Depresja poporodowa

Jaka jest przyczyna depresji poporodowej?
AniaAnia - specjalista Tipy.pl

Około 60 - 80% kobiet, które niedawno zostały matkami czuje smutek w chwilach, które przecież należą do najcudowniejszych w ich życiu. Na tym właśnie polega paradoks depresji poporodowej lub przygnębienia poporodowego. Hormony mogą stanowić częściową przyczynę depresji, która objawia się smutkiem, płaczem, poirytowaniem, rozdrażnieniem, niepokojem itp. Istnieje również wiele czynników nie związanych z hormonami. Taki stan pojawia się najczęściej około 3ciego dnia po porodzie, ale może się też objawić później. Poniżej znajdziesz listę czynnikówk które mogą powodować depresję poporodową.
1
Rozczarowanie porodem lub sobą. Jeśli nie spełniły się twoje oczekiwania co do idealnego porodu – np. chciałaś rodzić siłami natury a miałaś cesarskie cięcie, prawdopodobnie będziesz się obwiniać, że to ty zawiniłaś (choć to nie prawda) albo że zostałaś oszukana itp.
2
Rozczarowanie dzieckiem. Wyobrażałaś sobie uśmiechniętego aniołeczka z dołeczkami na policzkach a twoje dziecko jest czerwone, opuchnięte i nie kontaktowe. Rozczarowanie pogłębia depresję.
3
Przesilenie. Poród był dla ciebie wielkim wydarzeniem, nie wyobrażałaś sobie jednak że będzie aż tak wielkim wyzwaniem. Teraz jesteś już po i nie wiesz co dalej, jesteś przerażona bólem i całokształtem dopiero co przeżytych wydarzeń.
4
Zejście z pierwszego na dalszy plan. Odwiedzający biegli do dziecka zamiast przyjść do ciebie i zapytać o samopoczucie. Po powrocie do domu również każdy tylko chce oglądnąć maleństwo, a ciebie niemal nie zauważają. Czujesz się odrzucona i potrzebna jedynie do kolejnego karmienia.
5
Pobyt w szpitalu. Okazało się, że pojawiły się jakieś komplikacje, albo dziecko ma żółtaczkę poporodową i czujesz się sfrustrowana brakiem kontroli nad życiem swoim i dziecka.
6
Powrót do domu. Nie jest niczym niezwykłym przygnębienie i przepracowanie wywołane domowymi obowiązkami zaraz po powrocie ze szpitala. Szczególnie gdy masz jeszcze inne dzieci, lub nie masz nikogo do pomocy przy maleństwie.
7
Wyczerpanie. Przemęczenie po porodzie, zbyt mała ilość snu z uwagi na czuwanie przy dziecku, lub strach że go nie usłyszysz jak zapłacze i podświadomie nie śpisz. Poczucie, że nie masz wystarczająco siły aby sprostać nowym obowiązkom związanym z macierzyństwem.
8
Trudności z karmieniem piersią. Bolesne nabrzmiałe piersi, popękane brodawki, płacz dziecka podczas prób karmienia powoduje nerwowość i frustrację.
9
Niezadowolenie z własnego wyglądu. Podczas ciąży byłaś gruba co było usprawiedliwione. Teraz dziecko jest już na świecie a ty nadal jesteś gruba. Nie mieścisz się w ciuchy z przed ciąży, a nie możesz patrzeć już na ciążowe ciuchy. Masz podkrążone oczy, nie ułożone włosy.
10
Inne możliwe przyczyny. Może ciąża była nieplanowana, niechciana. Masz problemy finansowe lub kłopoty w pracy. W twoim życiu właśnie zachodzą poważne zmiany, tj. przeprowadzka, rozwód, ciężka choroba bliskiej osoby itp.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

krokodyl
18.01.2011
Dobrze,że odważnie porusza się ten problem. Ponieważ jeszcze do niedawna nie był dobrze znany termin "baby blue" kobiety, które niezbyt dobrze czuły się po porodzie, przede wszystkim psychicznie przez brak informacji, wytłumaczenie ich emocji czuly się jeszcze gorzej