spienianie mleka

Jak spienić mleko?

JoasiaJoasia - specjalista Tipy.pl
Czasy małej czarnej z cukrem powoli odchodzą w zapomnienie. Teraz szukamy coraz to nowych doświadczeń smakowych, wybierając na śniadanie cappuccino, na lunch warstwową latte, a na podwieczorek delikatne macchiato. Co łączy wszystkie te wymyślne kawy? Mleko! Ale nie byle jakie. Perfekcyjnie spienione. Jeśli jeszcze nie wiesz jak spienić mleko, zapraszam do lektury. Dzięki tej poradzie poznasz tajemne sekrety baristów, które pozwolą ci zrobić to w najlepszy możliwy sposób.
1
Odpowiednie spienienie mleka to sztuka, która nie każdemu wychodzi od razu. Perfekcja wymaga wprawy. Trzeba też być dokładnym i pamiętać o ścisłym przestrzeganiu instrukcji, inaczej mleka nie uda się spienić nawet licencjonowanemu bariście. To, o czym spora część baristów zapomina, to odpowiednie przygotowanie mleka i dzbanka do spieniania go jeszcze przed samym rozpoczęciem tego procesu.
2
O jakie przygotowanie chodzi? Przede wszystkim zarówno mleko, jak i metalowy dzbanek,w którym będziemy je spieniać, muszą być zimne. To cały sekret. Włóż jedno i drugie do lodówki, by zawsze, gdy najdzie cię ochota na kawę, były schłodzone. Nie używaj ponownie raz spienionego mleka. Po spienieniu mleka dokładnie wymyj i wyczyść dzbanek, w którym się znajdowało. Tylko zimne mleko utworzy piankę, której tak potrzebujesz do przygotowania wymarzonej kawy. Wystarczy, że mleko ogrzeje się do temperatury zaledwie 38°C, a spieni się w znacznie mniejszym stopniu. Jeśli używasz bardziej tłustego mleka, niektórych z tych problemów uda ci się uniknąć, ale i tak nie uzyskasz zadowalającego efektu, jeśli mleko nie będzie zimne.
3
Wlej zimne mleko do zimnego metalowego dzbanka. Zanurz w nim ręczny spieniacz do mleka, tak głęboko, jak to możliwe. Włącz spieniacz. Powoli zacznij obniżać dzbanek, żeby końcówka spieniacza zbliżała się do powierzchni mleka. Gdy tak się stanie, zaczniesz słyszeć syczenie. Jeśli jest ono sporadyczne i wzburzone, mleko nie spieni się tak jak powinno. To, co chcesz usłyszeć to jednostajny syk. Obniżaj dzbanek do momentu aż usłyszysz ten dźwięk. Musisz tak zrobić, ponieważ w procesie spieniania mleka w sposób ciągły zmieniasz jego powierzchnię w pianę. Musisz zacząć na dnie, by spienić je w maksymalnej możliwej objętości.
4
Gdy mleko osiągnie temperaturę 38°C, czas sprawić, by zaczęło wirować w dzbanku. W tym celu przesuń spieniacz nieco bardziej w stronę brzegu dzbanka, kładąc go pod kątem, w taki sposób, żeby jego końcówka wprawiła mleko w ruch wirowy wewnątrz dzbanka. Wymaga to kilku prób. Gdy tylko zobaczysz jak mleko zaczyna wirować, to znaczy, że się udało. Nie przestawaj do czasu, aż mleko osiągnie temperaturę 70°C. Wyższa temperatura może uszkodzić jego strukturę.
5
Wyłącz spieniacz i odstaw go na bok. Twoje mleko powinno mieć teraz trzy warstwy. Na dnie znajduje się zwykłe, niespienione mleko. Środkowa warstwa to twoja gęsta, aksamitna pianka. Na wierzchu znajdziesz delikatną piankę, która jest jednak zbyt rzadka, żeby tworzyć za jej pomocą wzorki na kawie. Dobrym pomysłem jest wymieszanie tych trzech warstw w celu uzyskania bardziej gęstej i jednorodnej piany. Użyj do tego długiej łyżeczki do latte i wymieszaj mleko, od czasu do czasu strzepując łyżeczkę o brzeg dzbanka. Powinno to potrwać około 30 sekund. Teraz masz już taką piankę, jakiej potrzebujesz do wykonania czy ozdobienia każdej wymarzonej kawy.
6
Może wygląda to dość skomplikowanie, ale jeśli tylko będziesz pamiętać, żeby zacząć od zimnego dzbanka i mleka, wszystko powinno pójść gładko. Pamiętaj, że trening czyni mistrza.
Strona 1 z 3

Powiązane porady

kawa z cynamonem
kawa po turecku
wzorki na kawie

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane