chałka

Jak zrobić chałkę?
Becia19 - specjalista Tipy.pl

Słodkie, drożdżowe ciasto, zwinięte w efektowny warkocz to znak rozpoznawczy chałki. Bułka ta kojarzy nam się zazwyczaj ze świętami, ale smakuje wyśmienicie o każdej porze roku. Idealna z masłem lub dżemem, choć trudno się jej oprzeć nawet solo. Sprawdzony przepis na pyszną chałkę znajdziesz poniżej.
P

15g (1 łyżka) drożdży, ½ szklanki ciepłej wody, 1 szklanka mleka, 45g masła, 2 ½ łyżki cukru, 2 ½ łyżeczki soli, 2 jajka, 5-6 szklanek mąki, jajko rozbełtane z 1 łyżką wody (do posmarowania chałki), sezam do dekoracji, kasza manna do posypania formy do pieczenia

1
W misce robota kuchennego rozpuść drożdże w ciepłej wodzie. Dodaj mleko, masło, cukier, sól, 2 jajka i szklankę mąki. Wymieszaj.
2
Teraz zacznij dodawać pozostałą część mąki, po szklance naraz. Gdy wszystkie składniki zaczną przybierać konsystencję ciasta, stopniowo dodawaj po odrobinie mąki do czasu, aż ciasto będzie można z łatwością oderwać od brzegów miski. Wyrabiaj ciasto robotem kuchennym przez około 6 minut lub ręcznie do czasu, aż będzie gładkie i elastyczne.
3
Ciasto przełóż do natłuszczonej miski i przykryj. Umieść je w ciepłym miejscu na około godzinę, do czasu, aż podwoi swoją objętość. Wówczas zgnieć ciasto pięścią uwalniając zamknięte w nim powietrze.
4
Przełóż ciasto na posypaną mąką stolnicę. Jedną lub dwie blachy do pieczenia obficie posyp kaszą manną.
5
Ciasto podziel na dwie połowy. Każdą z połówek podziel natomiast na trzy części. Z tak powstałych elementów zrób długie walce.
6
chałka drożdżowa
Ułóż trzy walce obok siebie. Palcami sklej ich górne końce razem. Następnie zapleć ciasto w warkocz podobny do tego pokazanego na zdjęciu obok. Sklej razem również dolny koniec warkocza. Bardzo ostrożnie połóż warkocz na posypanej kaszą manną blasze do pieczenia. Jego końce podwiń pod spód. W ten sam sposób uformuj drugą chałkę. Umieść ją w pewnej odległości od pierwszej lub połóż na osobnej blasze.
7
Piekarnik rozgrzej do 175°C. Jajko rozbełtaj z 1 łyżką wody i posmaruj nim z wierzchu obie chałki. Posyp je sezamem.
8
Piecz chałki przez 18-25 minut, do czasu aż zrobią się złotobrązowe, a ciasto w środku będzie upieczone. Wyjmij je wówczas z piekarnika i ostudź na kratce do studzenia ciasta.
9
chałka z masłem
Możesz podawać je też lekko ciepłe, pokrojone na kawałki koniecznie posmarowane masłem.

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

Olaziolasek
13.12.2017
Ta chałka nie smakuje jak chałka ! Tylko jak bułka