Jak gotować ryż

Jak gotować ryż?·

JedzenieJedzenie - specjalista Tipy.pl
Jak gotować ryż
1 z 8
Gotowanie ryżu jest pozornie bardzo proste, jednak w dalszym ciągu wielu kucharzy ma problem z jego ugotowaniem w taki sposób, aby był puszysty, nie sklejał się i nie był twardy. Cała tajemnica tkwi w ilości wody, temperaturze i przykryciu naczynia z ryżem.
1
gotowanie ryżu 1
Dokładnie wypłucz ryż przed jego gotowaniem. W ten sposób pozbędziesz się dużo skrobi, dzięki czemu ryż będzie mniej się sklejał. Ryż należy tak długo płukać, aż woda stanie się przeźroczysta.

Jeśli ryż jest starszy, należy go przed gotowaniem moczyć przez około 30 minut - sprawi to, że będzie mniej kruchy i nie będzie się łamał. Moczyć należy również ryż Basmati - dzięki temu pęcznieje on do maksymalnej długości. Po wypłukaniu i wymoczeniu osusz dokładnie ryż.
2
gotowanie ryżu 3
Na każdą szklankę ryżu długoziarnistego wlej 1,5 szklanki wody. Brązowy ryż wymaga odrobinę więcej wody, zaś ryż krótkoziarnisty mniej. Miej na uwadze również to, że więcej wody spowoduje, że ryż będzie bardziej miękki i klejący - doskonały do potraw jednogarnkowych, zaś gotowany w mniejszej ilości wody będzie twardszy i sypki - idealny do sałatek z ryżem.
3
gotowanie ryżu 4
Zagotuj ryż na średnim ogniu. Nie przykrywaj go.
4
gotowanie ryżu 5
Gdy ryż zacznie się gotować, zmniejsz ogień i przykryj pokrywką w taki sposób, aby para mogła swobodnie uchodzić.
5
gotowanie ryżu 6
Po kilku minutach od zagotowania sprawdź, czy na ryżu robią się dziurki i "kratery". Oznacza to, że cała woda została przez niego wchłonięta.
6
gotowanie ryżu 7
Jeśli zobaczysz "kratery", wówczas przykryj garnek szczelnie pokrywką. Ryż dogotuje się na parze. Pokrywka musi być ściśle dopasowana do garnka i ciężka, aby para nie mogła się wydostać.
7
gotowanie ryżu 8
Duś ryż pod przykryciem przez kolejne 15 minut. Zamieszaj go widelcem i podawaj na gorąco.
Strona 1 z 8

Powiązane porady

Przepis na karmel
bita śmietana
czas gotowania poszczególnych produktów spożywczych

Podobne porady

Komentarze (11)

* Pola wymagane

wlodomur
01.07.2013
ja robię tak jak kaszę:szklanka ryżu/płukam/ dwie wody,nieco soli po zagotowaniu zmniejszam ogień,gdt wchłonie wodę,zawijam w ściereczkę i między dwie poduszki,min 1godz potem wystarczy przemieszać jest bardzo sypki
anuszka
08.04.2013
do gotowanego ryżu dodaję zawsze łyżkę oleju, dzięki temu ryż nie jest taki klejący
Justyna306
22.03.2013
Polecam gotowanie ryżu na parze. Ryż z parownika będzie zawsze sypki i do tego bardzo zdrowy. Do pojemniczka wczucamy ryż, wlewamy wode (1 szklanka ryżu + troszke wiecej jak pół szklanki) nastawiamy na pól godzinki i po wszystkim :) Oczywiście każdy parowar ma swoją moc itd więc metodą prób i błedów dojdziecie do ideału. Dodam ze brązowy ryż zawsze gotuje sie odrobinke dłużej :)
gabi12121
13.03.2013
Zawsze po ugotowaniu przelewam ryż na sitku zimną wodą (jak makaron) i zawsze jest sypki
zigitrn
11.12.2012
I całym sekretem gotowania ryżu jest przykrywka... a ja nigdy z niej nie korzystałem
kuba
16.11.2012
Jeszcze sól ! oczywiście jeżeli ktoś ma zamiar z nim zjeść
ala
12.05.2012
ryż jest bardzo smaczny i bogaty w wartośći odżywcze naprawde polecam mniam mniam mniam pychotka
lubię go pałaszować aż się uszy trzęsą
lecz troche trudno się go pichci ;)
arkady
19.02.2012
brązowy odrobinę więcej wody niż 1,5 do 1?? raczej dużo więcej tzn. wody 4-5 części na 1 część ryżu.
Chyba ktoś brązowego jeszcze nie gotował, bo do białego paraboiled to może i pasuje...
BROMATOLOG
02.02.2012
ryż jest bogaty w minerały i witaminy! ryż gotuje się kilka minut, dalej się szczelnie przykrywa,trzeba wiedzieć ile wody dać-to też zależy jaki ryż, nie płukać ryżu!
Zlociszek
28.10.2010
Dla ludzi chodzących na siłownie radze by nie pozbywali się skrobi