depresja

Jak walczyć z depresją z powodu braku pieniędzy?
haniahania - specjalista Tipy.pl

Dzisiejsza sytuacja ekonomiczna spędza sen z powiek wielu z nas. Raty kredytu, brak pracy, piętrzące się rachunki i stale rosnące koszty życia sprawiają, że coraz trudniej jest nam związać koniec z końcem. „Depresja” to często zbyt słabe określenie na to, co z tego powodu odczuwamy. Pieniądze to jednak nie wszystko. Nie warto z ich powodu stracić zdrowia. Przeczytaj ten artykuł, a dowiesz się jak przetrwać te trudne czasy i nie popaść w rozpacz i obłęd.
1
Nie izoluj się

Próba ukrycia kłopotów finansowych przed innymi to najgorsze możliwe rozwiązanie. Nie myśl, że samodzielnie rozwiążesz wszystkie swoje problemy. Wsparcie bliskich i wspólne zastanowienie się nad możliwym wyjściem z trudnej sytuacji to najbardziej efektywna i najbezpieczniejsza droga. W przeciwnym razie ryzykujesz tym, że nie udźwigniesz spoczywającej na tobie odpowiedzialności, co niekorzystnie odbije się na twoim zdrowiu, nie tylko psychicznym. Mówiąc o waszej sytuacji finansowej nie czuj się zażenowany, ani winny. Twoi bliscy na pewno obdarzą cię wsparciem i zrozumieniem. W końcu jedziecie na tym samym wózku.
2
Skorzystaj z usług doradcy kredytowego lub hipotecznego

Jeśli nagle okazało się, że nie stać cię na spłatę raty kredytu, nie zadłużaj się jeszcze bardziej u agencji kredytowych spod ciemnej gwiazdy. Lepiej złgoś się do doradcy kredytowego posiadającego odpowiednią akredytację lub zgłoś pogorszenie swojej sytuacji finansowej wprost do banku, w którym masz kredyt. Doradca taki pomoże ci rozwiązać twój problem, zmniejszając na pewien czas wysokość rat lub zawieszając je na kilka miesięcy. Najgorsza sytuacja to wpis do rejestru dłużników lub niebotyczne odsetki od zaciągniętych na spłatę większego kredytu „chwilówek”. Nie daj się wciągnąć w spiralę zadłużenia.
3
Na chwilę obecną pogódź się ze swoją sytuacją finansową

Musisz zaakceptować obecną kolej rzeczy, zanim przystąpisz do zmian. Pogodzenie się z problemami finansowymi lub nagłą utratą pracy jest punktem wyjścia niezbędnym do podjęcia zmian na lepsze. Rozpacz, rozgoryczenie, apatia – wszystkie one są skutkiem braku akceptacji tego, co się stało i skutecznie blokują cię przed ruszeniem naprzód.
4
Nie zadręczaj się

Gdy coś nam się w życiu nie układa, nasz wewnętrzny głos przybiera na sile krzycząc głośno jacy to jesteśmy bezwartościowi i żałośni. Najgorszym, co możesz zrobić jest pozwolenie mu na to. Użalanie się nad sobą i wmawianie sobie, że wszystko, co się wydarzyło jest wynikiem naszej nieudolności to prosta droga do depresji. Nie pomoże nam to jednak w wyjściu z sytuacji, w której się znaleźliśmy. Przestań się więc zadręczać, pogódź się z tym co się stało i poszukaj rozwiązania, które pomoże ci pozbyć się problemu.
5
Skup się na tym, co jesteś w stanie kontrolować

Dokładnie przeanalizuj wszystkie domowe wydatki. Zobacz, które z nich jesteś w stanie ograniczyć, a z czego możesz całkowicie zrezygnować. Bądź w tym względzie szczery. Zastanów się również, czy istnieje możliwość na pozyskanie dodatkowego (nawet niewielkiego) dochodu z innych, nowych źródeł.
6
Nie zamykaj się z problemami w domu

Znajdź czas na wypad do znajomych oraz na aktywność fizyczną. Spacer, poranny jogging, czy kawa u przyjaciela nie kosztują cię ani grosza, a pozwalają oderwać się od problemów i zrozumieć, co jest w życiu najważniejsze. Najgorsze, co możesz zrobić, to zamknąć się w czterech ścianach w rozpaczy rezygnując, ze wszystkiego, co sprawia ci przyjemność.
7
Przeanalizuj w jaki sposób znalazłeś się w obecnej sytuacji

