Zdrowie Psychiczne
- Medycyna Alternatywna
- Choroby Nowotworowe
- Stomatologia
- Zdrowie Rodzinne
- Ugryzienia i Ukąszenia
- Choroby i Leczenie
- Diety i Odżywianie
- Opieka Zdrowotna
- Zdrowie Publiczne i Bezpieczeństwo
- Operacje i Zabiegi

Jak się skoncentrować w pracy?
Karolinas - specjalista Tipy.pl
Zaplanowałeś na dzisiaj listę rzeczy do zrobienia w pracy? Dzień dobiega końca a Ty nie zdążyłeś wszystkiego załatwić? Być może rozpraszają Cię pewne czynniki, które możesz wyeliminować, sprawdź!
1
Pierwszym najistotniejszym czynnikiem, który wpływa na nasza dekoncentrację jest stres. Zdecydowanie obniża on naszą odporność a także źle wpływa na nastrój i odbija się na efektywności naszej pracy. Jest to jedna z najpoważniejszych chorób cywilizacyjnych - na problemy z nadmiernym stresem cierpi większość z nas.
Niestety nie da się odizolować tak skutecznie życia prywatnego od pracy aby odciąć się od stresujących rzeczy. Możemy jednak zdać się na inne sposoby. Bardzo dobrym pomysłem są relaksacyjne ćwiczenia i medytacja. Pozwalają one wyciszyć wewnętrznie nasz organizm. Warto przeanalizować swoją dietę, bo na podwyższony stres wpływają kawa, mocna herbata, biały cukier, alkohol, czekolada i inne słodycze, konserwanty. Wskazane jest uprawianie sportu przynajmniej 2-3 razy w tygodniu.
Specjaliści zalecają jeść w domu zdrowe śniadanie - w spokoju, bez pośpiechu a do pracy zabierać drugie śniadanie, na które także powinniśmy mieć chwilkę wolnego czasu w innym miejscu niż stanowisko pracy.
Niestety nie da się odizolować tak skutecznie życia prywatnego od pracy aby odciąć się od stresujących rzeczy. Możemy jednak zdać się na inne sposoby. Bardzo dobrym pomysłem są relaksacyjne ćwiczenia i medytacja. Pozwalają one wyciszyć wewnętrznie nasz organizm. Warto przeanalizować swoją dietę, bo na podwyższony stres wpływają kawa, mocna herbata, biały cukier, alkohol, czekolada i inne słodycze, konserwanty. Wskazane jest uprawianie sportu przynajmniej 2-3 razy w tygodniu.
Specjaliści zalecają jeść w domu zdrowe śniadanie - w spokoju, bez pośpiechu a do pracy zabierać drugie śniadanie, na które także powinniśmy mieć chwilkę wolnego czasu w innym miejscu niż stanowisko pracy.
2
Nierzadko stres przeradza się w obsesyjne myślenie o problemach w pracy. Już od rana martwimy się, czy zdążymy zrobić zakupy, czy posprzątamy mieszkanie przed świętami, czy zdążymy odebrać dziecko z przedszkola i o milionach innych rzeczy.
Oczywiście troszczenie się o bliskich i siebie samego jest jak najbardziej wskazane. Należy jednak odseparować to od czasu w pracy, ponieważ skutecznie ją to utrudnia. Nie potrafimy skupić się na żadnym zadaniu bezustannie zamartwiając się.
Pomocna tu może być lista rzeczy, które nas martwią i trapią. Zapisane na kartce z pewnością nie wypadną z głowy a my dzięki temu nieco się uspokoimy i skupimy na pracy. Warto dobrze gospodarować swoim czasem tak, aby nigdy się nie martwić, że się gdzieś nie zdążymy. Dobrze jest się zapoznać ze sposobem tworzenia tzw. checklisty. Porady na temat zapanowania nad chaosem i uporządkowania spraw znajdziecie np. w książce "Potęga checklisty".
Oczywiście troszczenie się o bliskich i siebie samego jest jak najbardziej wskazane. Należy jednak odseparować to od czasu w pracy, ponieważ skutecznie ją to utrudnia. Nie potrafimy skupić się na żadnym zadaniu bezustannie zamartwiając się.
