Galaretka drobiowa

Jak zrobić galaretkę mięsną?
Josephine - specjalista Tipy.pl

Galaretka drobiowa jest tradycyjnym daniem kuchni wschodnioeuropejskiej. Aby zrobić galaretkę należy użyć mięsa razem z chrząstkami np. ze stawami skokowymi, ogonem, szyją itp gdyż bez nich wywar się nie zżeluje (w żelowaniu może pomóc również skóra kurzęca lub wieprzowa). Jeśli wywar i tak nie będzie się żelować wówczas można dodać do niego trochę żelatyny.
P

Nóżki wieprzowe z mięsem, kośćmi i stawami (ok 1 kg), 70 dkg mięsa wieprzowego, kurczak z mięsem, kośćmi i skórą (ok 70 dkg), 2 marchewki, 1 pietruszka, kawałek selera, 1 cebula, 4-5 liści laurowych, 2 ząbki czosnku, 10 ziarenek pieprzu, 1-2 ziarna ziela angielskiego, sól do smaku

1
Składniki na galaretkę mięsną
Przygotuj składniki. Ważne jest aby użyć mięsa z kośćmi, chrząstkami i skórą. Najlepsze do robienia galaretki mięsnej są nóżki wieprzowe.
2
Przepis na galaretkę mięsną 2
Opłucz pod bieżącą wodą wołowinę i kurczaka i włóż je do garnka. Dodaj obraną włoszczyznę. Zalej zimną wodą i zagotuj. Gotuj przez około 3 godziny pod przykryciem na małym ogniu.
3
Przepis na galaretkę mięsną 3
Dodaj liście laurowe, pieprz i ziele angielskie.
4
Przepis na galaretkę mięsną 4
Gotuj jeszcze chwilę dopóki mięso będzie z łatwością odchodzić od kości.
5
Mięso na galaretkę
Wyciągnij mięso z wywaru, odłóż na bok do ostygnięcia. Jak wystygnie oddziel mięso od kości, chrząstek i skóry. Kości, chrząstki i skórę wrzuć znów do wywaru i gotuj jeszcze około godzinę. Mięso pokrój na drobniutką kostkę i wymieszaj.
6
Galaretka mięsna 6
Czosnek obierz i przeciśnij przez praskę (lub drobno posiekaj), dodaj do mięsa i wymieszaj.
7
Galaretka mięsna 7
Przełóż mięso do naczynia w którym będziesz robić galaretkę (może być jedno duże naczynie lub kilka mniejszych) i rozłóż je równo na dnie. Dobrze jest użyć przezroczystych naczyń aby było widać warstwy galaretki. Jeśli chcesz możesz posypać mięso po wierzchu kukurydzą z puszki, ugotowaną i pokrojoną marchewką oraz dodać kilka połówek jajka na twardo.
8
Galaretka mięsna 8
Zalej mięso bulionem mięsnym. Dobrze jest przelać go wcześniej przez sitko lub gazę, aby oddzielić bulion od chrząstek i skór.
9
Galaretka mięsna 9
Odłóż naczynie z galaretką w chłodne miejsce np. na parapet (ale nie zbyt chłodne jak zamrażarka ani nie wystawiaj go na mróz) na ponad 8 godzin.
10
Galaretka drobiowa 12
Jak już galaretka przestygnie to możesz wstawić ją do lodówki. Na wierzchu powinna się wytworzyć dość gruba warstwa tłuszczu.
11
Galaretka mięsna 13
Galaretkę możesz podawać z tłuszczem na wierzchu lub bez niego. Podawaj jako starter razem z cytryną lub octem do skropienia po wierzchu.
?

Wskazówki
Jeśli bulion się nie zżeluje to przełóż go razem z mięsem do garnka, dodaj żelatynę, postaw na ogień i zagotuj cały czas mieszając do całkowitego rozpuszczenia się żelatyny. Następnie przelej bulion z mięsem do szklanych naczyń i odstaw do przestygnięcia.

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

topielica
17.10.2013
Galaretkę mięsną zwykle przelewam do małych filiżanek -potem kiedy wyjmuję i podaję na talerzyku mają fajny kształt.Zwykle posypuję taką galaretkę drobno pokrojoną cebulką i oczywiście polewam octem naturalnym np.jabłkowym -taki zestaw mega pycha i ładnie wygląda .