Wystąpienia publiczne

Jak zwalczyć tremę?
Karolinas - specjalista Tipy.pl

Każdy z nas miał do czynienia z tremą. Nie jest ona przyjemna, choć czasem nawet nam pomaga! Jak sobie radzić z tymi negatywnymi skutkami tremy? Przeczytaj artykuł!
1
Czym właściwie jest trema? Jak możemy zdefiniować to uczucie? Z pewnością jest to wzmożona ekscytacja jakimś ważnym wydarzeniem, wzmożony stres, zdenerwowanie, lęk, podniecenie.
Uczucie to towarzyszy nam dość często - szczególnie przed ważnymi wydarzeniami jak na przykład test, egzamin, wystąpienie publiczne. Większą tremę odczuwamy, gdy występujemy przed nieznajomymi. Podobne uczucie towarzyszy nam zarówno, kiedy występujemy przed całą salą kongresową zebranych ludzi jak i przed jury egzaminacyjnym składającym się np. z dwóch osób. Liczba widowni nie ma zatem większego znaczenia. Ważniejszą rolę odgrywa przygotowanie do prezentacji - kiedy jesteśmy nieprzygotowani, trema dopada nas znacznie częściej.
2
Jak rozpoznać, że ktoś jest stremowany? Na pewno ma pobladłą twarz, pocą mu się ręce, ma rozbiegany wzrok. Ogólnie rzecz biorąc jest zdenerwowany a często nawet agresywny lub lękliwy. Osoba stremowana zdaje się nie słyszeć mówiących do niej osób i bywa bardzo rozkojarzona, ciężko jej zebrać myśli. Zdenerwowaniu towarzyszą różne tiki nerwowe a poczucie własnej wartości osoby stremowanej znacznie spada. Często osoby stremowane miewają luki w pamięci.

Lista tego, co towarzyszy tremie jest więc bardzo długa ... Jak radzić sobie z tremą i jej skutkami?
3
Aby zwalczyć tremę należy starać się zapanować nad stresem. O ile zaburzenia ośrodka nerwowego uwarunkowane są genetycznie to stres możemy w pewien sposób starać się niwelować. Jak? Warto przed występem publicznym relaksować się na świeżym powietrzu - już krótki spacer przyniesie znaczną ulgę. Lepiej jest się wyciszyć, niż klepać pod nosem ciągle te same formułki, które koniec końców całkowicie wypadają nam z głowy. Jeśli nie mamy czasu na spacer wystarczy też kilka głębokich oddechów. Możemy swoje myśli skupić na czymś innym - próbować np. zająć się rozmową ze znajomym.
Bardzo ważne jest to aby podreperować nieco dowartościowanie samego siebie. Należy przekonywać się o swojej wartości przez co możemy stać się mniej podatni na krytykę, której tak panicznie się boimy.

Przed ważnym wydarzeniem możemy sięgnąć po delikatne leki uspokajające i relaksujące. Warto jednak taki krok każdorazowo konsultować z lekarzem. Szczególnie należy uważać aby nie przesadzić z ziołowymi środkami uspokajającymi. Z reguły mają one delikatne działanie, które interpretujemy jako zbyt słabe i sięgamy po większą dawkę leku - niepotrzebnie.

Warto postawić sobie przed sobą realne cele do osiągnięcia. Dążenie do perfekcjonizmu w tym co się robi jest bardzo ważne ale jeśli pułap jest nieosiągalny - często zamiast motywować dodatkowo nas to przytłacza.

Przede wszystkim staraj się tremę odbierać pozytywnie. Ona doda Ci sił i pobudzi Cię do działania! Nie daj się jednak paraliżującemu strachowi, bo on jest całkowicie zbędny. Naucz się korzystać z dobrodziejstw tremy zamiast się jej obawiać.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (2)

* Pola wymagane

zuziazyl
05.12.2012
Ja nawet czasem przed rodzina mam tremę. Ale daję sobie rade.
skrzacik0007
05.12.2012
Ściema, żadne leki, żadne ćwiczenia przed lustrem nie pomagają, trzeba się do tego przyzwyczaić. A więc brać udział tak często jak to możliwe, z każdym takim wystąpieniem jest coraz lepiej