy, by CV i list motywacyjny wysyłać w formie plików pdf (pisząc dokument w edytorze tekstu musimy go zapisać w formacie pdf lub posłużyć się odpowiednim programem umożliwiającym zapisanie pliku tekstowego w formacie pdf).
8
Pamiętajmy, by odpowiednio dostarczyć nasze dokumenty aplikacyjne potencjalnemu pracodawcy. Zanosząc dokumenty w formie papierowej uważajmy, by nie były pogięte czy ubrudzone. Najlepiej umieścić je w koszulkach i teczce. Z kolei wysyłając naszą aplikację drogą mailową, wszystkie dokumenty dołączamy w formie załączników do zwięzłego oficjalnego maila. Wiadomość tytułujemy, np."Dokumenty aplikacyjne na stanowisko...." lub "dokumenty aplikacyjne w odpowiedzi na ogłoszenie o numerze referencyjnym....". Podanie numeru referencyjnego w wiadomości i liście motywacyjnym znacznie ułatwia pracodawcy przebieg rekrutacji, zwłaszcza w sytuacji gdy jednocześnie szuka pracowników na kilka różnych stanowisk. Pamiętajmy też, by nie wysyłać pustej wiadomości, tylko grzecznie i zwięźle podkreślić nasze zainteresowanie pracą.

Przykładowa wiadomość:

"Witam,

w odpowiedzi na ogłoszenie o numerze referencyjnym XXXXX/XX chciałabym zgłosić swoją kandydaturę na stanowisko................ W załączniku przesyłam wymagane dokumenty. W przypadku jakichkolwiek pytań lub niejasności proszę o kontakt mailowy lub telefoniczny.

Z poważaniem
XXXXXXX XXXXXXX"

Pamiętajmy również, by mail, z jakiego wysyłamy wiadomość był tym samym, który podajemy w CV. Musi zawierać on nasze imię i nazwisko, absolutnie niewskazane są maile prywatne, zawierające w nazwie pieszczotliwe określenia, zdrobnienia lub ksywki.
Strona 1 z 6

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (4)

* Pola wymagane

Genmajster
28.03.2019
Cóż, chyba najfajniej to zorganizować sobie jakiś naprawdę fajny życiorys w tych wszystkich sieciowych apkach. wiem, że działają naprawdę niezawodnie i tam się jakoś dużo specjalnie nie płaci za napisanie CV, więc może to jest opcja godna rozważenia?
calaveras
05.06.2013
Ja proponuję skorzystać z gotowego szablonu CV. Wskaże on, co powinno się wpisać do CV, a poza tym wygląda bardziej profesjonalnie niż CV tworzone samodzielnie. Ja pobrałam szablon ze strony http://cvwzor.com/ i nie narzekam.
goska87s
07.11.2012
rzeczywiście niestety tak jest, że znajomości są kluczowym elementem szukania pracy i bez nich bardzo ciężko znaleźć swoje zawodowe miejsce, ale dla osoby nie mającej wystarczających znajomości to właśnie odpowiednie zaprezentowanie swojej osoby w dokumentach motywacyjnych, a później na rozmowie kwalifikacyjnej, jest jedyną drogą do uzyskania dobrej pracy
zigitrn
07.11.2012
Nawet dobrze napisane cv nic nie da bez znajomości, ale można wykorzystać te porady