Krytyka samego siebie może i jest bolesna, ale obwinianie wszystkich dookoła do niczego dobrego nie doprowadzi. Zamiast szukać winnych do spalenia na stosie, w spokojny i racjonalny sposób przeanalizuj powody, które sprawiły, że teraz masz problemy finansowe. Gdy już je zidentyfikujesz, postaraj się znaleźć rozwiązanie.
8
Wyłącz telewizor

Spędzanie zbyt dużej ilości czasu w sposób pasywny (np. oglądając telewizję), wprawi cię w depresję. Jest to prawdziwe szczególnie dzisiaj, gdy media z każdej strony bombardują nas informacjami o kryzysie ekonomicznym, wojnach, zawirowaniach na scenie politycznej, rozbojach i gwałtach. Poczujesz się znacznie lepiej wyłączając telewizor i idąc chociażby na spacer. Nawet posprzątanie domu sprawi, że wieczorem nie będziesz mieć odczucia kolejnego zmarnowanego dnia.
9
Unikaj alkoholu i narkotyków

Pod wpływem stresu związanego z trudną sytuacją finansową, często doświadczamy stresu objawiającego się bólami głowy, skurczem mięśni, drażliwością i bólami żołądka. Niektórzy z nas dla rozluźnienia sięgają po alkohol, papierosy lub narkotyki. Jest to jednak najgorsza możliwa decyzja. Używki nie rozwiążą za nas problemu, ani nie uwolnią od niego. Choć chwilowe znieczulenie może wydawać się kuszące, prowadzi ono jedynie do uzależnienia, które niekorzystnie odbija się na naszej psychice i zdrowiu.
10
Znajdź inspirację

Czasami najlepszym sposobem na ruszenie z miejsca jest znalezienie kogoś, kto mimo iż znalazł się w podobnej do nas sytuacji, potrafił otrząsnąć się i wyjść na prostą. Osobą taką może być ktoś z naszych znajomych lub całkiem obca osoba. Jeśli to możliwe, spróbuj skontaktować się z tą osobą i poprosić o poradę. Może to być krok, który odmieni całe twoje życie.
11
Skontaktuj się ze znajomymi

Jeśli straciłeś pracę, nie zamykaj się z tym problemem w domu. Odnów stare znajomości i nie wstydź się jasno powiedzieć o swojej obecnej sytuacji. Kontakty z innymi ludźmi nie tylko pozwolą ci poczuć się lepiej, ale być może otworzą przed tobą szanse na nowe znajomości, które pozwolą ci szybciej znaleźć nową pracę.
12
W przypadku ostrej depresji zasięgnij po fachową pomoc

Jeśli nie radzisz sobie z depresją lub masz myśli samobójcze, nie bój się prosić o pomoc psychologa. Powiedz o tym, co czujesz swoim bliskim, a na pewno posłużą ci wsparciem i pomogą znaleźć odpowiedniego lekarza. Depresja to choroba jak każda inna, jeśli sama nie przechodzi, trzeba zacząć ją leczyć.
Strona 1 z 5

Komentarze (4)

* Pola wymagane

desperat
07.02.2017
głupie rady! najpewniejsze jest odpowiednie ubezpieczenie się na życie, a po okresie karencji rozpędzenie samochodu i.......
Mika
26.11.2015
Pieniadze to nie wszystko...owszem ale mają baaaaardzo istotne znaczenie. Bez pieniedzy nie zaplacisz za mieszkanie, za lekarza, lekarstwa, za przybory szkolne dla dzieci, za jedzenie....wlasciwie to zaraz po zdrowiu są one najistotniejszą wartoscią
ika
15.04.2015
W całym tekście tylko porozmawiaj z bliskimi, powiedz bliskim, nie izoluj się od bliskich, nie ukrywaj przed bliskimi... A co jak nie ma się bliskich? Często w kłopotach zostaje się właśnie samemu, bo bliscy są bliscy wtedy, kiedy jest dobrze, kiedy są pieniądze, a jak zaczynają się problemy, to nagle bliscy przestają już być tacy bliscy. Po co komu takie porady? Poradźcie, co zrobić, jak się jest samemu z problemem, bo tak ma większość z nas, nawet tych żonatych, mężatych i dzieciatych.
skrzacik0007
21.11.2012
mam tak średnio co 3 tygodnie, i jak w takim stanie uniknąć alkoholu