zielnik

Jak zrobić zielnik?
Karolinas - specjalista Tipy.pl

Dzieci uczęszczające do szkoły podstawowej w okresie wiosenno-letnim mają za zadanie wykonanie zielnika. Z problemem jak go zrobić często zwracają się do nas - rodziców. Przeczytaj artykuł i dowiedz się jak krok po kroku wykonać ciekawy zielnik!
P

gotowy klaser lub sztywne kartki papieru+dziurkacz+ozdobna wstążka,
rośliny/eksponaty do zielnika,
klej wicol lub taśma klejąca,
cienkie serwetki papierowe,
kolorowe mazaki, długopisy, kredki,
Internet. encyklopedia, ilustrowane przewodniki lub inne pomoce naukowe

1
Czym właściwie jest zielnik?
Zielnik to zeszyt obrazujący gatunki różnych roślin. Ma on przypominać swego rodzaju album, klaser.

Po co właściwie robi się zielnik?
Ma on nauczyć dzieci rozpoznawania podstawowych gatunków roślin, ziół.
2
Jak wykonać zielnik?
Najlepiej systematycznie zbierać "eksponaty", które będą widniały na kartach naszego zielnika przez cały rok. Niektóre rośliny kwitną bowiem bardzo krótko i możemy nie natrafić na nie akurat w określonych ramach czasu, kiedy to nasze dziecko musi przygotować zielnik na szkolne zajęcia.
3
Zielnik powinien mieć określoną tematykę. Zasadniczo jest ona podana wraz z poleceniem wykonania zielnika w szkole. Jeśli tematykę mamy wybrać sami, możemy zdecydować się na przykład na:
"Rośliny zielne z mojego podwórka"
"Rośliny wodne i bagienne"
"Zielnik jesiennych liści"
"Zielnik ziół i przypraw" i wiele innych

Kiedy już zdecydujemy się na konkretny dział, zróbmy listę tego, co mogłoby znaleźć się w zielniku. W ten sposób łatwiej będzie nam szukać okazów i nie pominiemy żadnej ciekawej rośliny.
4
Zielnik powinien mieć okładkę - to na niej umieśćcie napis z charakterystyką zbiorów. Nie zapomnijcie też podpisać strony tytułowej imieniem, nazwiskiem i klasą dziecka.
5
Kiedy pozbieraliśmy już odpowiednie eksponaty, należy je teraz zasuszyć. Nie wolno wkładać roślin bezpośrednio do książki, gdyż są one wilgotne - z pewnością kartki książki uległyby zniszczeniu, pofałdowaniu oraz mogłyby zostać zabrudzone przez roślinny sok.

Jak zatem suszyć rośliny?
Najlepiej jeśli włożymy je miedzy podwójne kartki szarej, zwykłej gazety. Papier kolorowy, nabłyszczany raczej się do tego nie nadaje. Roślinę rozprostowujemy i układamy w taki sposób, w jaki chcemy ją umieścić w zielniku - np. rozchylamy listki na bok, tak aby pokazać kwiat. Kartki gazety wraz z rośliną wewnątrz umieszczamy w grubej księdze lub przygniatamy kilkoma grubymi księgami. Takie liście i rośliny powinny suszyć się przez kilka dni. Źle zasuszone rośliny, np. brudne, czy pleśniejące, źle prezentują się w zielniku i negatywnie wpływają na ocenę.
6
Kiedy nasze eksponaty już się zasuszyły, nadeszła pora, aby je przykleić. Do wykonania zielnika możemy użyć gotowego klasera lub zrobić go samodzielnie. Najlepiej użyć w tym celu grubszych, a'la kartonowych kartek, które nie ulegną tak szybko zniszczeniu. W kartkach robimy otwory przy pomocy dziurkacza i związujemy je ze sobą ozdobną tasiemką. Na kartach umieszczamy rośliny przyklejając je przy pomocy kleju wicol lub taśmy klejącej. Lepiej jest użyć taśmy, gdyż klej może zniszczyć delikatną strukturę suszonej rośliny. Na bok kartki od strony grzbietu naklejamy serwetkę papierową (cienką) - tak jak ma to miejsce w albumach na zdjęcia. Pozwoli to na zachowanie zielnika w jak najlepszym stanie przez długi okres czasu. Serwetka będzie pełniła rolę ochrony przed kurzem i zabrudzeniami.
7
Każda roślina powinna być uprzednio zweryfikowana z ilustrowanym przewodnikiem lub z wiarygodnymi informacjami z Internetu. Warto zrywać rośliny w okresie kwitnięcia i poza nim, aby pokazać ich różną formę. Można również wyrwać roślinę wraz z fragmentem korzonka - jeszcze bardziej wzbogaci to nasz zbiór.

Należy dodać poprawną nazwę formalną rośliny - jest to nazwa dwuczłonowa. Jeśli chcemy wykonać bardzo profesjonalny zielnik, niezbędna będzie nazwa łacińska rośliny. Nie używajmy nazw pospolitych jak np. mlecz. Są one niepoprawne.
Warto jest dodać kilka ciekawych informacji na temat rośliny, którą zasuszyliśmy. Jeśli wykonujemy zielnik z liśćmi jesiennymi, możemy np. dorysować lub dokleić wydrukowane zdjęcie przedstawiające całe drzewo, owoce rośliny - np. ususzony liść kasztanowca, rysunek kasztana i zdjęcie całego drzewa.
?

Wskazówki
* Jeśli wykonanie zielnika "wyleciało Twojemu dziecku z głowy"- nic straconego! Nawet jeśli jest środek zimy, Ty możesz wykonać zielnik. Jak? Na Allegro.pl pod nazwą "Zielnik" znajdziesz mnóstwo zbiorów w atrakcyjnych cenach - około 1500 gatunków w cenach już od około 90 gr za sztukę. Sprzedawcy oferują szybką wysyłkę, więc a nóż uda się przygotować zielnik na czas :)
Nic jednak nie zastąpi wspólnego, samodzielnego przygotowania zielnika przez Ciebie i Twoje dziecko. To duża frajda!

!

Uwaga!
* UWAGA! Do zielnika nie wolno wklejać roślin chronionych! Po sporządzeniu listy sprawdź dokładnie, czy dany okaz nie jest rośliną chronioną. Jeśli jest, nie wolno Ci jej zerwać! Możesz zamiast tego dodać informację, że jest to roślina chroniona i sporządzić sam rysunek lub wkleić zdjęcie.

Strona 1 z 3

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

arimor
07.05.2013
Należałoby jeszcze dodać, że roślina poprawnie zaprezentowana w zielniku powinna być wyrwana razem z korzeniem, aby można było zobaczyć całą jej strukturę. Profesjonalny zielnik powinien również zawierać datę i miejsce zerwania rośliny.