Pomocna tu może być lista rzeczy, które nas martwią i trapią. Zapisane na kartce z pewnością nie wypadną z głowy a my dzięki temu nieco się uspokoimy i skupimy na pracy. Warto dobrze gospodarować swoim czasem tak, aby nigdy się nie martwić, że się gdzieś nie zdążymy. Dobrze jest się zapoznać ze sposobem tworzenia tzw. checklisty. Porady na temat zapanowania nad chaosem i uporządkowania spraw znajdziecie np. w książce "Potęga checklisty".
3
Poza stresem również smutek nie wpływa korzystnie na naszą pracę. Często smucimy się poprzez rzeczy, które nam się nie udają, nie idą zgodnie z naszymi myślami. Rozstanie z chłopakiem/dziewczyną, śmierć bliskiej osoby czy ukochanego zwierzaka, kłótnia z przyjacielem... to tylko niektóre powody naszego smutku, który jest tak silny, że przeszkadza nam pracować. Ponadto zwykły smutek może się przerodzić w ciężką chorobę - depresję. Często nie dostrzegamy różnicy między jednym a drugim, bo granica jest bardzo cienka. Jeśli jednak czujemy niechęć do życia, nie chce nam się wstawać z łóżka, snujemy się po domu bez celu, przestajemy kontaktować się z bliskimi i nic nie sprawia nam już przyjemności to należy skonsultować to z lekarzem. Przy pomocy odpowiednich leków z pewnością uda nam się wyjść z depresji szybciej niż się tego spodziewamy. Zamykając się we własnym świecie ciężko będzie nam zwalczyć ten problem.
4
Coraz bardziej popularne portale społecznościowe zawładnęły nami na dobre. Nie wyobrażamy sobie poranka bez zalogowania się do serwisu/ów. Mało tego - co chwila odświeżamy stronę portalu społecznościowego, odpisujemy na wiadomości, przeglądamy zdjęcia znajomych, śledzimy ich statusy i ani się obejrzymy kolejna godzina już za nami. Najlepszym sposobem jest całkowite zrezygnowanie z odwiedzania takich serwisów podczas pracy. Złudne jest obiecywanie sobie, że zajrzymy tam tylko na minutkę. Portale tego typu potrafią być bardzo wciągające. Jeśli w miejscu naszej pracy konieczny jest dostęp do Internetu a my nie potrafimy odmówić sobie zaglądania na Facebooka i inne strony- zwróćmy się do administratora o blokadę poszczególnych stron z serwisami.
5
Skutecznym pożeraczem naszego czasu jest skrzynka mailowa. Szczególnie wtedy, jeśli stale przychodzą do nas nowe wiadomości a my chcąc być na bieżąco odpisujemy co chwila na nowe maile. Najlepiej jest przeznaczyć określony czas na odpowiadanie na wiadomości. Np. godzinę na początku pracy i godzinę na jej końcu, kiedy nie jesteśmy jeszcze doskonale skoncentrowani. Odpisując co chwila, rozpraszamy się z wykonywanego aktualnie zajęcia a powrót do niego jest trudniejszy niż nam się wydaje.
6
Efektywność naszej pracy obniża zmęczenie, zdenerwowanie i indywidualne czynniki każdego z nas. Może czasem warto skorzystać z dnia wolnego zamiast męczyć się w pracy skutecznie utrudniając pracę nie tylko sobie ale i innym współpracownikom?
Jeśli nie jest to możliwe należy pamiętać o zabraniu ze sobą śniadania, dużej dozy uśmiechu i pogodnego usposobienia. Jeśli w pracy możemy słuchać muzyki - zabierzmy ulubioną płytę- to na prawdę działa!
Jeśli nie jest to możliwe należy pamiętać o zabraniu ze sobą śniadania, dużej dozy uśmiechu i pogodnego usposobienia. Jeśli w pracy możemy słuchać muzyki - zabierzmy ulubioną płytę- to na prawdę działa!
Powiązane porady
Komentarze (3)
sylwia180793
16.12.2012Pisząc o wspólnej kawie chodziło mi o czas po pracy. : )
skrzacik0007
14.12.2012I ta wspólna kawa przeciąga się w nieskończoność... Są dni jak poniedziałek kiedy patrzenie w okno może człowieka zająć na cały dzień...Najlepszym motywatorem do pracy jest wzrok kierownika ;)
sylwia180793
13.12.2012Często też pożeraczami czasu są ludzie, którzy z nami pracują. Przychodzą, zagadują, a my wtedy zamiast pracować siedzimy i rozmawiamy. Najlepiej wtedy grzecznie zaproponować aby odłożyć tę rozmowę na przerwę śniadaniową lub wspólną kawę :)