Jak leczyć podstawowe urazy, chroby i kontuzje u koni?
olkamil22olkamil22 - specjalista Tipy.pl

Czasami jest tak że niektóre urazy czy choroby koni można wyleczyć samemu, a czasami trzeba jednak wezwać weterynarza. W tym artykule chciałabym opisać niektóre choroby, urazy i kontuzje oraz sposób ich leczenia.
1
GRUDA:
Objawy: Na tylnej powierzchni pęciny pojawia się obrzęk.
Leczenie: Należy założyć koniu opatrunek i posmarować maścią.
2
GRZYBICA:
Objawy: Plackowate, pozbawione włosów miejsca.
Leczenie: Należy wezwać weterynarza.
3
ODSEDNIENIE:
Objawy: Zapalenie tkanek kłębu. Pojawia się obrzęk i wrażliwość na dotyk.
Leczenie: Okłady chłodzące (kiedy jest z uszkodzeniem); glinka i żele chłodzące (kiedy jest bez uszkodzenia).
4
GNICIE STRZAŁKI:
Objawy: Rowek strzałki jest wypełniony lepką szaro-czarną mazią o zapachu zgnilizny. Może pojawić się kulawizna.
Leczenie: Oczyścić, zdezynfekować (denaturat 70%), rowek należy wypełnić watą nasączoną środkiem dezynfekującym albo dziegciem.
5
NAGWOŻDŻENIE (wniknięcie ciała obcego do puszki kopytowej):
Objawy: Kulawizna, krwawienia.
Leczenie: Usunąć ciało obce z kopyta, wymyć, zdezynfekować i założyć opatrunek. Należy wezwać lekarza.
6
OCHWAT:
Objawy: Gorące i wrażliwe na dotyk kopyta, charakterystyczna postawa z wysunięciem do przodu kończyn przednich, trudności z poruszaniem się , wysoka temperatura.
Leczenie: Koniecznie wezwać weterynarza!

Podobne porady

Komentarze (2)

* Pola wymagane

olkamil22
09.10.2013
Niby co tu jest nie tak ? Może nie jestem weterynarzem no ale trochę się nauczyłam czytając książki, a agresywna być nie musisz.
kornelia
04.07.2013
Dziecko drogie! Przede wszystkim w Twoich tipach są rażące błędy gramatyczne i ortograficzne. O tych merytorycznych już nawet nie wspominam, bo każdy koniarz wie, jakie pierdoły tu popisałeś. Proponuję więc najpierw skończyć podstawówkę, potem dopiero siadać do komputera.